Lunchseminarium om osund konkurrens

Osund konkurrens från stat, kommun och landsting drabbar tjänsteföretagen hårt och problemen är svåra att komma till rätta med. En ny medlemsundersökning från Almega visar att de konkurrensregler som infördes 2010 inte fått önskat genomslag. Detta är inte bara besvärligt för de drabbade företagen utan allvarligt för samhället eftersom det hämmar hela företagsklimatet.

Välkommen till ett seminarium där vi diskuterar problemen med osund konkurrens och presenterar fem skarpa förslag för att förbättra konkurrenssituationen för tjänsteföretag.

Deltar gör bland andra:
Joakim Ollén, VD Kunskapsporten
Patricia Olby Kimondo, VD People Productions
Henrik Johansson, ordförande i Friskvårdsföretagen
Katarina Magnusson, Konkurrensverket
Ann-Charlotte Hammar Johnsson(m), ledamot i riksdagens Näringsutskott
Ulrica Dyrke, Almegas näringspolitiske expert med fokus på offentlig upphandling, konkurrens och offentlig marknad

Tid: måndag den 18 februari kl 12.00-13.00

Plats: Almega, Sturegatan 11, Stockholm

Välkommen!

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02Pressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00Pressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19:32Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34:27Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.