Lucia i dagarna tre på Skansen

Nu är vinternatten som längst enligt gamla traditioner och då kommer lucia för att lysa upp vintermörkret. På Skansen firas lucia den 9, 10 och 13 december i Seglora kyrka, Ordenshuset och Bragehallen och den 13 december även med luciatåg på området. Den 9 december kommer Skansens Lucia i kortege från Hovstallet för den årliga konserten på Sollidenscenen.
Skansens Lucia 2016. Foto: Pernille Tofte

Skansens Lucia 9 december
Skansens Lucia med följe i kortege kommer med häst och vagn från Hovstallet till Sollidenscenen. De framför klassiska och stämningsfulla sånger i årets luciakonsert den 9 december kl 16.

Luciahelgen den 9–10 december
Det blir luciafirande hela julmarknadshelgen 9–10 december i Seglora kyrka, Bragehallen och Ordenshuset.
I Seglora tågar lucia-följet in i kyrkan, fyller kyrkorummet med sina stämmor och bjuder på en härlig luciakonsert kl 11.30, 13 och14.30.
I Bragehallen bjuds det på luciastämning från mitten av 1900-talet. Det blir en musikalisk upplevelse med mer spex och skoj när lucia firas kl 11, 13 och 15.
I Ordenshuset kan man vara med om ett luciatåg i en föreningslokal på 20-talet. Här kliver man tillbaka 100 år i tiden kl 12, 13.30 och 15

Luciadagen den 13 december
På luciadagen tågar Lucia och hennes följe och sjunger stämningsfulla sånger runtom på Skansen. Det blir också luciasånger i Seglora kyrka kl 11.30, 13, 14.30 och lussefirande i Bragehallen kl 11, 13 och 15.

Skansens Lucia 2016. Foto: Pernille Tofte
Lucia vid Bollnässtugan 1899. St. Lucy 1899. Foto: Skansen.
Rubrik *
Lucia med tärnor i Ordenshuset. Foto: Marie Andersson