Macan får turbofyra – nya PCM i Cayenne

Porsche kompletterar sin serie av kompakta SUV-modeller med en instegsmodell till Macan. Den fyrcylindriga turbomotorn är speciellt utformad för den här bilen, som är SUV-klassens sportigaste modell. Dessutom utrustas nu Cayenne med den senaste generationen av Porsche Communication Management (PCM).

P16 0175 Cayenne interiör

Den turboladdade tvålitersmotorn i Macan utvecklar 185 kW (252 hk) mellan 5 000 och 6 800 varv per minut och liksom i alla Macan är sjuväxlad PDK dubbelkopplingslåda standardutrustning. Resultatet är imponerande prestanda. Macan accelererar från noll till 100 km/tim på 6,7 sekunder och med Sport Chrono-paketet, som är ett tillval, minskar tiden till 6,5 sekunder. Toppfarten är 229 km/tim. Macan är mycket bränsleeffektiv, beroende på fälg- och däckskombination är förbrukningen 7,4 liter per 100 km ned till 7,2 liter per 100 km enligt NEDC.

Sportig turboladdad fyrcylindrig motor

Den raka fyrcylindriga motorn är mycket sportig och effektiv. Den arbetar med ett laddtryck på upp till två bar, har laddluftkylare, direktinsprutning och variabel ventilstyrning. VarioCam Plus anpassar kontinuerligt insugs- och avgaskamaxeln och kontrollerar också avgasventilernas lyft. Det höga vridmomentet, 370 Nm mellan 1 600 och 4 500 varv per minut, ger kraft för snabba omkörningar.

Liksom alla Porsches modeller kan Macan omvandla sin motoreffekt till extremt sportiga köregenskaper. Det uppnås med hjälp av Porsche Traction Management, PTM, aktiv fyrhjulsdrift i kombination med följsam fjädring och exakt styrning. Luftfjädring med PASM adaptiva stötdämpare erbjuds som tillval. Med en tomvikt av 1 770 kg är Macan Porsches lättaste SUV-modell vilket ger livliga vägegenskaper.

Hög utrustningsnivå

Utseendemässigt skiljer sig den nya instegsmodellen från de mer effektstarka genom små detaljer. Sidorutorna har svarta lister och bromsoken bakom 18-tumsfälgarna är också svarta. Avgassystemets två ändrör är av borstat rostfritt stål. Många delar av standardutrustningen är desamma som i S-modellerna. Macan har till exempel komfortsäten med elektrisk åttavägsinställning på förarsidan, Alcantaraklädsel i sätenas mittparti, den senaste generationen av Porsche Communication Management (PCM), vingelvarning och elektrisk öppning av bakluckan.

Macan är beställningsbar från och med nu och det svenska priset blir från 570 000 kronor. Marknadsintroduktion sker i juni.

Cayenne med det senaste infotainmentsystemet

Det centrala i nya Porsche Communication Management system (PCM, som blir standard i alla Cayenne, är en högupplöst sjutums pekskärm (touchscreen). Det omgjorda användargränssnittet gör hanteringen mer intuitiv och liknar mer en smartphone. När en närhetssensor känner av en användare visas relevant innehållsmeny som föraren kan kontrollera med multi-touch gestures. Gränssnitt för bluetooth, USB och SD-kort gör det möjligt att integrera smartphones och minnesmedia. En annan nyhet är möjligheten att ansluta en iPhone via PCM för att använda Apple CarPlay®.

Den nya navigationsmodulen ingår nu i standardutrustning i Cayenne. Den imponerar med en högupplöst kartdisplay och, för första gången, 3D i vissa regioner. Navigationen kan nu på ett smidigt sätt startas med röstkontroll. Tillvalet Connect Plus förbättrar navigationen påtagligt genom att använda trafikinformation i realtid. Online-tjänster som Google Street View® och Google Earth® kan användas för mer exakt åskådliggörande av detaljer längs vägen och i tätbebyggda områden. Användningen av PCM som en Wi-Fi hotspot och även ännu mer extensiv integration av smartphones tillgodoser alla behov av uppkoppling. En nyhet är också Porsche Connect app. Ett exempel är att den låter användaren överföra destinationen till PCM direkt från en smartphone för att starta navigationen. Den bekanta Porsche Car Connect-appen ingår också i Connect Plus-modulen. Den appen gör det möjligt för användaren att fjärrstyra visa fordonsfunktioner från en smartphone och få information om till exempel bilens bränslenivå.

Alla Porsche perfekt uppkopplade

Den nya generationen PCM introducerades först i nya 911 (991 II) och ingår i standardutrustningen i alla 911-modeller. Förutom Carrera-modellerna är Targa och toppmodellen 911 Turbo utrustade med det nya infotainmentsystemet. Den nya modulen blir standard också i den nya årsmodellen av Macan. Modellserien 718 kommer också att använda det nya infotainmentsystemet. Beroende på modell kommer PCM i olika grader av standardutförande och tillvalspaket.

Högupplöst bildmaterial finns tillgängligt i Porsches Newsroom ( http://newsroom.porsche.de ) och, för ackrediterade journalister i Porsches databas ( https://presse.porsche.de ).

Bränsleförbrukning

Porsche Macan: blandad körning 7,4–7,2 l/100 km, CO2-utsläpp 172–167 g/km.

Macan hela modellserien (årsmodell 2017): blandad körning 9,2–6,1 l/100 km; CO2-utsläpp 216–159 g/km.

Porsche Cayenne S E-Hybrid (årsmodell 2017): blandad körning 3,4–3,3 l/100 km, kombinerad elektrisk förbrukning 20,8–18,6 kWh/100 km; blandadu CO2-utsläpp 79–75 g/km.

Cayenne hela modellserien (årsmodell 2017): blandad körning 11,5-6,6 l/100 km; CO2-utsläpp 267-173 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerade 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

P16 0175 Cayenne interiör
P16 0177 Macan bak
P16 0178 Macan interiör
P16 0176 Macan front