Lucas Eriksson vann favoriternas kamp på sista varvet i SM-hettan

Till sist gjorde de tre största favoriterna upp om medaljerna i herrarnas linjelopp den stekheta SM-dagen i Uppsala. Bröderna Eriksson manövrerade ut Tobias Ludvigsson på sista varvet och Lucas tog programenligt spurten.

Det blev ett svängigt SM-linjelopp där utbrytarkungen Richard Larsén satte färg på dramat genom att vara loss hela den stekheta dagen i Uppsala. Men till sist gjorde de tre största favoriterna upp om medaljerna. Bröderna Eriksson manövrerade ut Tobias Ludvigsson på sista varvet och Lucas tog programenligt spurten.

"Det var riktigt varm och besvärligt i dag. Jag kände mig sliten när vi gick ut på sista varvet men visste ju att jag hade bra chans i en spurt", säger Lucas Erikson efter att ha kvitterat ut mästartröjan av förbundskaptenen Lucas Persson, som har en vass mästerskapscyklist i Riwalproffset.

Och Lucas Eriksson fick tacka brorsan Jacob som gjorde de flesta rycken som givetvis  Tobias Ludvigsson fick ta. Det var fullt blås när Jacob drog iväg just innan en tvär sväng och Ludvigsson hoppade över trottoarkanten för att gena och inte vurpa i kurvan.

"Jag har alltid brorsan att tacka för mycket. Han gör det väldigt bra på sista varvet", ler Lucas Erikson och tittar bort mot Jacob....

Du blev svalkad med vatten av Ludvigsson och ni samarbetade länge i loppet, hade ni pratat ihop er innan?

"Ja, vi hade en liten samarbetsplan då det ju är så stora lag som kan göra saker på ett helt annat sätt än vi om vi inte kommer i väg ett litet gäng. Vi ville ju vara offensiva och inte avvakta. Om många cyklister skulle vara med sent in i loppet skulle vi bjuda in stora och bra lag som Motala och Hymer", säger Lucas Eriksson.

Lucas Eriksson bröt nyckelbenet och fick senvåren förstörd efter en jättebra start på säsongen med bland annat en etapploppsseger i Frankrike.

"Jag har varit tillbaka en knapp månad min skada och det börjar kännas bra nu igen. Formen är helt okej i alla fall."

Ludvigsson stred bra och såg också länge minst plågad ut av värmen och lyckades hålla Jacob Eriksson bakom sig i kampen om silvret.

Motalas Richard Larsén var med och iscensatte den första utbrytningen och hängde sedan med i alla konstellationer när den bytte skepnad. En tapper och helt utmattad Richard Larsé fick nöja sig med fjärdeplatsen.

Larséns klubbkompis från Motala, Lukas Vernersson, gjorde ett bra lopp när han slutade sjua och tog hand om U23-tröjan.

Text och bild: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering, ange fotocred)