"Lyxbussen" från Hannover firar 70-årsjubileum
Hannover/Södertälje, 20 april 2021 – För många är Volkswagens minibuss "Samba" hippiekulturen personifierad, men bilmodellen var populär långt innan "flower power-generationen". För exakt 70 år sedan presenterades en 8-sitsig minibuss med benämningen ’"Special Version". För många är denna version själva ursprunget till den kult som växt fram kring Folkabussen.
19 april 1951 öppnade dörrarna till den första internationella bilutställningen IAA i Frankfurt efter kriget. Volkswagen satsar stort med en 1.350 kvadratmeter stor utställning där man bygger upp en mindre kopia av fabrikens produktionslina av Beetle och adderar en ljusshow som trollbinder besökarna. Media kallar installationen "Volkswagen-templet" och det sätter en trend som många följer vid senare bilutställningar.
En av höjdpunkterna på mässan var förstås världspremiären av denna nya version av Folkabussen som på mässan marknadsfördes som "Special Version". Skillnaderna mot den vanliga bussen var slående och det skulle motivera prispåslaget på hela 3.000 DM. Kunder till den nya "lyxbussen" fick en exklusivare framtoning och många nya funktioner. Med tvåtonslackering, kromdetaljer, hela 23 stycken fönster och ett öppningsbart tygtak var detta en buss att både titta på och titta ut inifrån. Även insidan var uppgraderad med täckta paneler och kromdetaljer. Och om man önskade underhållning till passagerarna kunde man få radion "Auto Super" monterad i instrumentbrädan.
Modellen marknadsfördes i USA under namnet Microbus "Deluxe", men på den tyska marknaden beslöt man att behålla namnet "Special Version" som senare blev "Special Model". Kunderna var dock snabba på att ge den ett coolare namn, även om namnets exakta innebörd eller ursprung inte kan fastställas idag. Namnet "Samba" kan komma från tyska "Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett" (soltaksversion med specialinstrumentbräda) eller "Sonder Ausfûrung mit besonderer Ausstattung" (Specialversion med extra funktioner). I den holländska prislistan dök namnet "Samba" upp officiellt för första gången 1954.
Den äldsta kända Samba-bussen finns idag hos en privat samlare i Tyskland. Praktiskt taget hela dess historia finns dokumenterat inklusive originalkvittot. Den första ägaren hade betalat 9.025 DM, vilket jämfört med dagens värde framstår som ett exceptionellt fynd. Men vid den tiden var den genomsnittliga årsinkomsten 3.579 DM, vilket sätter ett annat ljus på prisbilden och ger en förklaring till benämningen "lyxbuss". Idag är modellen mer eftertraktade än någonsin och det märks på priserna. På senare tid har modeller i toppskick gått för astronomiska summor på auktion. Till exempel såldes en Samba för 302.500 USD på en auktion hos Barret-Jackson år 2017.
Mer fakta om "Samba":
- Produktionen startade 27 juni 1951 och upphörde i juli 1967.
- Modellen kommer nästan alltid tvåtonslackerad
- Alla bilar hade totalt över 10 meter av kromlister
- Tillvalet "M 130" innebar bortval av takfönster och soltak
- Bilar producerade fram till augusti 1963 är 23-fönstrare, skjutfönstret på förardörren räknades som ett separat fönster.
- Bilar producerade från augusti 1963 till juli 1967 är en så kallad 21-fönstrare där hörnfönstren togs bort för den bredare luckan bak
- Den första Samban hade enbart 18 kW/25 hk
- 1953 blev Samban den första Typ 2 Volkswagen som fick en riktig bakre kofångare
- I februari 1955 byttes plexiglaset ut mot säkerhetsglas – I Schweiz kallades den innan bytet för Plexibus
Nyckelord
Kontakter
Alexander DahlinPress- och Reklamansvarig
Volkswagen Transportbilar
Bilder
Om
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje
08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se
Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.
Följ Volkswagen Transportbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar
Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande
Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX
Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande
2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.
Årets Pickup utsedd - En ”trippel” för nya Volkswagen Amarok28.11.2023 11:14:50 CET | Pressmeddelande
Pickup Award från International Van of the Year (IVotY) går till Amarok från Volkswagen Transportbilar. För tredje gången, efter vinster både 2011 och 2017, tilldelades nya Amarok ”International Pick-up Award” (IPUA) 2023. IPUA-juryn på 20 personer var imponerade av nya Amarok under testkörningarna i och runt Aten.
Världspremiär för en ny längre ID. Buzz från Volkswagen med plats för sju2.6.2023 09:01:00 CEST | Pressmeddelande
En av de rymligaste elbilarna på marknaden och en modern designikon visas nu i ett utförande med ännu mer plats för passagerare och bagage och med ett nytt batteri för ännu bättre räckvidd. Världspremiären sker idag i USA den 2 juni på den nyinstiftade "Volkswagen Bus Day".
Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande
För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum