LundaEkonomer och Marias Mixed segrare i Korpen Stockholms kval i Sweden Floorball Cup

LundaEkonomerna IBK Ungdom, vinnare SFC-kvalet i Stockholm

I helgen avgjordes Korpen Stockholms kval i Korpens nationella innebandycup Sweden Floorball Cup. Efter en dag med många spännande matcher var det till slut LundaEkonomerna IBK Ungdom i herrklassen och Marias Mixed i mixklassen som segrade. De är därmed kvalificerade till riksfinalen i turneringen som spelas i värmländska Kil den 25-26 januari 2019.

Att vinna finalen i någon av Sweden Floorball Cups kvalorter är något som många korplag eftersträvar. Segern innebär nämligen en direktbiljett till den stora riksfinalen. Vinnarna kan sedan titulera sig Sveriges bästa korplag i innebandy.

I lördagens kvalturnering som Korpen Stockholm arrangerade deltog elva herrlag, två damlag och två mixlag.

I herrklassen känns segrarna igen från fjolåret. LundaEkonomerna IBK Ungdom lyckades nämligen försvara titeln och därmed knipa platsen i riksfinalen för andra året i rad. Laget fick dock kämpa rejält för att bärga segern.

– Det var dramatiskt redan i gruppspelet, säger Viktor Fellnäs i herrklassvinnaren LundaEkonomerna IBK Ungdom. Vi låg under mot Loko 1.6 med 1-2 när det var två minuter kvar. Då plockade vi målvakten, gick ikapp och vann med 3-2! Sen mötte vi Loko 1.6 i finalen också. Även då blev det otroligt jämnt, men till slut lyckades vi gå ifrån och vinna med 3-1.

Mix och damklassen slogs ihop till en grupp av fyra lag där final spelades mellan ettan och tvåan i gruppen. Där vann Marias Mixed både gruppen och även den efterföljande finalmatchen mot Pansarvagnarna. Segersiffrorna skrevs till hela 5-1. De två damlagen, Pumorna och Team Spirit går också vidare till riksfinalen i damklassen och finalförlorarna i Pansarvagnarna får en plats som Lucky Loosers.

Det är nämligen så att två lag från varje klass tar sig vidare till riksfinalen. Förutom vinnarlaget så lottas alltid ett lag i varje klass vidare till riksfinalen som ”Lucky Loosers”. I Stockholm föll lotten på finalförlorarna Loko 1.6 i herrklassen medan ovan nämnda Marias Mixed fick det i mixklassen. Dessa gör därmed segrarna i de respektive klasserna sällskap i riksfinalen i Kil i januari.

Ansvarig hos arrangören Korpen Stockholm, Mattias Drotz, var nöjd med dagen.

– Det har varit en intensiv och väldigt rolig dag, med många jämna och spännande matcher. Lagen har kämpat föredömligt. Nu håller jag tummarna för våra lag i riksfinalen i Kil, avslutar Mattias.

Luleå 24 november
Nyköping 24 november
Stockholm 24 november
Uppsala 24 november
Karlstad 2 december
Kil 15 december
Linköping 15 december
Örebro 15 december
Borlänge 5 januari

Kil 25-26 januari 2019.

Korpen har arrangerat Sweden Floorball Cup sedan 1994 (då med namnet Jolly Cup). Under åren har turneringen växt stadigt och är i dag ett viktigt komplement till Korpens ordinarie seriespel i innebandy. Säsongen 2018/2019 arrangeras kval på nio orter i landet med stor riksfinal i värmländska Kil 25-26 januari 2019.

Kontaktperson Korpen Stockholm

Mattias Drotz