M Sverige avråder från internetköp av begagnade bilar
– Spekulanter kan inte ens ta del av bilens varudeklaration. Företagen struntar i att redogöra för bilens skick och så får det inte gå till, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på konsumentorganisationen M Sverige.
Konsumentköplagen innebär bland annat att företag måste upplysa konsumenter om en varas skick, en informationsplikt som även gäller begagnade bilar. En bil är tekniskt avancerad och dessutom kan skicket på en begagnad bil vara svårbedömt, det gör varudeklarationen till ett viktigt underlag.
Varudeklarationen är framtagen av motorbranschen i överenskommelse med Konsumentverket. Den ska finnas tillgänglig för spekulanter oavsett om bilen säljs i fysisk butik eller via internet. Man ska aldrig behöva fråga bilhandlaren om bilens varudeklaration.
– Näthandel bidrar till ökad tillgänglighet och konkurrens och är förstås jättebra, men bilbranschen verkar ha glömt de egna regelverken. Om förhållandena inte förbättras måste Konsumentverket träda in och säkerställa konsumenternas rättigheter, säger Carl-Erik Stjernvall.
Bilhandlare som erbjuder online-köp har vid frågor gällande varudeklarationen bland annat svarat att de inte används eftersom bilarna alltid är i så kallat normalskick, vilket inte ger konsumenter någon indikation alls på bilens skick och slitage. Köparen går därmed miste om information om skador på karossen, däckens mönsterdjup, om serviceboken är ifylld, när bilens kamrem bytts eller om tidigare ägare har rökt i bilen, för att ge några exempel.
Bilhandlare har möjlighet att erbjuda köp via internet på marknadsplatser som Blocket och Wayke. Förutom utelämnad information om bilens skick har flera företag som erbjuder online-köp dessutom reserverat sig mot felskrivningar i sina annonser.
– Man vet inte om man ska skratta eller gråta. För den som vill köpa grisen i säcken är det här världens chans, konstaterar Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
M Sverige varnar för bluffgarantier27.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Med jämna mellanrum dyker det upp företag som säljer vad de kallar "förlängd garanti" eller liknande för fordon. Nu verkar det vara dags igen, då flera medlemmar har hört av sig till Riksförbundet M Sverige och frågat vad det handlar om.
Kör säkert och nyktert i påsk26.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en av årets största högtider. Tyvärr är det också en högriskhelg för rattfylla. Riksförbundet M Sverige uppmanar till gemensamt ansvar för att stävja körning under påverkan av alkohol eller droger.
Spara 10 000 kronor på att välja rätt däck22.3.2024 05:51:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige har testat årets sommardäck. Alla klarade testet, men bara tre däck är riktigt bra. ”Det går att spara åtskilliga tusenlappar på att välja rätt däck”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
6 av 10 bilister missnöjda med vägunderhållet18.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Bara 30 procent av bilisterna anser att vägunderhållet fungerar bra där de bor. Det framkommer i en enkätundersökning med över 4 000 svar som M Sverige gjort bland sina medlemmar. Störst problem upplever respondenterna med potthål, sprickbildningar och ojämnheter med vattenansamlingar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum