Lundabon Hannah vinner ungdomspris för sitt djurrättsengagemang

På Djurens Rätts rikskonferens i Stockholm i helgen delades årets ”Eldfluga” ut, ett pris som ges till en ung aktivist och djurvän inom organisationen. 20-åriga Hannah Blücher från Lund belönades för sin strävan att göra Lund till en mer djurvänlig kommun.

Hannah Blücher från Lund

Besöker du stadsparken i Lund kan du numera se skyltar som uppmanar besökarna att inte mata fåglarna med bröd då det inte är bra för djuren. Skylten sitter där mycket tack vare Hannah som genom sitt engagemang i Djurens Rätt Lund gjort flera insatser för att göra kommunen mer djurvänlig.

En märkbart rörd Hannah fick ta emot priset på scen under rikskonferensen och sa att det nästan kändes som att vinna en Oscar.

­– Detta fyller mig med den styrka och beslutsamhet som behövs för att fortsätta att göra skillnad och driva utveckling framåt för djuren. Jag vill tacka alla andra som engagerar sig för djuren, att skapa ett mer djurvänligt samhälle är en förändring som vi driver många tillsammans, säger Hannah Blücher.

Eldflugan är ett Djurens Rätts aktivistpris för unga djurvänner och medlemmar i Djurens Rätt från 14 tom 25 år. Priset tilldelas någon som uppvisar ett glödande engagemang för djuren och som utstrålar den kraft och energi som behövs för att göra skillnad.

– Vi vill uppmuntra unga att engagera sig för att driva igenom förändring och att andra unga ska se att de kan påverka sin kommun. Hannah har drivit lokalpolitiska frågor i Lund och visat att det går att göra skillnad för djuren, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Motiveringen till Eldflugan 2018

Årets pris tilldelas en av Djurens Rätts starkast lysande aktivister, nämligen 20-åriga Hannah Blücher från Lund! Hannah är en eldfluga i sin rätta bemärkelse, hon utstrålar ett engagemang och en drivkraft som på riktigt gör skillnad. Med stor kunskap har hon drivit flera frågor som förbättrat situationen för djur i Lunds kommun, som exempelvis påskpynt fritt från fjädrar och att Stadsparken har fått skyltar om att en inte ska mata fåglarna med bröd. Hannah fortsätter ständigt att kämpa och ger mycket av sin tid och energi till lokalavdelningen i Lund och organisationen i helhet.

Hannah Blücher från Lund

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.