LRFs vd Anna Karin Hatt ny vice ordförande ICC

Anna Karin Hatt, VD och koncernchef på Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, har utsetts som ny vice ordförande för ICC Sverige. – Det känns både bra och viktigt att svensk livsmedelsproduktion får en plats i näringslivets internationella frågor, säger Anna Karin Hatt.

ICC, International Chamber of Commerce, är näringslivets världsorganisation där LRF är ett av de svenska medlemsföretagen. ICC:s mål är att underlätta internationell affärsverksamhet genom att förenkla handel och gränsöverskridande investeringar. LRF arbetar för att den svenska livsmedelsproduktionen ska öka med målet att öka den svenska livsmedelsexporten. I jämförelse med Danmark är Sverige fortfarande ett litet exportland på livsmedelssidan.

Anna Karin Hatt har en gedigen bakgrund för detta arbete, efter sin tid som verkställande direktör för Almega, tjänsteföretagens arbetsgivar- och intresseorganisation. Förutom vd- och koncernchefsrollen i LRF är Anna Karin Hatt också styrelseledamot i det börsnoterade fastighetsbolaget Castellum AB i styrelsen för Business Sweden

ICC arbetar med att påverka politik och regler för att öka möjligheten att handla eller investera. Det kan vara genom att utveckla praktiskt fungerande standarder och avtalsmallar som företag kan använda i sina affärer. En viktig del i ICC:s arbete är utveckling av frivilliga regler i internationella affärer, en hjälp till självreglering för företagens ansvarstagande för bland annat miljö, klimat och antikorruption.

– Att förklara, försvara och utveckla den globala frihandeln, och en fortsatt välutvecklad och välfungerande handel mellan Sverige och andra länder, är oerhört viktigt och nu mer angeläget än på mycket länge. Fungerande frihandel bygger välstånd och kommer vara väldigt viktigt när ekonomier världen över ska återstartas, och i vissa fall till och med återuppbyggas, efter den viruspandemi som just nu pågår. Jag ser fram emot att som viceordförande för ICC Sverige få bidra till det, säger Anna Karin Hatt om sin nya roll.

Här finns nedladdningsbara pressbilder av Anna Karin Hatt:

Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka1.6.2020 11:42:35 CESTPressmeddelande

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"29.5.2020 13:33:34 CESTPressmeddelande

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.

LRF går vidare med egen handlingsplan för viltförvaltning27.5.2020 10:21:44 CESTPressmeddelande

Vildsvinsskador är ett reellt hot mot Sveriges lantbruk. Vi kan inte acceptera att vilt tillåts sätta villkoren för produktionen av mat och skog i Sverige. Efter förra årets stämma bjöd LRF in Svenska jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund för att arbeta med en gemensam handlingsplan med syfte att minska viltskadorna i skog och jordbruk. – Vi har hittills funnit samsyn i flera delar av arbetet, men dessvärre har vi svårt att enas om vissa delar, exempelvis om nationella mål gällande förvaltningen. Vildsvinsfrågan och är en ödesfråga för en del av våra medlemmars fortsatta existens och så viktigt för LRFs medlemmar att vi dessvärre inte ser någon annan utväg än att fortsätta med handlingsplanen på egen hand, säger Palle Borgström, riksförbundsordförande LRF.