Lundhags anställer framtidstrio

För att ytterligare kraftsamla kring satsningen på hållbara och reparerbara kläder och kängor så anställer Lundhags två produktdesigners; Jenny Kjellbom och Sarah Isaksson samt ortopedteknikern och skomakaren Jonte Grundelius.

- Friluftsintresset har ökat sedan många år och under pandemin* accelererade intresset ytterligare. På Lundhags gör vi allt vi kan för att inspirera människor att komma ut i naturen på ett hållbart sätt. En viktig del i detta är att välja produkter som har ett litet klimatavtryck, som håller mycket länge och som är enkla att reparera. Nu tar vi vår design till nästa nivå utan att göra avkall på vårt arv. Jenny, Sara och Jonte blir mycket viktiga för denna satsning, säger Sara Wiksten, produktutvecklingschef Lundhags.

Jonte Grundelius är Ortopedtekniker och skomakare och kommer närmast från en tjänst på Aktiv Ortopedteknik i Östersund där han tillverkade proteser och ortoser samt genomförde anpassningar av skor. Hans ortopediska bakgrund blir en viktig tillgång i utvecklingen av Lundhags kängor och skor. Jonte kommer framförallt att arbeta med vår satsning Custom Made - där personer som har behov av specialanpassade kängor får hjälp. Jonte arbetar i vårt skomakeri i Järpen.

Sarah Isaksson har närmare 20 års erfarenhet som kläddesigner, bland annat på Fjällräven, Filippa K, Stronger samt det egna klädmärket Vond som rönt uppmärksamhet i Sverige och internationellt.

Jenny Kjellbom har 14 års erfarenhet som kläddesigner. Jenny kommer närmast från en tjänst som apparel designer på Haglöfs där hon framför allt arbetat inom kategorierna snö, vandring, klättring och lifestyle. Hon har mottagit ett flertal priser bland annat Scandinavian Outdoor Group Sustainability Award samt ISPO Awards Winner Urban Outer Layer 3.

Sarah och Jenny arbetar med vårt produktutvecklingsteam på Stockholmskontoret.

*) Intresset för att vistas ute i naturen har ökat mycket beroende på pandemin som hindrat oss från att resa. Enligt en undersökning som vi låtit SIFO göra så uppgav 34 procent att de spenderade mer tid i naturen under 2020 jämfört med 2019.

Sarah Isaksson, foto Linda Svensson
Jenny Kjellbom och Sara Isaksson, foto Linda Svensson
Jonte Grundelius, foto Martin Olson
Jenny Kjellbom, foto Linda Svensson