Machu Picchu mest populära landmärket att besöka under 2020
- De flesta klassiska landmärkena finns med som många svenskars drömresmål av en anledning. Magisk natur, mäktiga byggnadsverk eller en blandning av de båda ger en upplevelse utöver det vanliga, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Machu Picchu är ett drömresmål för många svenska resenärer - bara namnet inger en känsla av äventyr och mystik. Att denna vackra ruinstad är svårtillgänglig gör att antalet turister naturligt begränsas, även om turismen har ökat under de senaste åren. Det går att ta sig till Machu Picchu på flera olika sätt; de mer äventyrliga resenärerna kan vandra den berömda inkaleden, som beräknas ta ca 4-5 dagar, medan de mer bekväma resenärerna – eller de som av tidsskäl vill komma fram snabbare – kan åka tåg och buss till staden.
På andra plats kommer ett av världens mest kända landmärken – Frihetsgudinnan i New York, som de allra flesta känner till via oräkneliga filmer och TV-serier, följt av Kinesiska muren och Colosseum.
Vilket landmärke som lockar mest varierar med åldern. Resenärer i åldersgrupp 18-29 år vill i större utsträckning än övriga resenärer besöka Eiffeltornet i Paris (24 procent), Kinesiska muren (20 procent) och Pyramiderna (17 procent). Resenärer i åldern 60-79 år är minst sugna på landmärken över huvud taget – något som till viss del kan bero på att de, till skillnad från de yngre resenärerna, redan har besökt många av dessa kända platser.
Vilka kända landmärken skulle du helst vilja besöka under 2020?
- Machu Picchu, Peru (22 procent)
- Frihetsgudinnan, New York (18 procent)
- Kinesiska muren, Kina (15 procent)
- Colosseum, Rom (15 procent)
- Eiffeltornet, Paris (14 procent)
- Golden Gate-bron, San Francisco (12 procent)
- Tempelstaden Angkor, Kambodja (12 procent)
- Pyramiderna, Egypten (12 procent)
- Taj Mahal, Indien (9 procent)
- Vasiljikatedralen, Moskva (8 procent)
- Sagrada Familia, Barcelona (8 procent)
- Big Ben, London (8 procent)
- Lutande tornet, Pisa (6 procent)
- Inget av ovanstående (27 procent)
- Tveksam, vet ej (7 procent)
Källa: Tickets Sifoundersökning, max tre svar möjligt. Riksrepresentativt urval.
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Osäkert världsläge styr svenskarnas val av resmål24.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Oroligheter i omvärlden minskar inte svenskarnas reslust, men spelar in på valet av destination och restyp, detta enligt resebyrån Tickets SIFO-undersökning. Den viktigaste faktorn vid val av resmål är att det är tryggt och säkert, svarade 40 procent, tätt följt av priset på resan och att det finns direktflyg tillgängligt – tre restrender som tydligt speglar vår samtid.
Vårens röda dagar – så maxar du ledigheten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med våren kommer även de röda dagarnas årstid, och därmed den perfekta tiden att resa i väg på en långweekend. Första maj, Kristi himmelsfärd och nationaldagen hägrar, som i år alla ligger fördelaktigt för arbetstagare. Tjuvstarta sommaren innan alla andra och möt värmen i Sydeuropa.
Europeiska cityfavoriter - här vill svenskarna helst möta våren11.4.2024 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Den svenska våren är inte helt pålitlig – värmande vårvindar kan snabbt bytas ut mot snöslask. Att möta våren i en europeisk storstad kräver ingen backup med vinterjacka i bagaget. Rom, Prag och Barcelona är de mest populära weekendstäderna i år, medan London halkar ner. Resebyrån Ticket har tagit fram en topp 10-lista över svenskarnas cityfavoriter för våren 2024.
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum