Lyckad renovering av 60-talsfastighet i Vasastan

Einar Mattssons modernistiska fastighet i korsningen Rörstrandsgatan och Vikingagatan har fått en rejäl ansiktslyftning både på utsidan och insidan. Nu välkomnas hyresgästerna tillbaka till en uppfräschad version med bevarade 60-talskvalitéer.

Projektledare för renoveringen, Ervin Musanovic, är nöjd med att de fina materialen i huset har kunnat bevarats. Bland annat har innerdörrar, garderober och trägolv renoverats i de fall som de har varit i ett skick att det är möjligt.

Kvarteret Ugnen på Rörstrandsgatan och Vikingagatan är i modernistisk stil med en stramt hållen fasad, ritad åt Einar Mattsson av Nils Malmborg i början av 1960-talet. Då var tanken att Rörstrandsgatan skulle breddas och få fler filer för bilar och kv. Ugnen var först ut att byggas med ett indrag från gatan. Därmed är fastigheten något av en udda fågel i kvarteret. 1966 kunde de första hyresgästerna flytta in i husets 33 moderna lägenheter. Drygt 50 år senare var det så dags för upprustning.

– Åren hade satt sina spår och vår förvaltning flaggade för fuktskador på grund av brister i tätskikten i badrummen, ett problem som vi tyvärr ofta ser i 60-talsfastigheter. Rör och installationer hade nått sin tekniska livslängd och det fanns behov av att renovera badrum och kök, men även att rusta upp fönster, taket och fasaden, berättar projektledare Ervin Musanovic.

Kolmårdsmarmor i trapphuset

Redan på utsidan syns det att fastigheten Kv Ugnen i Vasastan har genomgått en förvandling. Den vita fasaden, taket och fönstren har rustats för att stå emot regn och vind i många år framöver. Kliver du in genom den vackra ekporten in i trapphuset skiner det originalgolvet i kolmårdsmarmor i kapp med det nymålade trappräcket i grönt.

– Det är roligt att vi har kunnat bevara de fina materialvalen som kolgårdsmarmorn i trapphus och på fönsterbrädor, samt många innerdörrar och nästan alla garderober. Samtidigt har vi kunnat tillskapa nya bra lösningar i allmänna utrymmen, såsom bättre sopsortering i miljörum och ett barnvagnsrum. Vi har också ökat säkerheten rejält genom gallerförråd, säger projektledare Ervin Musanovic.

Renoveringen av fastigheten tog 11 månader och genomfördes med tomställda lägenheter.

– Det har blivit så fint och känns verkligen kul att få välkomna hyresgästerna tillbaka till huset, säger Eleonora Sand, renoveringskoordinator.

Renoveringskoordinator Eleonora Sand hjälper hyresgästerna inför återflytten till de nyrenoverade lägenheterna.
Kv. Ugnen 15 ligger indragen från Rörstrandsgatan. Det var en anpassning till tidigare detaljplan med målsättning att bredda gatan. Planen ändrades och indragningen framför huset skapar idag intrycket av ett litet torg framför mataffären i bottenplan.
Trappräcket är målat i den ursprungliga gröna färgen.
Porten i ek välkomnar hyresgästerna hem till de 33 nyrenoverade lägenheterna.
Grafiskt snyggt i trapphuset

Om Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB
Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB förvaltar drygt 14 000 bostädersamt kommersiella lokaler till ett värde om 59 miljarder kronor. Bolaget förvaltar bostäder och lokaler för en bred och etablerad grupp av fastighetsägare såväl som Einar Mattssons 6 000 egna bostäder. Med ett långsiktigt perspektiv på fastighetsaffären och gedigen kunskap erbjuder Einar Mattsson fastighetsägare en trygg, personligoch proaktiv förvaltning i syfte att utveckla kundens fastighetsvärden. Bolaget är en del av Einar Mattsson-koncernen som har varit verksam på Storstockholms bygg- och fastighetsmarknad sedan 1935. Koncernens övriga verksamheterutgörs av fastighetsägande, byggproduktion, projektutveckling och övriga investeringar.

”Det är roligt att jobba hos trevliga hyresgäster” — fredagsporträttet med Tommy Hagström13.5.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Tommy arbetar med att få bostäderna att fungera som de ska, så att våra hyresgäster kan trivas och känna sig trygga. Som fastighetstekniker arbetar han förebyggande med tillsyn, skötsel och med felavhjälpande underhåll i bostäder och av fastighetstekniska system. Värme, ventilation och annan teknisk utrustning måste fungera. Fritiden tillbringar han helst i skärgården, gärna med en stunds gäddfiske med sonen.