Lysande poesi av ungdomar i Järfälla

Fram till månadsskiftet februari-mars 2023 kan du se en lysande poesiutställning runt Lilla Ulvsättra i Järfälla. Det är en slinga av lysande skyltar med dikter skrivna av ungdomar boende i området.

Denna poesiutställning är resultatet av en workshop på mötesplatsen T8an den 7 december. Då inbjöds Järfällahus hyresgäster att vara med och skapa texterna. Deltagarna fick skriva i olika stationer. Förutom att skriva fritt så kunde man skriva black-out-poetry, alltså genom att ta en boksida, svärta allt man inte vill ha med och sedan skapa poesi med hjälp av de ord som blir kvar. Det fanns också möjlighet att använda kylskåpspoesi, som är magneter med ord att bygga texter av.

- De här metoderna gjorde det mindre pretentiöst och lättare att skriva, säger Gabriel Kasto, områdesutvecklare på Järfällahus. Ungdomarna som deltog insåg att poesi inte behöver vara så svårt. Samtidigt fick de insikter om sig själva genom skrivandet.

Sammanlagt skapade deltagarna ett sextiotal korta, koncentrerade dikter. Orden trycktes sedan på ett trettiotal ljusskyltar som fästes på lyktstolpar. Poesipromenaden, som löper som en krans runt hela Termovägen, invigdes den 15 december av Järfällas kommunalråd Aphram Melki (C). Du kan se poesipromenaden nu under vintern fram till månadsskiftet februari-mars 2023.

Lysande poesi är ett samarbete mellan Järfälla kommun och Järfällahus och ett led i arbetet för ökad trygghet.

_____________________________________________________________________________

Om Mötesplatsen
Mötesplatsen T8an är Järfällahus nya träffpunkt i bostadsområdet Lilla Ulvsättra. I lokalen på Termovägen 8 ska boende kunna träffa sina grannar och utbyta kunskap och erfarenheter.
På mötesplatserna pågår olika aktiviteter, där hyresgästerna är med och formar verksamheten.
Läs tidigare pressmeddelande i vårt pressrum eller mer om mötesplatsen T8an, på www.jarfallahus.se/T8an.

Järfällahus AB är Järfällas kommunägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar 5 750 lägenheter, 4 631 fordonsplatser och 483 kommersiella lokaler i Järfälla kommun - från Barkarby i söder till Stäket i norr. www.jarfallahus.se