LYCKAD GENERALREPETITION INFÖR ÅRE 2019

Med planerat totalt nio tävlingar på fem dagar har det varit bråda dagar för organisationen från Åre 2019 AB och de volontärer som arbetat med Audi FIS Ski World Cup Finals 2018 i Åre.

Tyvärr ställde vädret till det lite, med snö första dagen och inställda störtloppsträningar, och söndagens slalom för herrar och damernas storslalom som fick ställas in på grund av starka vindar. Men överlag har allt fungerat enligt plan, och organisationen är väl förberedda inför nästa års tävlingar.

– Det har varit en lyckad lärdom och stora erfarenheter som vi har fått, vi är nöjda och glada. Mycket i organisationen har gått bra men det finns områden som vi kan förbättra. Det känns som vi har ett team som landat och är motiverade att leverera på nästa års alpina VM, säger Niklas Carlsson, VD FÖR Åre 2019 AB

Totalt har det varit ca 9000 besökare i området, som publik på tävlingarna och till de två eventen på torget. Detta var lite under de estimerade siffrorna vilket beror på de inställda tävlingarna på söndagen. Inför nästa år planeras kampanjer, och Åre 2019 AB hoppas att den svenska publiken sluter upp och ser tävlingarna på plats under alpina världsmästerskapet som går av stapeln 5-17 februari 2019.

Prissumman som delats ut till de sju tävlingar som genomfördes är totalt 7,2 miljoner SEK. Det har även delats ut 15 stycken kristallkulor för de olika cuperna, inklusive totalen och nationscupen.Vår egen servering av mat till volontärer, VIP och media har varit totalt 6245 portioner.

Totalt har det serverats 25 000 portioner mat till alla ackrediterade under veckan, i våra egna serveringar och på de olika hotellen runt om i byn. Inför nästa år räknar organisationen med att dessa siffror kommer att flerdubblas då vi till exempel räknar vi med 120 000 besökare och 12000 ackrediterade, inklusive 1500 volontärer.

Audi FIS World Cup Finals Åre 2018 i siffror:

Totalt antal besökare:                            9000

Totalt antal ackrediterade:                   2455

Totalt antal volontärer:                         550

Ackrediterad media på plats:               379

Nationer representerade:                     15

Totalt antal ackrediterade i team:        870

Varav totalt antal aktiva:                      150

Var med i nedräkningen inför alpina världsmästerskapet 2019: ladda ner Åre 2019-appen från Google Play eller App Store och få alla nyheter direkt i telefonen.