Mackmyra och Plantation för drömmarna till Karibien

17.10.2016 12:03 | Spring Wine & Spirits AB

Till vintern lanseras Mackmyras säsongswhisky Vinterdröm – med toner av vanilj, arrak, apelsin och sirap. Vinterdröm är början på ett nära samarbete mellan Mackmyra och romproducenten Plantation Rum. Mackmyra Vinterdröm finns tillgänglig i begränsad upplaga på Systembolaget den 2 december 2016.

Mackmyra Vinterdröm

Mackmyra presenterar för första gången en singel malt whisky som delvis slutlagrats på romfat från Barbados och Jamaica. För två år sedan kom Mackmyra och romproducenten Plantation Rum i kontakt med varandra och ett långsiktigt samarbete inleddes. Mackmyras Master Blender Angela D’Orazio och Plantation Rums grundare och källarmästare Alexandre Gabriel började experimentera med olika whisky- och romfat och skickade dem fram och tillbaka för att hitta de rätta faten och smakerna.

De två romfaten som slutligen valdes ut ger Mackmyra Vinterdröm det bästa av två världar - fruktighet och fräschör från Jamaica-rom samt kokos och vanilj från Barbados-rom. Faten som Mackmyra använt är 20 år gamla konjaksfat som lagrat Jamaica-rom och Barbados-rom i mer än tio år. Resultatet är en mjuk single malt whisky med toner av vanilj, arrak, apelsin och demerarasocker – en karibisk kärleksaffär.

- När Alexandre och jag pratade första gången för 1,5 år sedan blev vi direkt jätteentusiastiska över det här möjliga samarbetet. Vinterdröm har slutlagrats på romfat i sex månader och vi ser mycket fram emot att få presentera resultaten, säger Angela D’Orazio.

Alexandre Gabriel på Plantation Rum är en ikon i romvärlden. Han kan identifiera olika romstorter så som var de producerats, i vilken region samt vilket destilleri. Han kan också urskilja jordmån, klimaten på varje ö och vilken destillationsteknik som använts. Alexandre väljer ut de bästa individuella faten ur varje destilleris lager. Rom från Plantation Rum mognadslagras alltid i en process om två stadier, där den börjar i Karibien och avslutas i Cognac, Frankrike.

- Jag är mycket glad över att få arbeta med Mackmyra men också att få arbeta med ekfat, som är en ny sorts fat för mig och Plantation Rums team. Jag tycker om den här typen av samarbeten och utmaningar, då det handlar om kreativitet och lärande. Vi kan presentera nya och mycket unika produkter som blir överraskningar för finsmakarna och det är en upptäcktsresa för oss, säger Alexandre Gabriel.

Vinterdröm är en single malt whisky som ger en kryddig, fruktig och oljig doft med toner av arrak, torkad frukt och melass. Dessutom känns en mjuk och lätt doft av ek.

Smaken är kryddig, fruktig och välbalanserad med arrak, tobak, sälta samt lätta toner från russin och vanilj, och texturen är lätt oljig och medelfyllig. Eftersmaken är mjuk och kryddig med söta toner av melass, som ger en fin avslutning.

- Whisky gifter sig förvånansvärt bra med karaktären av fin rom. Melass, arrak och kryddor är härliga komplement till singel malt whisky. Jag är inte heller förvånad över att romtillverkarna gillar whiskyfat med toner av malt och maltsocker, som ger rommen en extra touch, avslutar Angela.

Under 2017 kommer Plantation Rum lansera två sorters rom som slutlagrats på Mackmyras svenska ekfat.

Produktnamn: Mackmyra Vinterdröm

Volym: 700 ml
Alkohol: 46,1 %
Pris: 598 kronor
Artikelnummer: 40040-1
Lanseringsdatum: 2 december 2016
Distribution: Systembolaget, begränsad upplaga

För mer information:

Mackmyra: För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept Communication

E-post: helene.airijoki@spoilconcept.se, tel 073-385 03 19

Plantation: Vänligen kontakta Christof von Heincz, Business Manager, tel 076-5168825, Christof.vonHeincz@springwine.se

www.springwine.se

Mackmyra Vinterdröm

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender