Lundhags trotsar butiksdöden - öppnar butiker i Göteborg och Stockholm

Lundhags går mot strömmen och öppnar sina första Brand Stores på Östra Hamngatan 33 i Göteborg och på Kungsgatan 33 i Stockholm. Målet är att fördjupa relationerna med storstadsborna och stärka varumärket i en tid där konkurrensen hårdnar allt mer på webben.
Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags

- Under pandemin har allt fler storstadsbor fått upp ögonen för friluftsliv vilket skapar en bra grogrund för att etablera en hybridbutik som både säljer och reparerar sina produkter samt erbjuder olika inspirerande aktiviteter som ska få fler människor att upptäcka och ta hand om naturen, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.

Antalet fysiska butiker fortsätter att minska. Det senaste butikskartläggningen från HUI (www.hui.se)  visar att det fanns 530 färre butiker i landet förra året, jämfört med 2020. Mellan 2017 och 2021 har antalet kedjeanslutna butiker inom klädhandeln minskat med 23% och inom sport och fritid med 9%.

- Det går inte att bortse ifrån att konkurrensen inom e-handeln ökar i takt med att allt fler företag flyttar över sin affär till webben, samtidigt som butiker läggs ner. En stor utmaning framöver blir att optimera relationen och skapa synergier mellan den fysiska och den digitala butiken, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.

Lundhags är starkt förknippat med vandring och sina outslitliga kängor och är av naturliga skäl starka på landsbygden och då framför allt i norr där man har Fabriksbutik med skomakeri. Nu vill man även få storstadsborna att upptäcka såväl friluftslivet som Lundhags produkter genom de nya butikerna som ligger på välkända adresserna i Göteborg och Stockholm. Lundhags egna skomakare från Järpen, produktexperter och ambassadörer kommer med jämna mellanrum att inspirera och dela med sig av kunskap i butiken.

- Butikerna ska visa vilka vi är och ska etablera relationer med människor i storstäderna. Webben som kanal är bra på mycket, men kan aldrig ersätta det fysiska mötet mellan människor, säger Caroline Karlström.

Hållbarhet har alltid varit viktig en del av Lundhags DNA då grundtanken med produkterna är att de ska hålla länge, gärna en livstid. Lundhags kängor kommer med livstids garanti och är gjorda för att kunna repareras.

- Många av våra kunder har sina kängor under hela livet och utvecklar en speciell relation till dem, just denna relation är kärnan i Lundhags och det är den kärnan vi tar vidare till alla kategorier såsom kläder, ryggsäckar, långfärdsskridskor, säger Caroline Karlström.

FAKTA:
Öppningsdatum: 8 december i Göteborg och under det första kvartalet 2023 i Stockholm
Butiksyta: ca 320 kvm per butik

Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags

Lundhags grundades 1932 då Jonas Lundhag startade ett litet skomakeri på Frösön utanför Östersund. Jonas tillverkade tåliga kängor som skulle hålla en livstid - en ambition som leder oss än idag. Vi har fört Jonas arv vidare och tillverkar även kläder och ryggsäckar för vandring och friluftsliv samt långfärdsskridskor och turpjäxor. Vi vill bidra till en hållbar utveckling genom att inspirera människor att komma ut i naturen samt använda slitstarka produkter som håller länge och som kan lagas. Lundhags har skomakeri, butik och kontor i Järpen i Jämtland, butik i Insjön i Dalarna samt kontor i Fiskartorpet i Stockholm.  Lundhags ingår av BRAV-koncernen.www.brav.com. Mer om Lundhags www.lundhags.com

Espen Falck Engelstad steps down as CEO of Brav, Erik Sønsterud Appointed Interim CEO18.12.2023 14:33:31 CET | Press release

Espen Falck Engelstad, Chief Executive Officer of Brav, steps down. “The Board of Directors and Ferd as owner would like to thank Espen for his important contributions during the past four years. Espen has played an important role in the development of the company and has led the company through challenging times. We wish Espen all the best in his future endeavors”, comments Gustaf Öhrn, Chairman of Brav. The Board of Director has appointed Erik Gunset Sønsterud (56) as Interim CEO of Brav effective immediately. Erik has extensive experience from various CEO and CFO roles. Erik has a Master’s degree in economics from BI Norwegian Business School and credentials as a Certified Public Accountant from the Norwegian School of Economics (NHH). “The Board is very satisfied with the recruitment of Erik Sønsterud as Interim CEO. We believe he is the right person to lead Brav until a permanent solution is in place”, comments Gustaf Öhrn, Chairman of Brav. "I look forward to taking on the role a

Lundhags öppnar secondhandbutik på Tradera9.11.2023 10:56:39 CET | Pressmeddelande

Så här inför Black Friday inleder Lundhags ett samarbete med Tradera och öppnar en egen butik på handelsplatsen. Genom samarbetet vill man utveckla sitt eget secondhanderbjudande och samtidigt främja en mer hållbar och cirkulär livsstil. Förutom att erbjuda egna begagnade produkter ger Lundhags även allmänheten möjlighet att kostnadsfritt* sälja sina Lundhagsprodukter i butiken, som öppnar 9 november.

Lundhags lanserar cirkulära dunjackor6.9.2023 12:32:51 CEST | Pressmeddelande

Lundhags lanserar hösten/vintern 2023 en komplett kollektion av dunjackor, samtliga med 100 procent återvunnet dun. Med exceptionella värmeegenskaper i förhållande till vikt samt passformer för ett aktivt friluftsliv såsom vandring & turskidåkning erbjuder Lundhags dunjackor för ett brett användningsområde. Kollektionen består av tre modeller med olika egenskaper, passformer och funktion; Fulu Down Jacket, Tived Down Jacket och Stockholm Down Parka.

Nå blir det lettere å bære tungt – Lundhags lanserer nye komfortable ryggsekker5.5.2023 10:53:28 CEST | Pressmeddelande

Lundhags lanserer nye ryggsekker som skal gjøre fotturer enklere, mer behagelig og litt mer luksuriøse – og dermed tiltrekke nye målgrupper til naturen. Hemmeligheten bak den gode bærekomforten er det nye bæresystemet, som gjør det mulig å justere og tilpasse sekken til ulike kroppstyper og turforhold på en bedre måte enn tidligere. Det er også et tydeligere fokus på lettere sekker enn tidligere.