Magbesvär vanligaste sommarplågan bland hundar

Grillmiddagar och strandpicknickar kan få tråkiga slut för hundar. Majskolvar, grillpinnar och ben är några av de saker som kan leda till livshotande skador. Enligt försäkringsbolaget If är just mag- och tarmproblem bland hundar den vanligaste orsaken till att djurägare behöver söka veterinärvård.
Magbesvär bland hundar är vanligaste orsaken till att djurägare behöver söka veterinärvård.

En undersökning som If gjorde tidigare i år tillsammans med Djurskyddet Sverige och foderbolaget Hill´s bland 1 832 svenskar, visar att mag- och tarmbesvär är det vanligaste hälsoproblemet bland hundar och katter. Drygt 32 procent av djurägarna uppger att de sökt vård av det skälet. Det är också tarmbesvär som If betalar ut mest ersättning för genom djurförsäkringen.

– Hundar är snabba på att svälja saker de får tag på och vanligt förekommande är att hunden slukar sådant den inte kan smälta. Det kan innebära akut operation om man har otur. Bästa tipset är att ge hunden något annat att tugga på när det är dags för matlagning så att den är sysselsatt, säger Ann-Sofie Wikberg, produktansvarig för djurförsäkring på If.

Om du vet att hunden har fått i sig något giftigt, till exempel choklad, russin eller giftiga växter är det alltid bäst att rådgöra med din digitala rådgivare via försäkringen eller en veterinär, även om hunden inte visar några symtom. Majskolvar kan orsaka större besvär än vad man tror, då de kan fastna i tarmarna vilket i vissa fall kräver operation.

Detta är farligt för hunden att få i sig:

Majskolvar fastnar lätt i tarmen och hunden kan i värsta fall dö om den inte får hjälp.

Choklad innehåller teobromin som är giftigt för hundar. Vanliga symtom vid chokladförgiftning är kräkningar, diarré, buksmärtor, törst och oro.

Fet och salt mat ställer till det för hundens mage. I värsta fall kan det leda till inflammation i bukspottskörteln. Även all sorts lök är giftigt och kan orsaka blodbrist och skador på organen.

Ge aldrig russin eller vindruvor till en hund. Det kan orsaka akuta njurskador och i vissa fall har det dödlig utgång.

Godispapper innehåller ofta aluminiumfolie och det kan reta hundens mage och tarm.
Nötter kan fastna i halsen eller i tarmen, och de innehåller ofta onyttigt salt. Ibland krävs operation för att få bort stoppet.

De allra flesta hundar är känsliga för laktos och bör därför undvika det. Det är individuellt hur känslig hunden är men undvik att ge hunden mjölk och mejeriprodukter som exempelvis gräddglass. En liten ostbit någon gång då och då går ofta bra.

Xylitol (sötningsmedel) är extremt giftigt för hundar. Finns exempelvis i tuggummi och tandkräm.

Ifs tips för en hundsäker semester:

Ta reda på var närmaste veterinär finns under semestern och säkerställ att de har öppet.

En hund i bil bör sitta i bur eller med bälte. Så mycket väger din hund om du krockar | Säker Hund (sakerhund.se).

Lämna aldrig en hund i en bil på sommaren. Även om bilen står i skuggan när du går in och handlar så flyttar sig solen. Lämna helst hunden hemma och måste du ta med hunden, se till att du öppnar flera rutor för bra lufttillströmning och ställ helst bilen i ett svalt parkeringsgarage.

Se över vad som ingår i just din försäkring. Det kan ingå digital vårdgivning eller andra tjänster, som Djurens vårdguide för Ifs kunder.

Ha ett bra hemapotek om hunden blir dålig i magen. Probiotika (t.ex. Canikur), febertermometer, en spruta att kunna ge mat samt vatten med och skonkost (lättsmält mat som är snäll för magtarmkanalen). Har den fått i sig något farligt är det viktigt att kontakta en veterinär så snabbt som möjligt.

Ha koll på algblomning. En hund som dricker av vatten under algblomning kan bli förgiftad och i värsta fall avlida.

FRÅGA: Vad är de vanligaste hälsoproblemen du upplevt med din hund/katt? Du kan svara flera alternativ:

Mage/tarm: 32,4 %
Hud: 16,4 %
Vikt: 15,4 %
Leder: 10,9 %
Urinvägar: 10,4 %
Dental (tänder): 21,3 %
Cancer: 4,2 %
Njure: 4,3 %
Annat: 23 %

Källa: If/Syno, 2022

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd via Synos onlinepanel under perioden 11–15 februari 2022. Den omfattar 1 832 personer mellan 18 och 80 år. Panelen utgörs av ett riksrepresentativt urval av befolkningen avseende ålder, kön och region.