Machu Picchu mest populära landmärket att besöka under 2020

Många svenska resenärer drömmer om att uppleva välkända landmärken runt om i världen. Överst på listan hamnar den vackra gamla inkastaden Machu Picchu uppe i Andernas berg i Peru, följt av Frihetsgudinnan i New York och den Kinesiska muren, enligt Tickets senaste Sifoundersökning.

- De flesta klassiska landmärkena finns med som många svenskars drömresmål av en anledning. Magisk natur, mäktiga byggnadsverk eller en blandning av de båda ger en upplevelse utöver det vanliga, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Machu Picchu är ett drömresmål för många svenska resenärer - bara namnet inger en känsla av äventyr och mystik. Att denna vackra ruinstad är svårtillgänglig gör att antalet turister naturligt begränsas, även om turismen har ökat under de senaste åren. Det går att ta sig till Machu Picchu på flera olika sätt; de mer äventyrliga resenärerna kan vandra den berömda inkaleden, som beräknas ta ca 4-5 dagar, medan de mer bekväma resenärerna – eller de som av tidsskäl vill komma fram snabbare – kan åka tåg och buss till staden.

På andra plats kommer ett av världens mest kända landmärken – Frihetsgudinnan i New York, som de allra flesta känner till via oräkneliga filmer och TV-serier, följt av Kinesiska muren och Colosseum.

Vilket landmärke som lockar mest varierar med åldern. Resenärer i åldersgrupp 18-29 år vill i större utsträckning än övriga resenärer besöka Eiffeltornet i Paris (24 procent), Kinesiska muren (20 procent) och Pyramiderna (17 procent). Resenärer i åldern 60-79 år är minst sugna på landmärken över huvud taget – något som till viss del kan bero på att de, till skillnad från de yngre resenärerna, redan har besökt många av dessa kända platser.

Vilka kända landmärken skulle du helst vilja besöka under 2020?

1. Machu Picchu, Peru (22 procent)
  2. Frihetsgudinnan, New York (18 procent)
  3. Kinesiska muren, Kina (15 procent)
  4. Colosseum, Rom (15 procent)
  5. Eiffeltornet, Paris (14 procent)
  6. Golden Gate-bron, San Francisco (12 procent)
  7. Tempelstaden Angkor, Kambodja (12 procent)
  8. Pyramiderna, Egypten (12 procent)
  9. Taj Mahal, Indien (9 procent)
  10. Vasiljikatedralen, Moskva (8 procent)
  11. Sagrada Familia, Barcelona (8 procent)
  12. Big Ben, London (8 procent)
  13. Lutande tornet, Pisa (6 procent)
  14. Inget av ovanstående (27 procent)
  15. Tveksam, vet ej (7 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, max tre svar möjligt. Riksrepresentativt urval.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider9.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.