Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.

Madeleine Kjessler, marknadschef Audi Sverige

-  Med över 15 års erfarenhet från bilindustrin, både i Sverige och utomlands, kommer Madeleine att bidra med gedigen erfarenhet och kunskap för att utveckla varumärket Audi. Jag ser verkligen fram emot att arbeta tillsammans med henne, säger märkeschef Diego Ramos.

Madeleine började på Audi Sverige den 1:a februari och ersätter Tom Hedström som gick vidare till reklambyrån King i början av året.

-  Efter många år utomlands ser jag verkligen fram emot att vara tillbaka på den svenska marknaden och att ta mig an Audi´s utmaningar. Audi står inför en otroligt intressant produktoffensiv som nu startar med vår nya elbil Audi e-tron, vilket ska bli fantastiskt kul att vara en del av, säger Madeleine.

Madeleine Kjessler, marknadschef Audi Sverige

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi bidrar med elbilar och laddinfrastruktur under World Economic Forum i Davos23.1.2020 16:06:22 CETPressmeddelande

Audi är på plats under World Economic Forum i Davos och stöttar mötets agenda genom att erbjuda hållbara transporter. Märket, som är exklusiv bilpartner för 33:e året, står för en bilflotta på 100 laddbara bilar som kör eldrivet till 90%. Eftersom alpbyn har en begränsad laddinfrastruktur har Audi utvecklat nya lösningar som testas på plats. Under mötet laddas bilarna med grön el vid mobila laddcontainrar som fyllts med återanvända batterier från Audi e-tron.

Audi ökade med 1,8 procent till 1,845 miljoner bilar 201910.1.2020 13:37:37 CETPressmeddelande

Trots utmanande förhållanden kunde Audi öka leveranserna under 2019. En ökning med 1,8 procent innebar ca 1.845.550 bilar med tillväxt på alla tre huvudmarknader. I Kina sattes ett nytt rekord med totalt 690.083 bilar (+ 4.1%). USA-marknaden var fortsatt stabil på en hög nivå med en ökning på 0,4 procent. På hemmamarknaden i Tyskland ökade försäljningen med 4,3 procent. December blev en stark månad med totalt ca 176.000 bilar, vilket var 13,9 procent fler än i december 2018. På den svenska marknaden ökade Audi med 14 procent jämfört med totalmarknaden som var i stort sett oförändrad på + 0,7 %.

Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.2.1.2020 11:47:51 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.