Lunds stift inviger sitt tredje vindkraftverk

Idag, fredagen den 27 maj, invigs Lunds stifts vindkraftverk i Önnarp klockan 14.

Vid invigningsceremonin talar Eolus vice VD Marcus Landelin. Bertil Borglund från Älvsborgsvind berättar om vindkraftverket.

I samband med invigningen erbjuds möjlighet att gå in i verket. Media hälsas välkomna att närvara.

Från Lunds stift medverkar ordförande i Egendomsnämnden, Sven-Bertil Persson, och Stiftsfullmäktiges ordförande, Anne-Marie Hansson, samt egendomsavdelningens chef, Katarina Hallenborg.

Katarina Hallenborg, 046-15 55 60, katarina.hallenborg@svenskakyrkan.se

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 165 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.