Volkswagen Transportbilar

"Lyxbussen" från Hannover firar 70-årsjubileum

Dela

För 70 år sedan presenterades en 8-sitsig minibuss med benämningen "Special Version" på den internationella bilutställningen IAA i Frankfurt. Idag är minibussen internationellt känd som "Samba", eller "Lyxbussen" på svenska. Totalt tillverkades 100.000 fram till 1967, och för att bli ägare till en idag är det inte ovanligt att man får betala ett sjusiffrig belopp.

T1 Samba/Lyxbuss från 1962, 1954 och 1965
T1 Samba/Lyxbuss från 1962, 1954 och 1965

Hannover/Södertälje, 20 april 2021 – För många är Volkswagens minibuss "Samba" hippiekulturen personifierad, men bilmodellen var populär långt innan "flower power-generationen". För exakt 70 år sedan presenterades en 8-sitsig minibuss med benämningen ’"Special Version". För många är denna version själva ursprunget till den kult som växt fram kring Folkabussen.

19 april 1951 öppnade dörrarna till den första internationella bilutställningen IAA i Frankfurt efter kriget. Volkswagen satsar stort med en 1.350 kvadratmeter stor utställning där man bygger upp en mindre kopia av fabrikens produktionslina av Beetle och adderar en ljusshow som trollbinder besökarna. Media kallar installationen "Volkswagen-templet" och det sätter en trend som många följer vid senare bilutställningar.

En av höjdpunkterna på mässan var förstås världspremiären av denna nya version av Folkabussen som på mässan marknadsfördes som "Special Version". Skillnaderna mot den vanliga bussen var slående och det skulle motivera prispåslaget på hela 3.000 DM. Kunder till den nya "lyxbussen" fick en exklusivare framtoning och många nya funktioner. Med tvåtonslackering, kromdetaljer, hela 23 stycken fönster och ett öppningsbart tygtak var detta en buss att både titta på och titta ut inifrån. Även insidan var uppgraderad med täckta paneler och kromdetaljer. Och om man önskade underhållning till passagerarna kunde man få radion "Auto Super" monterad i instrumentbrädan.

Modellen marknadsfördes i USA under namnet Microbus "Deluxe", men på den tyska marknaden beslöt man att behålla namnet "Special Version" som senare blev "Special Model". Kunderna var dock snabba på att ge den ett coolare namn, även om namnets exakta innebörd eller ursprung inte kan fastställas idag. Namnet "Samba" kan komma från tyska "Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett" (soltaksversion med specialinstrumentbräda) eller "Sonder Ausfûrung mit besonderer Ausstattung" (Specialversion med extra funktioner). I den holländska prislistan dök namnet "Samba" upp officiellt för första gången 1954.

Den äldsta kända Samba-bussen finns idag hos en privat samlare i Tyskland. Praktiskt taget hela dess historia finns dokumenterat inklusive originalkvittot. Den första ägaren hade betalat 9.025 DM, vilket jämfört med dagens värde framstår som ett exceptionellt fynd. Men vid den tiden var den genomsnittliga årsinkomsten 3.579 DM, vilket sätter ett annat ljus på prisbilden och ger en förklaring till benämningen "lyxbuss". Idag är modellen mer eftertraktade än någonsin och det märks på priserna. På senare tid har modeller i toppskick gått för astronomiska summor på auktion. Till exempel såldes en Samba för 302.500 USD på en auktion hos Barret-Jackson år 2017.

