Magnus Flygare från GUIF utses till årets ledare i Västerbotten

Varje år delar RF-SISU Västerbotten ut utmärkelsen Årets ledare till en idrottsledare som under året har haft stor betydelse för idrotten och den egna föreningen. Nu är det klart att 2021 års pris går till Magnus Flygare, ledare i GUIF, för att med sitt stora engagemang och viktiga arbete sänka trösklarna för alla som vill vara med, oavsett bakgrund och förutsättningar.

Magnus Flygare, GUIF

"Träningsväskan rymmer både extra benskydd och extra klappar på ryggen. Ordet tränare rymmer skjutsa, ringa, peppa, finnas, leda och medla. Magnus Flygare sänker trösklarna för alla som vill vara med, oavsett bakgrund och förutsättningar och hans engagemang för laget sträcker sig långt bortom innebandy, futsal eller fotboll – att ta hand om varandra är lika viktigt och siktet är inställt på att få alla att växa – inom idrotten, men också som medmänniskor. Alla ska med, så många som möjligt, så länge som möjligt.” Så löd motiveringen när Magnus Flygare fick ta emot priset som Årets ledare i Västerbotten för 2021.

Magnus tränar GUIF:s P-08-lag i fotboll – ett lag som samlar 27 individer med 14 olika kulturella bakgrunder. De stora skillnaderna i bakgrund, familjeförhållande, ekonomiska förutsättningar och kultur ställer många gånger krav på nytänk hos Magnus och hans ledarkollegor, så att alla ges chansen att vara med.

Vad betyder den här utmärkelsen för dig, för laget och för föreningen?

– För mig är det stort, jag är väldigt glad – det är alltid roligt att bli uppskattad för det jobb man gör, samtidigt som det är roligt för laget att se att vi har många kompetenta tränare, för den här utmärkelsen handlar egentligen inte bara om mig. För föreningens del tycker jag att priset är otroligt viktigt då det ger uppmärksamhet till vårt integrationsprojekt som vi har med killarna här på Ålidhem, som kanske har det lite tuffare än andra, säger Magnus Flygare.

Ni har fjorton olika kulturella bakgrunder i laget, hur påverkar det er?

– Vi har lite andra utmaningar jämfört med andra lag i föreningar runt om i stan, både när det gäller kultur, språk och kanske framför allt socioekonomiska faktorer. Vi jobbar hårt för att alla ska få möjlighet att vara med, något som inte bara handlar om att får vara med och spela match, utan att de ska ha möjlighet att vara med på träningar. Så det handlar om att tillgängliggöra så mycket som möjligt genom att t ex skjutsa till träningar och matcher. När det gäller ekonomi fungerar inte riktigt försäljning av varor för oss, utan vi försöker istället jobba tillsammans för att få ihop pengar till föreningen. Exempelvis plockade vi skräp i närområdet, vilket också ger en känsla av att det här är ett område vi vill ta ansvar för.

Hur jobbar ni med att bygga en lagkänsla i gruppen?

– Lagkänsla är viktigt, att ha en tillhörighet. De ska känna att det är roligt att komma hit, att de är välkomna. Vi pratar mycket med killarna om attityd, hur man ska bete sig mot varandra för att vara en god kamrat. Gemensamma aktiviteter är också ett bra sätt att komma närmre varandra, vi har varit ute och paddlat kanot i Sävarån och besökt Tavelsjö för att vandra. Mycket uppskattat!

Vad är ditt mål med att vara ledare för det här laget?

– Så många som möjligt, så länge som möjligt och så bra som möjligt är såklart det klassiska målet. Jag vill att de ska fortsätta med idrotten, men kanske framför allt att de ska ha ett bra liv efter idrotten, att vi ger dem en trygghet och en stolthet de kan ta med sig, avslutar Magnus Flygare.

För mer information, kontakta:

Magnus Flygare, 070-333 99 18

För mer information, kontakta:

Magnus Flygare, 070-333 99 18

Magnus Flygare, GUIF

RF-SISU Västerbotten är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund i Västerbotten.