M: Bygg ny kärnkraft vid Ringhals

Moderaterna vill att statliga Vattenfall omedelbart påbörjar planeringen för ny kärnkraft vid Ringhals.

Carl-Oskar Bohlin, energi- och näringspolitisk talesperson (M). Foto: Vattenfall/Moderaterna

Elpriserna är rekordhöga. Södra Sverige är i stort behov av ny elproduktion för att människor och företag ska få lägre elpriser. Dessutom behövs åtminstone dubbelt så mycket fossilfri el om Sverige ska lyckas med den gröna omställningen av samhället.

– Sverige behöver mer fossilfri elproduktion för att elpriserna ska bli lägre och för att vi ska klara klimatomställningen. Vi vill därför att Vattenfall omedelbart påbörjar planeringen för ny kärnkraft vid Ringhals. Vattenfall bör själv avgöra om man anser konventionell kärnkraft eller SMR bäst lämpad, säger Carl-Oskar Bohlin, energi- och näringspolitisk talesperson (M).

Vi ser ett behov av att snabbt bygga ut kärnkraften här och nu. Om beslutet inte är taget innan valet, kommer det att vara en prioriterad fråga för en Moderatledd regering direkt vid maktskifte.

– Utbyggd kärnkraft är en prioriterad fråga för Moderaterna. Efter ett maktskifte kommer staten fullt ut backa upp arbetet med ny kärnkraft, säger Carl-Oskar Bohlin, energi- och näringspolitisk talesperson (M).

Moderaterna föreslår:

Vattenfall ska få förtydligat uppdrag att bidra med planerbar kraftproduktion

Moderaterna vill att Vattenfall omedelbart ska genomföra en förstudie för att bygga ny kärnkraft vid Ringhals. Vattenfall ska inom ramen för sitt uppdrag att vara ledande i utvecklingen mot en miljömässigt hållbar energiproduktion också ska ta hänsyn till behovet av planerbar kraft för att energiproduktionen ska vara hållbar.

Utbyggd kärnkraft vid Ringhals skulle både bidra till att sänka elpriserna i södra Sverige på sikt, samt öka överföringsförmågan i elnätet.

Vattenfall är majoritetsägare i Ringhals. Staten äger Vattenfall, och Vattenfall har tidigare haft långtgående planer på att bygga nya reaktorer vid Ringhals. Men planerna stoppades av S/MP-regeringen när den tillträdde 2014.

– Stamnätet är redan utbyggt till Ringhals, med kapacitet för fler reaktorer än dagens två. I egenskap av storskalig elproducent ansluter kärnkraftverk direkt till stamnätet. Stamnätsanslutningen vid Ringhals har kapacitet att ansluta ca 2GW ny elproduktion. 2GW ny kärnkraft skulle årligen generera mer elenergi än hela Skånes elförbrukning och ca 6 gånger högre årlig elproduktion än havsvindparken Kriegers flak som regeringen nyligen beviljat tillstånd för Vattenfall att bygga, säger Carl-Oskar Bohlin, energi- och näringspolitisk talesperson (M).

I dag är det bara tillåtet att bygga nya kärnkraftsreaktorer på de platser där det redan finns kärnkraftverk. Ringhals är en sådan plats.

Moderaterna har sedan tidigare föreslagit ett investeringsstöd i form av gröna kreditgarantier om 400 miljarder kronor avsedda för ny kärnkraft. Dessa kommer Vattenfall att kunna nyttja för att bygga nya reaktorer.

Gör det möjligt att bygga fler reaktorer, på fler platser än idag

Redan idag är det tillåtet att bygga nya reaktorer på Ringhals. Moderaterna vill också ändra lagen för att möjliggöra nya reaktorer på fler ställen.

Moderaterna vill också skapa förutsättningar för ny kärnkraft genom att ändra i miljöbalken, så att det blir tillåtet att bygga nya reaktorer på fler platser, att ha fler än tio reaktorer i drift samtidigt och att fler aktörer än dagens ägare får investera i ny kärnkraft.

Läs mer om förslaget

Ladda ned bild
Carl-Oskar Bohlin, energi- och näringspolitisk talesperson (M). Foto: Moderaterna
Ladda ned bild