Lunds stift inviger sitt tredje vindkraftverk

Idag, fredagen den 27 maj, invigs Lunds stifts vindkraftverk i Önnarp klockan 14.

Vid invigningsceremonin talar Eolus vice VD Marcus Landelin. Bertil Borglund från Älvsborgsvind berättar om vindkraftverket.

I samband med invigningen erbjuds möjlighet att gå in i verket. Media hälsas välkomna att närvara.

Från Lunds stift medverkar ordförande i Egendomsnämnden, Sven-Bertil Persson, och Stiftsfullmäktiges ordförande, Anne-Marie Hansson, samt egendomsavdelningens chef, Katarina Hallenborg.

Katarina Hallenborg, 046-15 55 60, katarina.hallenborg@svenskakyrkan.se

Konstverk av Nathan Coley öppnar upp för dialog med Lunds invånare14.11.2017 10:16Nyheter

Ett konstverk av den internationellt välkända brittiska konstnären Nathan Coley installeras i anslutning till Lunds domkyrka. Det är starten för Råängens konst- och arkitekturprogram, Lunds domkyrkas arena för samtal med allmänheten i Lund, om vad som händer på Domkyrkans marker i Brunnshög. Coleys konstverk är en ljusskulptur som heter "Heaven Is A Place Where Nothing Ever Happens” (Himmelen är en plats där ingenting någonsin händer). Efter att verket skapades 2008, har det installerats i olika kontexter på olika ställen, exempelvis på Kunstmuseum Kloster i Magdeburg (Tyskland) och i den engelska kuststaden Folkestone. Titeln på verket kommer från en sångtext av Talking Heads från 1979. ”Det finns en lång relation mellan konstnärer och Domkyrkan. Själva kyrkorummet är en konstnärlig gestaltning med spår från många tider. Det inspirerar till en fortsatt dialog med samtidskonsten. Som nu, med Nathan Coleys verk tillfälligt placerat vid Domkyrkans absid! Genom konsten kan vi dela erfaren