Magnus Ugglas succémonolog till Dramaten

Efter utsålda spelperioder på Teater Galeasen och Orionteatern gästar Magnus Uggla Dramatens stora scen med hyllade monologen Hallå! Popmusik, kickar å kläder , skriven av Martin Luuk. Spelas den 30 maj och den 3 juni.

Årets bästa show (Dagens Nyheter)
En njutning(…)Jag blir betagen av detta bedårande barn av sin tid (SR Kulturnytt)
en fullkomligt lysande monolog (Aftonbladet)
Mycket bättre kan det inte bli (Svenska Dagbladet)

Hallå! Popmusik, kickar å kläder hyllades av kritikerna efter premiären på Teater Galeasen i höstas och har sedan dess spelat för utsålda hus på Teater Galeasen och Orionteatern. Nu flyttar monologen in på Dramaten, en scen som Magnus Uggla senast stod på 1974 i Folk och rövare i Kamomilla stad , vid sidan av skådespelare som Stellan Skarsgård och Mona Malm.

– Efter över 40 år är jag äntligen tillbaka. Förra gången spelade jag åsnan i Kamomilla stad, frågan är om jag kommer att klara av att leva upp till det den här gången, säger Magnus Uggla.

Den självbiografiska monologen, signerad Martin Luuk, kretsar främst kring hur karriären startade och fram till epokgörande skivan ”Om Bobo Viking” men gör även nedslag i andra delar av Magnus Ugglas karriär och liv fram till idag. Berättelser från barndomen, hur popmusiken invaderade honom, drömmarna och genombrottsåren på 1970-talet varvas med låtarna från samma period, ackompanjerade på scen av musikerna Rickard Nilsson, Annika Granlund och Fredrik Syberg.

– Jag ville se en intimare Magnus. Se honom nära. Utan masker, utan solglasögon, berättandes sin historia utan distans. Jag ville höra honom sjunga de gamla sångerna, avskalat enkelt. Magnus har gett mig allt detta, säger författaren Martin Luuk.

För regin står Sunil Munshi , som på Dramaten tidigare regisserat  Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein med Melinda Kinnaman.

I höst uppförs monologen på Lorensbergsbergsteatern i Göteborg.

Av Martin Luuk
Regi Sunil Munshi
Scenografi/scenbild Sunil Munshi
Ljusdesign Tobias Hallgren
Ljuddesign Jan Apelholm
Ljusoperatör Angela X Ariza / Lumination of Sweden AB
Musiker Rickard Nilsson, Annika Granlund, Fredrik Syberg

Föreställningslängd 1 timme och 40 minuter utan paus

Biljetterna släpps fredagen den 26 februari klockan 12 på dramaten.se och i biljettkassan.

Hallå! Popmusik, kickar å kläder
Stora scenen den 30 maj och den 3 juni klockan 20