Lucas Eriksson tog över den gula ledartröjan i Circuit des Ardennes

Förra året segrade svensken Lucas Eriksson i danska Riwal Cycling Team i etapploppet Circuit des Ardennes. Och efter tredjeplatsen på den andra etappen får Lucas Eriksson köra i den gula ledartröjan under fredagen.

Lucas Eriksson i gula tröjan igen  i Ardennerna. Foto: Riwal Cycling Team (ej fri för publicering)
Lucas Eriksson i gula tröjan igen i Ardennerna. Foto: Riwal Cycling Team (ej fri för publicering)

Etappen startade i Bazeilles, som ligger nära gränsen till Belgien upp i Ardennerna i nordöstra Frankrike. Det blev sedan bara 90 kilometers cykling i på grund av mycket kraftiga vindar. Och i en intensiv etapp där tjecken Michael Kukrle vann kampen om etappsegern mot Liam Slock, en belgare i Lotto Soudals utvecklingslag.

Men Riwal försvarade ledningen i totalen och det är svenskt i stället för holländskt i topp. Lucas Eriksson vann kampen om tredjeplatsen. Det är ett främst ett koppel på sju cyklister som jagar med ner till plats åtta 20 sekunder efter Lucas i totalen. Där återfinns brorsan och lagkompisen i Riwal, Jacob Eriksson.

Text: SCF (fri för publicering)

Foto: Riwal Cycling Team (ej fri för publicering)