Lunchseminarium om osund konkurrens

Osund konkurrens från stat, kommun och landsting drabbar tjänsteföretagen hårt och problemen är svåra att komma till rätta med. En ny medlemsundersökning från Almega visar att de konkurrensregler som infördes 2010 inte fått önskat genomslag. Detta är inte bara besvärligt för de drabbade företagen utan allvarligt för samhället eftersom det hämmar hela företagsklimatet.

Välkommen till ett seminarium där vi diskuterar problemen med osund konkurrens och presenterar fem skarpa förslag för att förbättra konkurrenssituationen för tjänsteföretag.

Deltar gör bland andra:
Joakim Ollén, VD Kunskapsporten
Patricia Olby Kimondo, VD People Productions
Henrik Johansson, ordförande i Friskvårdsföretagen
Katarina Magnusson, Konkurrensverket
Ann-Charlotte Hammar Johnsson(m), ledamot i riksdagens Näringsutskott
Ulrica Dyrke, Almegas näringspolitiske expert med fokus på offentlig upphandling, konkurrens och offentlig marknad

Tid: måndag den 18 februari kl 12.00-13.00

Plats: Almega, Sturegatan 11, Stockholm

Välkommen!

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Sverige behöver en näringslivsinriktad forskningspolitik12.11.2019 10:16:43 CETPressmeddelande

Regeringens arbete med att förbereda nästa års forskningsproposition har påbörjats. Forskningspropositionen sätter ramarna för forsknings- och innovationspolitiken under de kommande fyra åren. I propositionen adresseras både samhällsutmaningar av generell natur och de behov som finns av att stärka Sverige som kunskapsnation. Det svenska näringslivet, både industrin och tjänstesektorn, är hårt utsatt för internationell konkurrens inte minst från lågkostnadsländer.

Regeringen har fel om kompetensinvandring5.11.2019 13:42:53 CETPressmeddelande

- Almega är mycket oroade över Morgan Johansson uttalande idag om att den kommande utredningen om kompetensinvandring bör ta upp frågan om att återinföra den gamla arbetsmarknadsprövningen av arbetstillstånd. Dagens regler om att arbetstillstånd beviljas till personer som har ett erbjudet arbete till avtalsenlig lön fungerar väl. De största problemet de senaste åren har varit att kompetent arbetskraft har riskerat att utvisas på grund av små fel i arbetstillstånden. Problemet har mildrats med den rättspraxisen som kom under 2018. Det är viktigt att den kommande utredningen om kompetensinvandring löser den frågan en gång för alla, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega Arbetskraftsinvandringen är inte fri idag utan arbetstillstånd beviljas bara om personen har ett erbjudet arbete till en avtalsenlig lön. Om oseriösa arbetsgivare bryter mot reglerna ska det bekämpas genom kontroller av ansvariga myndigheter. - Hela 85 procent av arbetstillstånden 2018 beviljades till yrken där det var

Solid utredning av Arbetsförmedlingen1.11.2019 15:04:48 CETPressmeddelande

- Almega ser mycket positivt på att Arbetsförmedlingen föreslår att nästan all aktiv förmedlingsverksamhet ska läggas ut på fristående aktörer förutom ren myndighetsutövning. Det ligger helt i linje med januariavtalet, säger Andreas Åström chef näringspolitik och kommunikation Almega. - Vi välkomnar Arbetsförmedlingens ställningstagande att personer med funktionsnedsättning och personer i etableringsuppdraget bör ha samma möjlighet som andra arbetssökande att delta i de rustande och matchande insatser som upphandlas genom Lagen om valfrihet, LOV, anser Andreas Åström. - Arbetsförmedlingen har tänkt ut bra system för hur fristående aktörer ska få ersättning för sina matchningsuppdrag. En viktig poäng är också att endast aktörer som levererar goda resultat får finnas kvar, de med dåliga resultat gallras bort. Detta är en bra modell som borgar för hög kvalitet. Lägg därtill en tydlig styrning mot resultat, främst i form av att aktörerna ersätts för sin förmåga att förmedla arbetssökande t