Magisk vecka för skivbolaget från Skaraborg

Pär Winberg på Atenzia Records

- Senaste veckan har varit helt fantastiskt rolig, säger Pär Winberg. Först fick vi reda på att vi fick fyra av fem nomineringar till Grammis i kategorin "Årets Dansband". Det är Casanovas, Martinez, Streaplers och Barbados som är nominerade från vårt håll. Förutom våra band är Larz-Kristerz nominerade.

Ett par dagar efter den glada nyheten kom nästa. Donnez från Perstorp  gick in som etta på den Svenska Topplistan med Justin Bieber, Victor Leksell och ett gäng tungviktare bakom sig på listan.

- Det är en riktigt stor bedrift av Donnez säger Pär. Vi brukar kunna hamna högt på den fysiska försäljningslistan då dansband fortfarande säljer en hel del CD-skivor, men på den totala listan där även streaming räknas är det otroligt svårt att slåss mot band och artister som streamar så otroligt mycket. Men Donnez lyckades tack vare bra försäljning och dessutom bra streaming knipa förstaplatsen.

Atenzia Records jobbar mycket med Dansband och ser såklart sina band ha det jobbigt då Coronapandemin satt käppar i hjulen för banden. Turnéscheman slogs i spillror samma dag som restriktionerna kom förra våren.

- Det är verkligen synd om banden. Det är givetvis även synd om andra artister och bolag i livebranschen, men just dansbanden äger ofta stora bussar, ljud- och ljusanläggningar själva och är ett antal personer som skall ha lön varje månad. På en dag från en annan som försvann jobben, säger Pär.

- Som tur är så har vi bestämt att jobba vidare med att spela in musik med banden och det både streamas och köps plattor i samma takt som förut, fortsätter Pär.

Folk vill höra ny musik med sina favoritband och många av de band Atenzia jobbar med spelar ofta live på Facebook för sina fans och ofta med riktigt mycket folk som tittar.

- Donnez är ett exempel. De har spelat live varje tisdag i snart ett år och har haft över 2 miljoner visningar av sina spelningar vilket är otroligt bra. I lördags lirade Casanovas live och har på några dagar haft över 30000 visningar på sitt gig. Det är bara två exempel. Så på det sättet är det faktiskt något gott som kommit ur pandemin. Banden når ut till en stor publik och har fått en bredare publik som inte riktigt upptäckt alla band.

Men nu ser Pär och inte minst banden framemot att det skall bli normalt igen, men Pär tror det kommer ta tid innan dansbandsscenen är normal igen.

- Dansbandsmusik går ju ut på att dansa till. Bugga och dansa fox kräver kontakt med varandra så det är väl den sista av alla musikstilar som kommer igång. I alla fall på det vanliga sättet med dans. Banden kanske får lira för sittande publik i sommar, eller varför inte för sådana som har vaccinerat sig. Det kanske kan vara en möjlighet.

Men sommaren blir inte en vanlig dansbandssommar. De stora festivalerna med Malungsveckan i spetsen har ställt in.

- Ja, det är som det är. Riktigt synd, men vad ska de göra. Det är bara att hoppas på det bästa. Jag lider med banden och inte minst med alla arrangörer som också har det kämpigt, avslutar Pär Winberg

Pär Winberg på Atenzia Records
Donnez - etta på den svenska topplistan denna vecka.