Mer fakta om "Samba":

  • Produktionen startade 27 juni 1951 och upphörde i juli 1967.
  • Modellen kommer nästan alltid tvåtonslackerad
  • Alla bilar hade totalt över 10 meter av kromlister
  • Tillvalet "M 130" innebar bortval av takfönster och soltak 
  • Bilar producerade fram till augusti 1963 är 23-fönstrare, skjutfönstret på förardörren räknades som ett separat fönster.
  • Bilar producerade från augusti 1963 till juli 1967 är en så kallad 21-fönstrare där hörnfönstren togs bort för den bredare luckan bak
  • Den första Samban hade enbart 18 kW/25 hk
  • 1953 blev Samban den första Typ 2 Volkswagen som fick en riktig bakre kofångare 
  • I februari 1955 byttes plexiglaset ut mot säkerhetsglas – I Schweiz kallades den innan bytet för Plexibus

Nyckelord

Kontakter

Bilder

T1 Samba/Lyxbuss från 1962, 1954 och 1965
T1 Samba/Lyxbuss från 1962, 1954 och 1965
Ladda ned bild
Teknisk data
Teknisk data
Ladda ned bild
Samba 1951
Samba 1951
Ladda ned bild
Från arkivet
Från arkivet
Ladda ned bild
Volkswagens monter på IAA i Franfurt 1951
Volkswagens monter på IAA i Franfurt 1951
Ladda ned bild
Blinkers på en 1954 Samba
Blinkers på en 1954 Samba
Ladda ned bild
Lite drygt 4 meter lång och hjulbas på 2400 mm.
Lite drygt 4 meter lång och hjulbas på 2400 mm.
Ladda ned bild
Bussvinkel på ratten och få mätare och knappar att hålla reda på
Bussvinkel på ratten och få mätare och knappar att hålla reda på
Ladda ned bild
1954
1954
Ladda ned bild
1962 års modell (året innan hörnfönstren bak försvann)
1962 års modell (året innan hörnfönstren bak försvann)
Ladda ned bild
Ljust och luftigt passagerarutrymme
Ljust och luftigt passagerarutrymme
Ladda ned bild
Idag får man betala sjusiffriga belopp för eftertraktade versioner
Idag får man betala sjusiffriga belopp för eftertraktade versioner
Ladda ned bild
Totalt producerades 100.000 lyxbussar mellan 1951 till 1967.
Totalt producerades 100.000 lyxbussar mellan 1951 till 1967.
Ladda ned bild
Till vänster "23-fönstrare" från 1962 och 1954. "21-fönstrare" från 1965 till höger.
Till vänster "23-fönstrare" från 1962 och 1954. "21-fönstrare" från 1965 till höger.
Ladda ned bild
Takfönster och öppningsbart tygtak ger en "cabriolet-känsla"
Takfönster och öppningsbart tygtak ger en "cabriolet-känsla"
Ladda ned bild
Genom att beställa bilen med tillvalskoden "M 130" valde man bort takfönster och tygtaket
Genom att beställa bilen med tillvalskoden "M 130" valde man bort takfönster och tygtaket
Ladda ned bild
Volkswagen gjorde även succé med sin andra modell - Typ 2, Folkabussen
Volkswagen gjorde även succé med sin andra modell - Typ 2, Folkabussen
Ladda ned bild
Från början gav den luftkylda motorn blygsamma 25 hk med toppfarten 75 km/h.
Från början gav den luftkylda motorn blygsamma 25 hk med toppfarten 75 km/h.
Ladda ned bild
1954
1954
Ladda ned bild
1963 försvann de bakre sidorutorna
1963 försvann de bakre sidorutorna
Ladda ned bild
Motorn bak gav 30 hk (1954), 34 hk (1962) och 44 hk (1965)
Motorn bak gav 30 hk (1954), 34 hk (1962) och 44 hk (1965)
Ladda ned bild
Ung som gammal känner igen detta bilansikte
Ung som gammal känner igen detta bilansikte
Ladda ned bild
Nästa alla Samba hade tvåtonslackering
Nästa alla Samba hade tvåtonslackering
Ladda ned bild
Produktionen startade i juni 1951 och upphörde i juli 1967
Produktionen startade i juni 1951 och upphörde i juli 1967
Ladda ned bild

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover17.6.2022 18:55:07 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum