Mads Østberg gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Rudskogen!

Porsche Sverige spetsar startfältet i Skandinaviens ledande racingserie. Norsk rallystjärna kör mästerskapets gästbil under tävlingshelgen i Rakkestad 13 och 14 september.

Mads Østberg, Rally Sardinia 2019. Bild: Citroën Racing Media

Kampen om segern i årets upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia är fortsatt stenhård. Med bara två tävlingshelger kvar av säsongen skiljer fyra poäng mellan ledaren, den regerande mästaren, Lukas Sundahl (179 poäng) och Robin Hansson (175 poäng) på andra plats.

Nästan lika intensivt är slaget om tredjeplatsen i mästerskapet. Pontus Fredricsson (144 poäng) på tredje plats jagas av norske Supercup-föraren Roar Lindland (126 poäng). Därmed är det upplagt för hård och tät racing i helgens två deltävlingar, som får avgörande betydelse för mästerskapsställningen.

För att ytterligare spetsa till tävlingshelgen på Rudskogen Motorsenter presenterar Porsche Sverige idag helgens gästförare. Det blir ingen mindre än Mads Østberg som tar plats bakom ratten på seriens gästbil med startnummer 911.

Den rutinerade WRC2 Pro-föraren har tillhört världseliten i rally de senaste tio åren och har en WRC-seger i Rally Portugal som främsta merit. Redan 2017 gjorde Mads ett inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia under finalen på Mantorp Park. Han stortrivdes då och ser nu fram mot en spännande comeback.

– Jättekul att vara tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia och att dessutom få tävla på hemmaplan igen, säger Østberg. Startfältet i serien känns ännu starkare 2019 så det blir en rejäl utmaning. Något som jag verkligen ser fram emot.

Helgens inhopp är första gången Mads sitter bakom ratten på en Porsche 911 GT3 Cup sedan inhoppet för två år sedan. Det blir en brant inlärningskurva för norrmannen.

– Vi är väldigt glada över att ha Mads Østberg tillbaka med oss i Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Han är en av norsk bilsports största förartalanger de senaste tio åren. Det är alltid kul att se honom tävla.

– Mästerskapet är inne i ett mycket intensivt skede, fortsätter Wermelin. Deltävlingarna på Rudskogen i helgen får en direkt inverkan på mästerskapsställningen inför säsongsfinalen på Mantorp Park den 5 oktober.

Mads Østberg, Rally Sardinia 2019. Bild: Citroën Racing Media
Mads Østberg som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia under finalen på Mantorp Park 2017.
Mads Østberg flyger över det berömda Fafe-hoppet, Rally Portugal 2019. Bild: Citroën Racing Media

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer