Magnumsläpp från Chablis

Idag den första februari släpper Systembolaget 130 flaskor av Domaine Laroche Premier Cru Vaillons Vieilles Vignes 2016. Systembolagets Artikelnummer är 95195 och kostar 789 kronor.

Laroche är ett av de mest ansedda producenternai Chablis och personifierar Chablis ut till fingerspetsarna. 2014 tilldelades Laroche IWSC-trofén för Best French Wine Producer of the Year. Domaine Laroche äger 2,16 hektar av den stora Premier Cru-klassade vingården Vaillons. Den vetter mot sydost vilket garanterar väl mogna druvor. Vinstockarna från det här soliga läget är gamla (på franska ”vieilles vignes”) och ger viner som är intensiva med exceptionellt djup och komplexitet.

Domaine Laroche Premier Cru Vaillons Vieilles Vignes är gjort av 100 procent Chardonnay.

Doften är komplex och ursprungstypisk. Elegant och blommig doft med toner av citrus och tropiska frukter, flinta, skiffer, rök och sommarblommor.

Smaken är torr, frisk och sofistikerad med intensiv smak och inslag av mandarin, mogna päron, aprikoser, ananas, mogna citroner, friska gröna äpplen, mogna Fujiäpplen och aningen en ton av fat, nästan Rieslingslika honungstoner. Perfekt balans mellan den generösa frukten, den klingande mineraltonen och de livliga fruktsyrorna. Avslutet är långt med en finstämd fräschör.

Det här vinet avnjuts med fördel tillsammans med smakrika skaldjursrätter som pilgrimsmusslor smaksatta med saffran eller gratinerad krabba, till fiskrätter baserade på sjötunga, piggvar och hälleflundra, lax med beurre blancsås eller inbakad lax. Föredrar du kött rekommenderas grillad kalv- eller griskotlett, gärna tillsammans med svamp. Alltid utmärkt till ostar som mogen Epoisses eller Soumaintrain.

Vinifieringen går till på följande vis. Hela druvklasar pressas i en pneumatisk press och den nypressade musten vilar sedan i speciellt designade, vida ståltankar i 12 timmar vid 12-15 grader för att den ska klaras naturligt. Jäsningen sker vid 18 grader och tar 21 dagar, varav 85 procent av vinet jäser i rostfria tankar, resten i ekfat. Det unga vinet lagras i 9 månader, 15 procent på fransk ekfat och resten i tankar. Man gör en mycket försiktig filtrering för att bevara så mycket som möjligt av vinets egen karaktär. Innehåller sulfiter.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.