Ticket

Machu Picchu mest populära landmärket att besöka under 2020

Dela

Många svenska resenärer drömmer om att uppleva välkända landmärken runt om i världen. Överst på listan hamnar den vackra gamla inkastaden Machu Picchu uppe i Andernas berg i Peru, följt av Frihetsgudinnan i New York och den Kinesiska muren, enligt Tickets senaste Sifoundersökning.

- De flesta klassiska landmärkena finns med som många svenskars drömresmål av en anledning. Magisk natur, mäktiga byggnadsverk eller en blandning av de båda ger en upplevelse utöver det vanliga, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Machu Picchu är ett drömresmål för många svenska resenärer - bara namnet inger en känsla av äventyr och mystik. Att denna vackra ruinstad är svårtillgänglig gör att antalet turister naturligt begränsas, även om turismen har ökat under de senaste åren. Det går att ta sig till Machu Picchu på flera olika sätt; de mer äventyrliga resenärerna kan vandra den berömda inkaleden, som beräknas ta ca 4-5 dagar, medan de mer bekväma resenärerna – eller de som av tidsskäl vill komma fram snabbare – kan åka tåg och buss till staden.

På andra plats kommer ett av världens mest kända landmärken – Frihetsgudinnan i New York, som de allra flesta känner till via oräkneliga filmer och TV-serier, följt av Kinesiska muren och Colosseum.

Vilket landmärke som lockar mest varierar med åldern. Resenärer i åldersgrupp 18-29 år vill i större utsträckning än övriga resenärer besöka Eiffeltornet i Paris (24 procent), Kinesiska muren (20 procent) och Pyramiderna (17 procent). Resenärer i åldern 60-79 år är minst sugna på landmärken över huvud taget – något som till viss del kan bero på att de, till skillnad från de yngre resenärerna, redan har besökt många av dessa kända platser.

Vilka kända landmärken skulle du helst vilja besöka under 2020?

  1. Machu Picchu, Peru (22 procent)
  2. Frihetsgudinnan, New York (18 procent)
  3. Kinesiska muren, Kina (15 procent)
  4. Colosseum, Rom (15 procent)
  5. Eiffeltornet, Paris (14 procent)
  6. Golden Gate-bron, San Francisco (12 procent)
  7. Tempelstaden Angkor, Kambodja (12 procent)
  8. Pyramiderna, Egypten (12 procent)
  9. Taj Mahal, Indien (9 procent)
  10. Vasiljikatedralen, Moskva (8 procent)
  11. Sagrada Familia, Barcelona (8 procent)
  12. Big Ben, London (8 procent)
  13. Lutande tornet, Pisa (6 procent)
  14. Inget av ovanstående (27 procent)
  15. Tveksam, vet ej (7 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, max tre svar möjligt. Riksrepresentativt urval.

För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

 

https://www.ticket.se/blogg/ 

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Trendspaning: 2020 års stora resetrender23.1.2020 00:00:00 CETPressmeddelande

Svenskarnas resebeteende har aldrig varit statiskt utan förändras från år till år, men är i dessa tider under större förändring och ökad medvetenhet än någonsin tidigare. Flera av de trender som både Ticket och övriga branschen ser inför det nya decenniet gäller ett mer hållbart och medvetet resande, med fokus på nya, lite mindre besökta resmål, avslappning och hälsa – gärna med naturen i centrum.

Jul och nyår: årets semesterraketer10.12.2019 07:20:00 CETPressmeddelande

En blandning av sol, bad och storstad – så sammanfattas årets semesterraketer kring jul och nyår. När direktflygen till thailändska Phuket är färre än i fjol, vilket får konsekvensen lägre antal resebokningar, ökar istället grannregionen Krabi. Många svenska resenärer lockas även av storstäder som London, New York, Lissabon och Tokyo, som ökar kraftigt inför årets jul- och nyårsfirande enligt ny statistik från Ticket.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum