Flygbolaget BRA

Magnus från Amasten Fastighets AB först i Sverige att boka biobränsleflyg med BRA

Dela

Magnus, 42 år från Bromma var den första personen i Sverige att boka biobränsleflyg med flygbolaget BRA. Resan gick mellan BrommaochRonneby.

Den 9 april lanserade flygbolaget BRA som första flygbolag i Världen möjlighet att mot ett enhetspris om 300 kronor per resa, boka flyg med 100 procent biobränsle.

De tio första dagarna har över 200 bokningar gjorts. Allra först att boka biobränsle i Sverige var Magnus Jägre som arbetar som Hållbarhetschef för Amasten Fastighets AB.

Varför bokade du biobränsleflyg?

Vi på Amasten ser hållbarhet som en självklar del av vår verksamhet och det är väldigt viktigt att vi bidrar på alla sätt som går. I de fall vi behöver flyga är det viktigt att kunna minskavåra utsläpp genom biobränsle.

Var det en privatresa eller affärs/tjänsteresa?

Det var en tjänsteresa till vårt kontor i Ronneby, för att följa upp vårt EnergiJaktsprojekt.

Har ni som företagspolicy att göra resorna så klimatsmart som möjligt?

I vår verksamhet ser vi över alla aspekter på hållbarhet, klimatsmarta resor är en del av det och vi ser mycket positivt på BRAs initiativ att erbjuda biobränsle för att minska koldioxidutsläppen.

Kommer du att boka biobränsleflyg igen?

Ja och vi hoppas att fler leverantörer erbjuder samma möjlighet som BRA.

– Vi är oerhört glada över gensvaret de första dagarna och vi kommer nu att börja marknadsföra biobränsletillvalet ytterligare för att fler ska få upp ögonen för möjligheten, säger Anna Soltorp som är Hållbarhetschef för flygbolaget BRA.

– En övergång till biobränsle inom flyget minskar klimatpåverkan avsevärt och gör flyg till ett av de effektivaste nationella persontransportmedlen, fortsätter Anna.

Biobränsle väljer varje resenär själv mot en extra kostnad vid bokningen. På så sätt försäkrar sig resenärerna om att den egna flygningen görs så grönt som möjligt, utan att biljettpriserna för alla ökar.

Tillägget är endast mellanskillnaden för biobränslet, eftersom det är cirka fem gånger dyrare än vanligt flygbränsle. BRA tar inte ut några extra avgifter.

Så här fungerar biobränsleflyg med BRA

  • Välj biobränsle för varje flygsträcka vid bokning.
  • Vi tankar biobränslet i efterhand. Vi byter då ut vanligt jet-bränsle mot den köpta mängden biobränsle.
  • Vi erbjuder biobränsle för 300 kr per sträcka, vilket motsvarar bränsleåtgången för en passagerare vid en genomsnittlig inrikesresa.

För mer information:

Magnus Jägre, IT/Hållbarhetschef, Amasten Fastighets AB, 072-560 68 76, magnus.jagre@amasten.se

Anna Soltorp, Hållbarhetschef för BRA, 070-819 67 10, anna.soltorp@flygbra.se

Emma Sandsjö, Kommunikationschef för BRA, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

 

Fakta om biobränsleflyg med BRA

Kommer alla som vill kunna flyga med biobränsle hos er?

Ja, vi erbjuder alla att välja biobränsle för sin flygning direkt vid bokning för enhetspriset 300 kronor per flygning.

300 kronor motsvarar en timmas flygtid som är den genomsnittliga flygtiden med oss.

Hur fungerar det i praktiken med tankningen?

Vi köper och tankar biobränslet i efterhand, löpande under året när vi ser hur mycket som ska köpas. Då byter vi ut vanliga jet-bränslet mot biobränsle.

Teoretiskt fungerar det på samma sätt som när du och två vänner tar bilen och delar på kostnaden för bensinförbrukningen, säg 100 kr var för resan.

Bilägaren tankar efter körningen vanligt bränsle för 200 kr och biobränsle från pumpen bredvid för ”din” hundring.

Varför kan jag inte köpa biobränsle till exakt den flygning jag gör?

Det är logistiskt inte möjligt på flygplatserna i dagsläget.

Därför köper vi in större biobränslemängder i efterhand, när vi vet hur mycket vi ska köpa.

Varför blir det dyrare att flyga med biobränsle?

Biobränsle är cirka fyra till fem gånger dyrare att köpa in än vanligt jetbränsle.

På detta vis ger vi de som vill möjlighet att välja biobränsle, utan att höja pris på alla flygbiljetter.

Hur garanteras jag att min flygning verkligen görs med fossilfritt biobränsle?Det är vi själva på BRA som säkerställer hela inköps- och tankningsprocessen för vårt biobränsle.

Vi kommer att redovisa biobränsleinköpen transparent, i vår årliga hållbarhetsrapport som publiceras på vår sajt.

Hur mycket extra tjänar ni på biobränsleförsäljningen?

Hela köpesumman går till mellanskillnaden mellan det fossila bränslet och biobränslet. Vi tar inte ut några administrativa avgifter.

Varför enhetspris 300 kr = 1 timmas flygning?

Tekniska begränsningar gör det inte möjligt att i förväg erbjuda köp av exakt bränslemängd, då många faktorer avgör åtgången (väder, vind, vikt, flygplanstyp, distans, hastighet osv).

Samtidigt är våra inrikesflygningar i snitt en timma. Därför har vi valt en timma till ett fast pris som enligt uträkningar skulle göra flygresan fossilfri.

Vad händer om min flygning är längre/kortare än en timma?

Då överkompenseras/underkompenseras din flygresa med biobränsle.

Varför flyger ni inte alla era flyg med biobränsle?

Det är en fråga om kostnad, biobränsletillgång och teknisk möjlighet.

1.Biobränslet kostar så pass mycket i inköp att vi skulle bli tvingade att höja alla biljettpriser med flera hundra kronor. Med den konkurrenssituation vi har inom flyget så är det inte möjligt

2.Biobränsletillverkningen sker i liten skala, därför har producenterna svårt att tillverka de mängder som behövs.

3.Idag är det endast tillåtet att flyga ett flygplan med en blandning av maximalt 50 procent biobränsle och 50 procent vanligt jetbränsle (flygplansmotorer klarar av att blanda bränsletyperna).
Så länge inte alla som flyger med oss bokar biobränsle, nås inte gränsen för vad som är möjligt att tanka i våra flygplan. Därför kan vi erbjuda 100 procent biobränsle till alla som önskar.

Tillverkas biobränslet av palmolja?

Det är flygbränsletillverkaren Air BP som tillhandahåller vårt biobränsle. Det tillverkas i USA av 100 % bioråvara, främst gammal frityrolja.

Alla bioråvaror är certifierade enligt ISCC/RSB. En godkänd råvara är UCO (used cooking oil) som är en avfallsprodukt.

Häri kan det finnas rester av palmolja, men den är enligt alla instanser, miljöorganisationer, EU med flera, godkänd då den är klassad som förbrukad, ”waste”.

Blir min flygresa helt fossilfri?

Tyvärr inte, men nästan. För varje liter fossilt flygbränsle som ersätts med biobränsle minskar de fossila utsläppen med 70 % ur ett livscykelperspektiv.

Även om själva bränslet är gjort av 100 % bioråvara genererar produktion och transporter av biobränslet vissa fossila utsläpp innan bränslet tankas i Sverige.

Biobränslet ingår i ett kretslopp där det under sin livscykel tagit upp koldioxid i motsvarande mängd som det sedan avger när det förbränns.

Det bidrar alltså inte till ökade koldioxidhalter i atmosfären, vilket det fossila bränslet gör. Tyvärr är det också en ändlig råvara.

Biobränsle, Klimatkompensation eller Utsläppsrätt?

Biobränsle tillför inte CO2 till atmosfären. Bränslet avger motsvarande mängd CO2 som växten det är gjort av har absorberat från atmosfären under sin livstid.

Klimatkompensation gör nytta om kompensationspengarna verkligen hamnar rätt och projektet de är investerade i levererar fullt ut. Det kan vara svårt att avgöra. Klimatkompensation minskar inte utsläpp.

Utsläppsrätt innebär att utsläpp endast tillåts i viss mängd. Man köper sig rätten att släppa ut inom den mängden. Utsläppsminskning uppnås när mängden tillåtna utsläpp minskas.

Det sägs att biobränslet i Världen inte räcker?

Produktionen av biobränsle i Världen är inte så stor. Den räcker därmed inte till alla flygbolag.

Men vi har helt enkelt valt att gå före alla andra och erbjuda våra kunder att flyga med biobränsle i alla fall.

Vad är skillnaden mellan BRAs biobränslebiljetter och andra flyg som görs med iblandad biobränsle?Som enda flygbolag i Världen ger vi alla som vill möjlighet att flyga med 100 procent biobränsle.

Andra flygningar handlar om olika procentuell mängd iblandad biobränsle.

Vad är ”höghöjdseffekter”?

Höghöjdseffekter skapas på höjder över cirka 8000-9000 meter. Det är ett samlingsnamn för effekter som blir av flygplans avgaser, vattenånga och rökstrimmor på hög höjd.

19 av våra 23 flyglinjer flyger INTE på hög höjd = ingen höghöjdseffekt. Övriga 4 gör det endast några minuter per flygning.

Några intressanta länkar:

Luleå Tekniska Universitets forskare tror att svenska skogsrester kan driva inrikesflyget i framtiden.

https://www.nyteknik.se/fordon/forskare-skogsrester-kan-driva-inrikesflyget-6903401

Nasas forskning visar att biobränsle för flyg är klimatsmartare.

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-study-confirms-biofuels-reduce-jet-engine-pollution

Flygplanstillverkaren Airbus, flygmotortillverkaren Rolls Royce och Siemens utvecklar elhybridmotorer för flyg.

http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/11/airbus--rolls-royce--and-siemens-team-up-for-electric-future-par.html

Norges motsvarighet till Swedavia, Avinor, siktar på att ha eldrivna flyg i norskt luftrum år 2025.

https://www.nyteknik.se/fordon/da-ska-alla-flyg-inom-norge-vara-eldrivna-6894280

Kontakter

Om

Flygbolaget BRA
Flygbolaget BRA
Gårdsfogdevägen 16
16126 Bromma

https://www.flygbra.se/

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Följ Flygbolaget BRA

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Flygbolaget BRA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum