M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.

Att Sverigedemokrater i många fall och i ledande positioner inte är särkilt pigga på allas lika rätt i samhället överraskar föga. Att Moderaterna, med mångårig erfarenhet av kommunalt styre, är villiga att stärka Sd:s position är däremot nytt.

- Moderaterna måste ta sitt ansvar, menar Ana Süssner Rubin, distriktsordförande för Vänsterpartiet Skåne. Sverigedemokraternas företrädare har tidigare med all önskvärd tydlighet visat att han inte hyser respekt för allas lika värde i samhället, och att som moderat aktivt stötta honom för att själva köpa sig platser utgör defitivt ett lågvattenmärke för partiet.

Det är oklart om Moderaternas centrala kansli, som sagt att samarbetet strider mot riktlinjerna, kommer sätta stopp för Hörbymoderaternas byteshandel.

- Faran är att Hörbybor kan komma att få en jobbig vardag framöver när den hittills relativt behärskade främlingsfientligheten nu sanktioneras från högsta kommunala ort, säger Ingrid Bromander, ordförande för Vänsterpartiet i Hörby. I Hörby finns även starka krafter för solidaritet och mångfald, som nu får anledning att organsisera sig ytterligare och lägga upp en gemensam strategi. Här finns bland annat ett uppskattat språkcafé för nyanlända, ett nätverk för mångfald och en förening för ensamkommande ungdomar. Vi kommer att fortsätta arbeta för ett jämlikt samhälle.

Ana Süssner Rubin är enig i att det är viktigt med ett starkt lokalsamhälle och inkluderande arbete.

- Nu har Moderaterna visat vilken sida de står på. Sverigedemokraterna och Moderaterna har en liknande ekonomisk politik och är båda konservativa krafter. Högerpolitik har alltid ökat klassklyftor och skapat en grogrund för missnöje. Vänsterpartiet kommer alltid att arbeta för jämlikhet och solidaritet i Hörby och Skåne. Vi hoppas att Moderaterna bryter avtalet omedelbart, det är inte värt några extra nämndplatser för att skjuta invånares grundläggande rättigheter åt sidan, avslutar hon.

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.