Lukas Sundahl nära historisk trippel i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Han leder mästerskapet med 51 poäng. Är det 55 eller mer på lördag eftermiddag skriver Lukas Sundahl ett stycke racinghistoria. Då blir den 23-årige smålänningen först med tre raka segrar i Porsche Carrera Cup Scandinavia. – Utgångsläget är bra, det kan jag inte förneka, men fortfarande kan allt hända och jag har inte gått hemma i veckan och förberett någon segerfest, säger Sundahl inför deltävlingen på Mantorp Park 2-3 oktober.

Lukas Sundahl (nr 1) och Pontus Fredricsson (11). Foto: Micke Fransson

Porsche Carrera Cup Scandinavia är framme vid säsongens femte och näst sista deltävling Corona-säsongen 2020. Mantorp Park, tänkt som finalarena i den ursprungliga kalendern, tar emot och bjuder, precis som Scandinavian Raceway för två veckor sedan, på tre race!

Det innebär att det återigen finns 80 poäng att hämta för den som vinner rubbet – båda kvalen och alla tre race med snabbaste varv. Från Anderstorp fick Lukas Sundahl med sig 72 poäng hem till Växjö. Upprepar han den bedriften kommande veckoslut finns det ingen som kan hota honom i finaltävlingen på Ring Knutstorp 9-10 oktober. Då har Sundahl minst 55 poängs ledning med 54 poäng kvar att köra om. Han och Sundahl Racing kan åka till Skåne som mästare och med segerpremien (200.000 kr) på kontot.

– Det hade varit gött såklart, men man vet aldrig i den här sporten. Jag kan bli påkörd i det första racet på Mantorp Park och sedan kan det vara över för den helgen, säger Sundahl.

Fredricsson ger sig inte

Att det ska hända är självklart inget främste rivalen, Pontus Fredricsson, går och hoppas på, men han inser förstås att uppdraget att besegra Sundahl blir svårt.

– Poängmässigt har Lukas dragit ifrån ganska mycket och han kommer inte riskera att nolla i ett race. Det blir tufft att utmana honom om titeln, men jag kommer självklart att försöka allt jag kan, kämpa för att hålla mästerskapet levande till finalen på Ring Knutstorp, försäkrar Fredricsson som kanske måste göra säsongens bästa tävling för att ha en fortsatt chans att bli mästare.

Och varför skulle han inte kunna lyckas med det? Kapaciteten finns där och att vinna race och mästerskap är det som driver honom.

– Det är det man strävar efter, det är därför man vill fortsätta, säger han.

Trio i bronsduell

Om Lukas Sundahl och Pontus Fredricsson fightas om titeln så talar mycket för att en trio gör upp om den hedervärda tredjeplatsen. Efter succén senast på Scandinavian Raceway är Hugo Andersson bronsman inför helgens tävling i Östergötland. I Anderstorp tog han sin första seger i PCCS och noterades dessutom för en andra- och en femteplats. Fullpoängaren blev en klassiker. Som ende förare valde Andersson slicks, inte regndäck, och det var en chansning som gick hem.

Bakom Andersson är det emellertid tätt i tabellen. Årets nykomling, Hampus Ericsson, som kvalade ut självaste Lukas Sundahl i Anderstorp och som var på väg mot en större framgång än så, är bara fem poäng efter och han skuggas i sin tur av Edvin Hellsten.

Bara tolv poäng skiljer trion åt. Det är ingenting med tanke på att det är fem race kvar i mästerskapet.

Revanschsugen Kristoffersson

Johan Kristoffersson är tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia. På Mantorp Park gör den tidigare Carrera Cup-mästaren sitt andra inhopp för året i Porsche Sveriges gästbil med nr 20, den så kallade världsmästarbilen. Anledningen till att bilen fått det smeknamnet beror helt enkelt på att den bara körts av världsmästare den här säsongen. Först ut i premiären var WTCC-mästaren Thed Björk. Kristoffersson, som har dubbla VM-guld i rallycross, körde bilen i Fällfors och på Gelleråsen Arena tog Emil Öhman, tvåfaldig världsmästare i snöskotercross, över.

Även om Johan Kristoffersson visade klassen med två övertygande segrar i regnracen i Fällfors är det en revanschsugen tidigare mästare som mitt under pågående rallycross-VM gör sig beredd för ännu ett inhopp i PCCS. Fjolårets gästspel på Mantorp Park blev nämligen ett misslyckande. Efter dubbla tredjeplatser i kvalet slutade Kristoffersson på sjunde och tionde plats i racen. I det andra var han visserligen snabbast ur startblocken, men fick ett så kallat drive troug-straff för tjuvstart.

