Volkswagen Transportbilar

"Lyxbussen" från Hannover firar 70-årsjubileum

Dela
För 70 år sedan presenterades en 8-sitsig minibuss med benämningen "Special Version" på den internationella bilutställningen IAA i Frankfurt. Idag är minibussen internationellt känd som "Samba", eller "Lyxbussen" på svenska. Totalt tillverkades 100.000 fram till 1967, och för att bli ägare till en idag är det inte ovanligt att man får betala ett sjusiffrig belopp.
T1 Samba/Lyxbuss från 1962, 1954 och 1965
T1 Samba/Lyxbuss från 1962, 1954 och 1965

Hannover/Södertälje, 20 april 2021 – För många är Volkswagens minibuss "Samba" hippiekulturen personifierad, men bilmodellen var populär långt innan "flower power-generationen". För exakt 70 år sedan presenterades en 8-sitsig minibuss med benämningen ’"Special Version". För många är denna version själva ursprunget till den kult som växt fram kring Folkabussen.

19 april 1951 öppnade dörrarna till den första internationella bilutställningen IAA i Frankfurt efter kriget. Volkswagen satsar stort med en 1.350 kvadratmeter stor utställning där man bygger upp en mindre kopia av fabrikens produktionslina av Beetle och adderar en ljusshow som trollbinder besökarna. Media kallar installationen "Volkswagen-templet" och det sätter en trend som många följer vid senare bilutställningar.

En av höjdpunkterna på mässan var förstås världspremiären av denna nya version av Folkabussen som på mässan marknadsfördes som "Special Version". Skillnaderna mot den vanliga bussen var slående och det skulle motivera prispåslaget på hela 3.000 DM. Kunder till den nya "lyxbussen" fick en exklusivare framtoning och många nya funktioner. Med tvåtonslackering, kromdetaljer, hela 23 stycken fönster och ett öppningsbart tygtak var detta en buss att både titta på och titta ut inifrån. Även insidan var uppgraderad med täckta paneler och kromdetaljer. Och om man önskade underhållning till passagerarna kunde man få radion "Auto Super" monterad i instrumentbrädan.

Modellen marknadsfördes i USA under namnet Microbus "Deluxe", men på den tyska marknaden beslöt man att behålla namnet "Special Version" som senare blev "Special Model". Kunderna var dock snabba på att ge den ett coolare namn, även om namnets exakta innebörd eller ursprung inte kan fastställas idag. Namnet "Samba" kan komma från tyska "Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett" (soltaksversion med specialinstrumentbräda) eller "Sonder Ausfûrung mit besonderer Ausstattung" (Specialversion med extra funktioner). I den holländska prislistan dök namnet "Samba" upp officiellt för första gången 1954.

Den äldsta kända Samba-bussen finns idag hos en privat samlare i Tyskland. Praktiskt taget hela dess historia finns dokumenterat inklusive originalkvittot. Den första ägaren hade betalat 9.025 DM, vilket jämfört med dagens värde framstår som ett exceptionellt fynd. Men vid den tiden var den genomsnittliga årsinkomsten 3.579 DM, vilket sätter ett annat ljus på prisbilden och ger en förklaring till benämningen "lyxbuss". Idag är modellen mer eftertraktade än någonsin och det märks på priserna. På senare tid har modeller i toppskick gått för astronomiska summor på auktion. Till exempel såldes en Samba för 302.500 USD på en auktion hos Barret-Jackson år 2017.

Mer fakta om "Samba":

  • Produktionen startade 27 juni 1951 och upphörde i juli 1967.
  • Modellen kommer nästan alltid tvåtonslackerad
  • Alla bilar hade totalt över 10 meter av kromlister
  • Tillvalet "M 130" innebar bortval av takfönster och soltak 
  • Bilar producerade fram till augusti 1963 är 23-fönstrare, skjutfönstret på förardörren räknades som ett separat fönster.
  • Bilar producerade från augusti 1963 till juli 1967 är en så kallad 21-fönstrare där hörnfönstren togs bort för den bredare luckan bak
  • Den första Samban hade enbart 18 kW/25 hk
  • 1953 blev Samban den första Typ 2 Volkswagen som fick en riktig bakre kofångare 
  • I februari 1955 byttes plexiglaset ut mot säkerhetsglas – I Schweiz kallades den innan bytet för Plexibus

Nyckelord

Kontakter

Bilder

T1 Samba/Lyxbuss från 1962, 1954 och 1965
T1 Samba/Lyxbuss från 1962, 1954 och 1965
Ladda ned bild
Teknisk data
Teknisk data
Ladda ned bild
Samba 1951
Samba 1951
Ladda ned bild
Från arkivet
Från arkivet
Ladda ned bild
Volkswagens monter på IAA i Franfurt 1951
Volkswagens monter på IAA i Franfurt 1951
Ladda ned bild
Blinkers på en 1954 Samba
Blinkers på en 1954 Samba
Ladda ned bild
Lite drygt 4 meter lång och hjulbas på 2400 mm.
Lite drygt 4 meter lång och hjulbas på 2400 mm.
Ladda ned bild
Bussvinkel på ratten och få mätare och knappar att hålla reda på
Bussvinkel på ratten och få mätare och knappar att hålla reda på
Ladda ned bild
1954
1954
Ladda ned bild
1962 års modell (året innan hörnfönstren bak försvann)
1962 års modell (året innan hörnfönstren bak försvann)
Ladda ned bild
Ljust och luftigt passagerarutrymme
Ljust och luftigt passagerarutrymme
Ladda ned bild
Idag får man betala sjusiffriga belopp för eftertraktade versioner
Idag får man betala sjusiffriga belopp för eftertraktade versioner
Ladda ned bild
Totalt producerades 100.000 lyxbussar mellan 1951 till 1967.
Totalt producerades 100.000 lyxbussar mellan 1951 till 1967.
Ladda ned bild
Till vänster "23-fönstrare" från 1962 och 1954. "21-fönstrare" från 1965 till höger.
Till vänster "23-fönstrare" från 1962 och 1954. "21-fönstrare" från 1965 till höger.
Ladda ned bild
Takfönster och öppningsbart tygtak ger en "cabriolet-känsla"
Takfönster och öppningsbart tygtak ger en "cabriolet-känsla"
Ladda ned bild
Genom att beställa bilen med tillvalskoden "M 130" valde man bort takfönster och tygtaket
Genom att beställa bilen med tillvalskoden "M 130" valde man bort takfönster och tygtaket
Ladda ned bild
Volkswagen gjorde även succé med sin andra modell - Typ 2, Folkabussen
Volkswagen gjorde även succé med sin andra modell - Typ 2, Folkabussen
Ladda ned bild
Från början gav den luftkylda motorn blygsamma 25 hk med toppfarten 75 km/h.
Från början gav den luftkylda motorn blygsamma 25 hk med toppfarten 75 km/h.
Ladda ned bild
1954
1954
Ladda ned bild
1963 försvann de bakre sidorutorna
1963 försvann de bakre sidorutorna
Ladda ned bild
Motorn bak gav 30 hk (1954), 34 hk (1962) och 44 hk (1965)
Motorn bak gav 30 hk (1954), 34 hk (1962) och 44 hk (1965)
Ladda ned bild
Ung som gammal känner igen detta bilansikte
Ung som gammal känner igen detta bilansikte
Ladda ned bild
Nästa alla Samba hade tvåtonslackering
Nästa alla Samba hade tvåtonslackering
Ladda ned bild
Produktionen startade i juni 1951 och upphörde i juli 1967
Produktionen startade i juni 1951 och upphörde i juli 1967
Ladda ned bild

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye