M Sverige: Därför kan oseriösa garantiföretag fortsätta att jobba ostört
Transportstyrelsen svarar nu Riksförbundet M Sverige att man inte säljer adressuppgifterna om bilägarna direkt till företagen och att myndigheten dessutom är hindrad enligt lag att ta reda på vem som spritt uppgifterna vidare till de oseriösa aktörerna.
– M Sverige har under många år kontaktats av bilägare om allehanda utskick om förlängda garantier. Många blir förbannade när det framgår att det inte alls är fråga om någon garanti och att villkoren gör stora inskränkningar i vad som omfattas. Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.
Brevet kan komma med posten när som helst. Oavsett bilens ålder och oavsett om nybilsgarantin nyligen förfallit eller gjorde det för många år sedan framstår det på utskicken som att det är brådskande eller att erbjudandet gäller en förlängning av det skydd man tidigare omfattats av. Allt för att locka till köp. Villkoren är ofta komponentstyrda, bara vissa bildelar omfattas, till exempel inte alla delar i en motor. Ibland ska du betala en ”egen del av kostnaden” vid en skada, precis som vid en självrisk, och det kan finnas ett tak för vilket belopp garantin omfattar, kanske 25 000–30 000 kronor. Ett mycket klent skydd för exempelvis dyra motorskador.
Så sent som 2019 utdömde Patent- och marknadsdomstolen en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor mot ett företag, Svensk Fordonsgaranti, för att ha använt sig av otillbörliga marknadsföringsmetoder. Nyligen varnade Konsumentverket för företagen DinBilGaranti och Svenskt Fordonsskydd. Då dessa företag är baserade utomlands menar Konsumentverket att rättsliga åtgärder har försvårats.
Problemet är att de bolag som vanligtvis hamnar i blåsväder om garantiutskick inte köpt adressuppgifter direkt av Transportstyrelsen, enligt myndigheten själv. I stället är det något annat bolag som i dag köper uppgifter och säljer dem vidare, i syfte att tjäna pengar.
– Svenska bilägare är trötta på erbjudanden om garantier från oseriösa aktörer. På ett eller annat sätt måste det vara möjligt att spåra personuppgifterna, särskilt med tanke på GDPR, och att säkerställa att hanteringen av dem sker enligt gällande regler och villkor. Någon som idag har konto hos Transportstyrelsen har sålt uppgifter vidare till de oseriösa utländska bolagen och det kan inte finnas rimliga skäl att tillåta det, säger Olle Haglund.
Transportstyrelsen menar att myndigheten är förhindrad att undersöka vem som sålt informationen, då en del av företagen som köper uppgifter har ett grundlagsskyddat utgivningsbevis. Transportstyrelsen får därför som myndighet inte göra de efterforskningar som skulle krävas.
– Vi menar att problemen är omfattande eftersom dagens situation förvillar och skapar onödig ekonomisk börda för fordonsägare och även frustration hos flertalet myndigheter. Det kan vara lämpligt att Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, tittar på problemet och gör en insats trots eventuella utgivningsbevis, vilket varit möjligt i andra liknande fall, säger Olle Haglund.
Nyckelord
Kontakter
Olle HaglundJurist
Tel:0708405335olle.haglund@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
M Sverige varnar för bluffgarantier27.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Med jämna mellanrum dyker det upp företag som säljer vad de kallar "förlängd garanti" eller liknande för fordon. Nu verkar det vara dags igen, då flera medlemmar har hört av sig till Riksförbundet M Sverige och frågat vad det handlar om.
Kör säkert och nyktert i påsk26.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en av årets största högtider. Tyvärr är det också en högriskhelg för rattfylla. Riksförbundet M Sverige uppmanar till gemensamt ansvar för att stävja körning under påverkan av alkohol eller droger.
Spara 10 000 kronor på att välja rätt däck22.3.2024 05:51:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige har testat årets sommardäck. Alla klarade testet, men bara tre däck är riktigt bra. ”Det går att spara åtskilliga tusenlappar på att välja rätt däck”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
6 av 10 bilister missnöjda med vägunderhållet18.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Bara 30 procent av bilisterna anser att vägunderhållet fungerar bra där de bor. Det framkommer i en enkätundersökning med över 4 000 svar som M Sverige gjort bland sina medlemmar. Störst problem upplever respondenterna med potthål, sprickbildningar och ojämnheter med vattenansamlingar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum