Contentalot

Må bra utan mediciner

Dela

Många sliter med sin hälsa och en del av oss tar också mediciner för att må psykiskt bättre. Vissa mediciner kan ge en del otrevliga biverkningar och det kan vara värt att testa alternativa lösningar för att förbättra sin mentala hälsa. Som ordspråket säger så är “ett problem början på en lösning”.

Den psykiska ohälsan ökar i Sverige

Den psykiska ohälsan ökar oroväckande i Sverige och den kryper allt längre ner i åldrarna. En av anledningarna till att den ökar i ung ålder kan vara bristerna som finns i skolan idag. Skolan behöver stärkas så att fler unga ser en mening med sitt skolarbete och att de uppnår slutbetyg som ger dem större möjligheter på arbetsmarknaden. 

Ungdomar som kommer ut i arbetslivet snabbt istället för att hamna i en arbetslöshet mår ofta mycket bättre. Arbetsmarknaden har förändrats mycket på senare år och krav på utbildning och kompetens ställs ofta för att få en anställning. Det gör att många ungdomar känner oro inför sin framtid som kan göra att de mår psykiskt dåligt. 

Ta hand om dig själv

De flesta forskare idag är eniga om att kosten påverkar hur vi mår, äter vi bra mat ökar också chanserna för att vi ska må bättre både psykiskt och fysiskt. Grönsaker, frukt, bär och nötter är livsmedel vi mår bra av och livsmedel som vi kan lägga till i vår kost för att öka välbefinnandet. 

En kropp som får tillräckligt med näring och mår bra återhämtar sig fortare från depressioner och svåra livshändelser. 

Fysisk aktivitet är också ett knep att ta till för att förbättra sin mentala hälsa. Forskare menar att 30-40 minuters träning i veckan är tillräckligt men man behöver komma upp i en puls som gör en svettig. Lider man redan av en depression kan det vara svårt att komma igång med sin fysiska träning. Börja därför försiktigt och låt det ta sin tid, öka lite varje gång. Det är bättre med lite träning än ingen träning alls som kan bli resultatet om man startar för hårt. 

Tillåt dig att slappna av med meditation

För att må bra är det viktigt att man tillåter sig själv att slappna av och varva ner. Det finns många olika sätt att göra det på. Meditation brukar rekommenderas som ett sätt att behandla depression på utan mediciner. Det brukar också vara bra för att undvika att hamna i depression igen. 

Meditation kan hjälpa människor att hantera starka känslor och förhindra att negativa tankar tar över och gör att man mår dåligt. För många kan meditation verk komplicerat men det kan vara väl värt att försöka. Meditation processen brukar delas in i tre steg:

  • Fokus riktas mot nuet med hjälp av att bli observant på sin andning.
  • Döm inte det som dyker upp under meditationens gång.
  • När du mediterar så kommer du någon gång att distraheras av andra tankar än det du har fokus på. Försök hela tiden att komma tillbaka till din ursprungstanke.

Fokusera på det som är bra

Försök att fokusera på saker som du tycker om och som du blir glad av. Gör saker som du finner glädje i och omge dig med människor som du tycker om och som får dig att må bra. Ta avstånd från saker och människor som får dig att må dåligt och lär dig att våga säga nej till saker som du inte vill eller kan göra.

Försök acceptera dig själv och din livssituation, hitta positiva saker att fokusera på istället för negativa. Uppmräkdamma och lär dig tyck om det du har istället för att fokusera på det du inte har eller inte har möjlighet att göra. När man börjar tycka om sig själv mår man också mycket bättre.

Om

Contentalot
Contentalot



.

Följ Contentalot

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Contentalot

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum