Lysekil i topp när ofrivilliga turister får välja
Inom ramen för sin nya Svemestersatsning lanserade i veckan Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden en guidebok som tagits fram efter samtal med några av alla ofrivilliga turister som blev strandsatta i Sverige våren 2020 när pandemin tog fart. Den går under namnet ”De ofrivilliga turisternas guide till Sverige”, och syftet är att ge svenskarna tips på nya platser att upptäcka – sedda utifrån utländska besökares perspektiv. (Avsnittet om Bohuslän finns på sidorna 8-11) Guiden är huvudsakligen digital, men ska också tryckas upp i en mindre upplaga.
Den italienska illustratören Giorgia Bigazzi och hennes pojkvän, tjeckiske Jakub Tuma, skulle ha säsongsarbetat i Finland under våren 2020 – men valde istället när pandemin kom att stanna i Sverige – detta för att inte riskera att separeras vid gränserna i sina respektive hemländer. Totalt blev de kvar i Sverige i 59 dagar, då de reste runt på olika platser i landet. Och av alla ställen de besökte och upplevde var alltså Lysekil nummer ett.
— Det är en otrolig rymd ute på klipporna. Våren tar verkligen med sig en otrolig färgpalett till den svenska kvällshimlen. Och de där små lila blommorna började slå ut i skrevorna, en så fin kontrast till den röda, gnistrande graniten. Poetiskt, nästan. Och väldigt inspirerande, säger Giorgia Bigazzi.
Utöver guideboken, som samlar 50-talet restips från hela Sverige utifrån 11 ofrivilliga turisters perspektiv har Visit Sweden också tagit fram ytterligare en digital upplevelseguide med över 600 tips. Förutom materialet från Lysekil har Turistrådet Västsverige varit med och bidragit med innehåll från hela Västsverige. I denna, som hela tiden fylls på, finns i nuläget runt 60 västsvenska upplevelser.
I den digitala upplevelseguiden väljer man om man vill ”In till staden” eller ”Ut till landet”, om man känner för ”Puls” eller ”Avkoppling” samt om man reser med eller utan barn. Utifrån dessa premisser genereras ett antal förslag utifrån var i landet man befinner sig.
— Pandemin har gjort att marknadsföringen mot den svenska målgruppen är mer intensiv än någonsin. Det finns en stor efterfrågan på semesterupplevelser i anslutning till där man bor, eller lite längre bort, men ändå inom Sverige. Vi i Västsverige tycker att det känns väldigt spännande att vara en del av Visit Swedens satsning, säger Fredrik Lindén, VD Turistrådet Västsverige.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.De ofrivilliga turisternas guide till Sverige - om LysekilFler videor
Nyckelord
Kontakter
Ann-Charlotte CarlssonMarknadschef
Tel:031-818359ann-charlotte.carlsson@vastsverige.comBilder
Länkar
Om
Bergslagsgatan 2
40544 Göteborg (Gothenburg)
+46 (0)31-81 83 00http://www.turistradet.com
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Genom vår verksamhet bidrar vi till en hållbar utveckling av den västsvenska besöksnäringen i samverkan med företag, kommuner och lokala turistorganisationer - allt i syfte att marknadsföra destinationen Västsverige. Turistrådet Västsverige driver också vastverige.com, den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.
Följ Turistrådet Västsverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Turistrådet Västsverige
Pressinbjudan: Årsmöte för Ett enat Bohuslän 8 mars7.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
På fredag den 8 mars är det dags för årsmöte inom Ett enat Bohuslän, en samverkan mellan kommuner, turistorganisationer och besöksnäringsföretag. På Ulkeröds Gård i Hedekas träffas kommunstyrelseordföranden, oppositionsråd, kommunchefer och turistchefer från samtliga kommuner i Bohuslän samt representanter för besöksnäringen och Turistrådet Västsverige. Media hälsas välkomna under hela eller delar av mötet.
Restaurang Signum och Fjällbacka kaj vinner Årets Hållbarhetskliv 202317.11.2023 13:00:35 CET | Pressmeddelande
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2023 är Hällsnäs och Restaurang Signum (besöksnäringsverksamhet) och Fjällbacka kaj/Tanums kommun (kommunalt initiativ). Priserna delades ut i samband med Turistrådsdagen på Bergakungen i Göteborg den 9 november.
Pressinbjudan: SM i mathantverk i Borås/Mathantverksdagar på Åhaga 17-18 oktober16.10.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
17-18 oktober avgörs svenska mästerskapen i mathantverk i Borås. I samband med att 200 av landets främsta matproducenter gör upp om SM-titlarna anordnas också Mathantverksdagar på Åhaga. Media hälsas välkomna att närvara under båda dagarna.
Dalslands Aktiviteter Västsveriges kandidat till Stora Turismpriset 202326.9.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Turistrådet Västsverige nominerar Dalslands Aktiviteter som Västra Götalands läns kandidat till Stora Turismpriset 2023. Priset delas ut vid en ceremoni i samband med konferensen ”Besöksnäringen på agendan” i Stockholm den 6 december.
Jacob Felländer gästar Smögen och Island of Light5.9.2023 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 7-10 september är det dags för en ny upplaga av ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen. 14 verk signerade konstnärer från när och fjärran ska i dagarna fyra lysa upp det bohuslänska klipplandskapet. Bland många stora namn finns bland annat den världsberömde svenske fotokonstnären Jacob Felländer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum