Luleå och Djursholm arrangerar Basketettan Final Four

Svenska Basketbollförbundet har beslutat att Basketettans Final Four i Luleå och Djursholm. – Vi ser fram emot dessa evenemang, det är två bra organisationer som arrangerar och det blir spännande matcher, säger SBBF:s tävlingsansvarige Olle Lundén. Basketettan Final Four går av stapeln den 30-31 mars.
Norrorts herrar är obesegrade i år och arrangerar Final Four. Foto: Anders Tillgren

Våren kryper allt närmare och med den kommer alla avgörande basketmatcher. Det är den bästa tiden på året. I Basketettorna har det kämpats hela säsongen lång och nu är upplösningen nära. BG Luleå kommer att arrangera damernas Final Four i en av Sveriges bästa basketarenor, Luleå Energi Arena. Maria Modig är ansvarig på Riksbasketgymnasiet i Luleå som står som arrangör.

– Vi hoppas på mycket folk på läktarna eftersom det är Lulebo Cup samtidigt, vi har 30 ungdomar som kommer att leverera ett riktigt bra arrangemang, säger Modig. Just BG Luleå toppar Basketettan norra framför satsande Östersund Basket. Från den södra sidan kommer IK Eos utvecklingslag samt RIG Mark att kvalificera sig. Kanske får vi se ett ”RIG-derby”?

På herrsidan är det seriesuveränerna Norrort som arrangerar Final Four i Fribergahallen.

– Vi är obesegrade i år och föreningen ville gärna ge grabbarna möjligheten att avsluta säsongen på hemmaplan, säger Inger Lundin som är ansvarig för Norrort Basket.

Närheten till Stockholm gör att Norrort hoppas på många besökare som är sugna på att se avgörande matcher på hög nivå. Akropol gör Norrort sällskap från den norra Basketettan och från söder kommer Team 4th Quarter (Helsingborg) och Bankeryd. Räkna med ett riktigt poängfyrverkeri då Bankeryd älskar att dra upp tempot, de snittar 101 poäng per match och kommer med ett stort självförtroende till slutspelet.

Alla matcher kommer att direktsändas av SBBF och Solidsport i samarbete med arrangörerna. Spelprogram och tider kommer ut inom kort, håll utkik på www.basket.se

Olle Lundén, olle.lunden@basket.se , 08-6996311

Arrangör BG Luleå

Maria Modig, maria.modig@skol.lulea.se  , 070-2939971

Arrangör Norrort Basket

Inger Lundin

kansli@djursholmindians.com , 070-7400971

Johannes WohlertMarknads - och kommunikationsansvarig

Övergripande kommunikationsfrågor kring SBBF samt marknadsfrågor och kommersiella rättigheter.

Tel:08-699 63 07johannes.wohlert@basket.se