– Det var min sämsta Carrera Cup-helg någonsin. Vi får göra ett nytt försök den här gången, säger Kristoffersson.

Ny Blomqvist till start

Stig Blomqvist och hans yngste son, Paul, har redan tävlat i Porsche Carrera Cup Scandinavia. På Mantorp Park får den tredje medlemmen i motorsportfamiljen Blomqvist chansen. Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911 ska nämligen rattas av Stig äldste son, 26-årige Tom.

– Jag ser fram emot att köra i Sverige igen. Det var här min racingkarriär startade 2009. Jag kan varken bilen eller banan särskilt bra, men jag ser verkligen fram emot den här utmaningen, säger Tom inför Carrera Cup-debuten.

På meritlistan har den svensk-brittiske racingstjärnan bland annat en raceseger i DTM, vinst i 24-timmars på Spa och en fin andraplats i den australiensiska klassikern Bathurst 12-timmars. Tom Blomqvist har även varit tvåa i det brittiska Formel 3-mästerskapet samt tävlat i Formula E för några av mästerskapets mest framstående team.

– Målsättningen på Mantorp är först och främst att ha kul och för det andra att göra ett bra jobb. Jag är tävlingsmänniska så jag vill självfallet vara med och slåss längst fram, säger han.

En hyllning till Stig

Tom Blomqvist kommer till start i Porsche Sveriges gästbil. Startnummer 911 har helgen till ära smyckats i färger som bör ge rejält med gåshud för alla som älskar motorsport. En klassisk livery som är en av rallysportens och den mytomspunna Grupp B-erans mest älskade och respekterade. Färger som rallylegendaren Stig Blomqvist körde till mästerskapsseger i rally-VM 1984.

– Det är en vacker hyllning till min far och till rallysporten under Grupp-B-erans storhetsdagar!

Öhman glider ifrån

Med fem race kvar av säsongen är det fortfarande Magnus Öhman i topp i Masters Cup, klassen för förare över 40 år. Med starka placeringsraden 2-1-2 i Anderstorp såg stockholmaren till att dryga ut sitt försprång till jagande konkurrenter. För även om såväl prins Carl Philip som Krister Andero fick med sig en klasseger från Småland så var det Öhman som plockade flest poäng.

I deltävlingen på Mantorp Park står ytterligare 75 pinnar på spel och för de som vill konkurrera med Öhman om cuptiteln gäller det verkligen att leverera i Östergötland. Tvåa i tabellen är prins Carl Philip, som har 29 poäng upp till sin teamkompis i Mtech Competition.

Tätt i teamtoppen

Steber Racing övertog ledningen i teammästerskapet på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Tack vara starka prestationer av såväl Hugo Andersson som Patrick Rundquist gick det Falubaserade teamet om Fragus Motorsport i tabellen.

Men kampen om segerchecken på 150.000 kr är hård. Inför deltävlingen på Mantorp Park skiljer endast fem poäng mellan de båda toppteamen.

På Facebook skriver Fragus Motorsport: ”We will fight back @mantorppark. Be sure of that.”

Bakom de båda toppteamen är Mtech Competition trea, elva poäng före Sundahl Racing med mästerskapsledande Lukas Sundahl som ende förare i teamet.

Se kval och race i TV

Det blir en ny stor TV-satsning i deltävlingen på Mantorp Park. Precis som från Scandinavian Raceway i Anderstorp kommer såväl kval som samtliga tre race att livesändas. Den här gången både i V Sport Motor och i Viaplay!

Robin Nilsson, Björn Wirdheim och Erica Carlsson blir trion som sköter snacket.

Sändningstiderna i sin helhet.

Fredag 2 oktober.

Kl 13.00-13.40: Kval.

Kl 16.00-16.50: Race 1

Lördag 3 oktober

Kl 11.00-11.50: Race 2

Kl 14.30-15.35: Race 3

Mästerskapet efter 9 av 14 race

1) Lukas Sundahl, Sundahl Racing, 214 poäng

2) Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport, 163

3) Hugo Andersson, Steber Racing, 113

4) Hampus Ericsson, Mtech Competition, 108

5) Edvin Hellsten, Nova Racing, 101

6) Magnus Öhman, Mtech Competition, 89

7) Robin Hansson, Fragus Motorsport, 88

8) Carl Philip Bernadotte, Mtech Competition, 65

9) Thomas Karlson, Mtech Competition, 63

10) Patrick Rundquust, Steber Racing, 58

11) Krister Andero, Prido Racing, 57

12) Hampus Hedin, Fragus Motorsport, 45

13) Christoffer Bergström, Team Pampas, 37

Masters Cup (förare över 40 år).

