Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 99

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Lukas Moodysson och Gustaf Hammarsten.

Tillsammans 99 berättar om vännerna som 1975 bodde ihop i kollektivet Tillsammans. Nu är det 1999, 24 år senare, och kollektivet har förvandlats till världens minsta. Storfamiljen består av endast två personer. Göran, som är världens snällaste sitter i en stuga med Klasse som väver trasmattor. De känner sig lite ensamma. Då föds idén om en återträff med de gamla kompisarna…

- Tillsammans 99 ska bli världens sorgligaste komedi. Den ska handla om att bli gammal, blicka bakåt, ångra allt man gjort, eller ångra ingenting, ligga vaken på nätterna och sakna någon man inte träffat på tjugo år, längta tillbaka, längta framåt. Och om kollektivet - det har krympt drastiskt, det är inte många som bor där nu. Nästan alla har gått skilda vägar. Vad har det blivit av dem? Har det gått bra eller dåligt? Vem är det som har blivit berömd och vem har hamnat på dårhus? Lever drömmarna från sjuttiotalet eller är de döda? Äter Göran fortfarande gröt?”, säger Lukas Moodysson, regissör.

Filmen regisseras av internationellt erkända och prisbelönade regissören Lukas Moodysson, som hyllats för ikoniska filmer såsom Fucking Åmål (1998), Tillsammans (2000), Lilja 4-ever (2002), internationella filmen Mammut (2009) och Vi är bäst! (2013). Nyligen har Moodysson regisserat serien Gösta (2019) för HBO.

Detta är den elfte samproduktionen mellan Film i Väst och Lukas Moodysson: från kortfilmen Bara prata lite (1997) till senaste långfilmen Vi är bäst! (2013).

I augusti startar den omfattande inspelningen av filmen i Västra Götaland, men redan nu är förberedelserna i full gång. Gustaf Hammarsten (Thunder in My Heart, Brüno, Tillsammans) återvänder i rollen som Göran, den i kollektivet som en gång mycket kretsade kring, och Shanti Roney (Applause,Nymphomaniac: Vol 2, Vägen ut) spelar kompisen Klasse. Övriga skådespelare kommer att kommuniceras i samband med produktionsstart.

- Underbart att fortsätta berättelsen kring Tillsammans-kollektivet. Humor och svärta och mycket känslor blir det även i denna film”, säger Lars Jönsson, producent på Memfis Film.

Filmen produceras av Memfis Film, med producenterLars Jönsson(Änglagård, Fucking Åmål,Tillsammans, Gösta) och Anna Carlsten (Dag för dag, Mörkt hjärta,Folk med ångest), som står bakom många framgångsrika och prisbelönade filmer. Den förra filmen Tillsammans hyllades av publik och kritiker både i Sverige och internationellt med 849 000 sålda biobiljetter i Sverige, cirka 2 500 000 internationellt.

Tillsammans 99 är en samproduktion mellan Memfis Film, SF Studios och Film i Väst med stöd av Svenska Filminstitutet och Nordisk Film- & TV Fond. SF Studios distribuerar även filmen i Norden och REinvent International Sales hanterar internationell försäljning. Svensk biopremiär är planerad till september 2023 följt av en internationell lansering av filmen.

Lukas Moodysson och Gustaf Hammarsten.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.