Madama Butterfly på OperaVision

Fredagen den 17 januari kl. 19.00 visas succéföreställningen Madama Butterfly från Kungliga Operan på www.operavision.eu/en – en gratis europeisk plattform såväl livestreamad opera som on demand från totalt 29 operahus i 17 länder.

Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

Som Cio-Cio-San ser vi prisade sopranen Asmik Grigorian - hennes debut på Kungliga Operans scen. Och som Pinkerton, Operan-favoriten, tenoren Daniel Johansson. Med Kungliga Hovkapellet under ledning Lawrence Renes samt Kungliga Operans kör.

Streamas gratis till och med 17 juli 2020.

Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

Stora premiärer ställs in och ny repertoar planeras på Kungliga Operan. Operan Play sänder höstens premiärer1.10.2020 16:05:21 CESTPressmeddelande

Den senaste tiden har Operan tillsammans med konstnärliga team arbetat med att bearbeta uppsättningar för att ge varje verk rättvisa förutsättningar att framföras och med behörigt avstånd mellan medverkande på scen och i orkesterdiket. På grund av rådande situation måste ändå flera förändringar göras i repertoaren för innevarande säsong. Svansjön, Löftet och Mästersångarna i Nürnberg lyfts ur repertoaren för att återinsättas vid senare tillfällen.

Unik världspremiär av Alexander Ekman i Corona-anpassad koreografi14.9.2020 13:03:39 CESTPressmeddelande

Idag går dansarna i Kungliga Baletten för första gången upp på stora scenen efter att ha tränat i skift. Och den 26 september öppnar Kungliga Operan igen efter att ha varit stängd för publika evenemang i mer än 6 månader. På programmet står världspremiären av SHIFT | CACTI, signerad av koreografen Alexander Ekman. Ekman är vid 36 år vår internationellt mest spelade och uppmärksammade koreograf. SHIFT är urpremiär, CACTI har redan spelats av över 20 kompanier, men ges nu för första gången i Sverige.

The autumn season opens at the Royal Swedish Opera – a world premiere by choreographer Alexander Ekman and singer-songwriter Rufus Wainwright’s Prima Donna25.8.2020 10:32:44 CESTPressmeddelande

On September 26, the Royal Swedish Opera opens its doors to a new season with two premieres. First Alexander Ekman’s SHIFT | CACTI, and on 10 October Rufus Wainwright’s opera Prima Donna. The opening date has been moved forward, which means that Les Ballets Suédois will premiere at a later date and the ballet double bill Carmen/Suite en Blanc has been cancelled. «We work with a high degree of flexibility. At the moment we are doing everything we can to welcome a live audience and ensure that our artists and staff can do what they do best through productions that have been adapted to the current pandemic situation, » says CEO and Artistic Director Opera Birgitta Svendén.

Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman och singer-songwritern Rufus Wainwrights Prima Donna14.8.2020 09:08:37 CESTPressmeddelande

Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI och den 10 oktober Rufus Wainwrights opera Prima Donna. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären Les Ballets Suédois skjuts framåt i tiden och att balettprogrammet Carmen/Suite en Blanc ställs in. »Vår verksamhet bygger i hög grad på flexibilitet och just nu gör vi allt vi kan för att återigen få möta publiken live och ge våra artister och medarbetare möjlighet att göra det dom är bäst på med hjälp av corona-anpassade produktioner«, säger VD och operachefen Birgitta Svendén.