1) Magnus Öhman, 175 poäng

2) Carl Philip Bernadotte, 146

3) Thomas Karlsson, 127

4) Krister Andero, 120

5) Christoffer Bergström, 81

Teammästerskapet.

1) Steber Racing, 285 poäng

(Hugo Andersson, Patrick Rundquist)

2) Fragus Motorsport, 280

(Pontus Fredricsson, Robin Hansson, Hampus Hedin)

3) Mtech Competition, 215

(Hampus Ericsson, Magnus Öhman, Carl Philip Bernadotte, Thomas Karlsson)

4) Sundahl Racing, 204

Magnus Öhman. Foto: Micke Fransson
Carl Philip Bernadotte. Foto: Micke Fransson
Johan Kristoffersson. Foto: Micke Fransson
Startnummer 911, Tom Blomqvist.

Många leenden när pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal fick testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport15.10.2020 14:16:14 CESTPressmeddelande

Det var idel breda leenden när pristagarna i kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal samlades på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga i onsdags. Möjligheten att få testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport gjorde stort intryck på samtliga. – Det här var superkul, något utöver det vanliga. Jag tror inte att jag kommer kunna sluta le förrän i morgon, sa bland annat en mycket entusiastisk Mathilda Olsson.

Oavgjort i mästarmötet och brons till Hellsten när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades i Skåne10.10.2020 18:51:09 CESTPressmeddelande

Det blev oavgjort, 1-1, i mästarmötet mellan Johan Kristoffersson och Lukas Sundahl när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Ring Knutstorp i Skåne. Kristoffersson vann det första heatet och Sundahl fick revansch i det andra. Som vinnare efter finalen kändes sig även Edvin Hellsten. Göteborgaren gick nämligen segrande ur den heta fighten om tredjeplatsen i mästerskapet.

Stenhård kamp om tusendelar när uppstickare kvalade bäst i Porsche Carrera Cup-finalen9.10.2020 19:31:39 CESTPressmeddelande

Ett kval är inte över förrän det är över. Fråga Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl. Han vet. I fredagens kvaldrama i Carrera Cup-finalen på Ring Knutstorp blev han blåst på dubbla pole positions. På det sista varvet! I båda kvalomgångarna! I den första, Q1, tryckte sig Edvin Hellsten före med 47 tusendelar. I Q2 gjorde norrmannen Dennis Hauger det samma. Med en (!) tusendels marginal.

Mästarmöte, bronsduell och avgörande i teammästerskap och Masters Cup när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutas8.10.2020 12:14:59 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl avgjorde Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Ändå finns det hur mycket som helst att se fram emot är mästerskapet avslutas på Ring Knutstorp i Skåne 9-10 oktober. Eller vad sägs om ett mästarmöte i TV-publikens smak, en het bronsduell och avgörande i Masters Cup? Dessutom ska 150.000 kr delas ut i teammästerskapet!

Många förare i fokus i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park3.10.2020 18:12:34 CESTPressmeddelande

Gästförarna Tom Blomqvist och Johan Kristoffersson vann racen och Lukas Sundahl säkrade sin tredje raka titel. Men ovan nämnda trio fick konkurrens om uppmärksamheten när den näst sista deltävlingen i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes på Mantorp Park. Hugo Andersson, Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och, inte minst, Christoffer Bergström är bara några av förarna det snackas om inför finalen på Ring Knutstorp 9-10 oktober.

Historisk Lukas Sundahl kör vidare i Porsche Carrera Cup Scandinavia – och mästarteamet utökar sin satsning!3.10.2020 17:48:24 CESTPressmeddelande

Nu är han historisk, 23-årige Lukas Sundahl från Växjö. Under lördagen vann han Porsche Carrera Cup Scandinavia för tredje året i rad. Det har ingen lyckats med sedan starten på mästerskapet 2004. – Att bli först med att vinna titeln tre år i rad har varit vårt mål och vår drivkraft hela säsongen, säger Lukas som efter den historiska triumfen på Mantorp Park lät meddela att han nu ställer om siktet på ett fjärde mästerskapsguld.