Maha Energy: Uppdatering kring borrningen av Tie-5-brunnen och produktionsrekord för Q1

Maha Energy AB (publ) (”Maha” eller ”Bolaget”) meddelar att borrningen av oljeproduktionsbrunnen Tie-5 nu har gått in i den horisontella fasen. Sju tums foderrör har cementerats i hålet på 2 277 meters djup, i en 80-gradig vinkel.  Under första kvartalet, 2022 producerade Maha i snitt 4 580 fat oljeekvivalenter1, vilket är den högsta kvartalsproduktionen i Bolagets korta historia.

Borrningen av den horisontella produktionsbrunnen Tie-5 går för närvarande in i den sex tums horisontella sektionen av Aqua Grande (AG) reservoaren. 9-5/8 tums foderrör cementerades vid ett djup av 1 987 meter och 8-1/2 tums hålet penetrerade AG-reservoaren som förväntat vid ett djup på 2 265 meter. Sju tums foderrör cementerades i hålet på 2 277 meters djup. En 80 meter rak sektion borrades i förberedelse av att brunnen ska färdigställas med en nedsänkbar elektrisk pump.

Jonas Lindvall, VD på Maha kommenterar:  ”Vi är mycket nöjda med hur vårt borrteam i Brasilien slutligen lyckats borra och sätta foderrör i den besvärliga schifferformationen L. Candeais. Vi är nu redo att borra det cirka 600 meter långa horisontala hålet med en sex tums borr, vilket förväntas vara enklare än den överliggande, och mycket problematiska, schifferformationen. Vi ser nu fram emot att färdigställa vår första horisontalbrunn på Tiefältet.

Illinois Basin
I Illinois Basin har Glaze 11-5 färdigställts på rekordtid och tillför nu produktionsvolym till Bolaget.

Produktion under första kvartalet
Bolagets snittproduktion för första kvartalet blev 4 580 fat oljeekvivalenter (BOEPD).  Snittpriset för Brentoljan var 100,87 USD per fat under kvartalet.

Guidningen om en årlig genomsnittlig produktion för 2022 om 4 000–5 000 BOEPD kvarstår.

1 Oljeekvivalenter (BOEPD) inkluderar och konverterar gas volymer som omhändertagits i förhållandet 1fat = 6 000 kubikfot gas volym.

Övrigt

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 april 2022, kl.18:00 CET.

För mer information, kontakta:
Jonas Lindvall (VD)
jonas@mahaenergy.ca

Victoria Berg (Investor Relations)
victoria@mahaenergy.ca

Kort om Maha

Maha Energy AB (publ) är ett listat, internationellt uppströmsolje- och gasbolag vars affärsverksamhet inkluderar prospektering, utveckling och produktion av råolja och naturgas. Strategin är att inrikta sig på att utveckla underpresterande kolvätetillgångar på en global basis. Maha är verksam på fyra oljefält, Tartaruga- och Tiefältet i Brasilien samt LAK Ranch och Illinois Basin i USA. Bolagets aktier är listade på Nasdaq Stockholm (MAHA-A). Bolagets huvudkontor ligger i Stockholm, Sverige. Bolaget har även ett tekniskt kontor i Calgary, Kanada, samt operativa kontor i Grayville, Illionis, USA och i Rio de Janeiro, Brasilien. För mer information, vänligen besök vår hemsida www.mahaenergy.ca

Bilaga

Årsstämma i Active Biotech AB19.5.2022 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Active Biotechs årsstämma hölls den 19 maj 2022. Mot bakgrund av coronaviruset genomfördes årsstämman med poströstning, utan fysiskt deltagande. Följande huvudsakliga beslut fattades. I enlighet med styrelsens förslag beslutades att ingen utdelning skulle lämnas för räkenskapsåret 2021 och att bolagets ansamlade förlust skulle balanseras i ny räkning. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för 2021 års förvaltning. I enlighet med valberedningens förslag omvaldes styrelseledamöterna Michael Shalmi, Uli Hacksell, Peter Thelin, Axel Glasmacher, Aleksandar Danilovski och Elaine Sullivan. Michael Shalmi omvaldes som styrelseordförande och KPMG AB omvaldes som revisor. Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode ska utgå oförändrat med 500.000 kronor till styrelsens ordförande och 200.000 kronor vardera till övriga i bolaget ej anställda ledamöter. Årsstämman beslutade vidare att en styrelseledamot därutöver får erhålla marknad

Karolinska Developments portföljbolag Umecrine Cognition ansöker om start av klinisk fas 2-studie med golexanolon19.5.2022 08:01:00 CEST | Pressmeddelande

STOCKHOLM, SVERIGE 19 maj 2022. Karolinska Development AB (Nasdaq Stockholm: KDEV) meddelar idag att portföljbolaget Umecrine Cognition har lämnat in en ansökan (CTA) till den ungerska läkemedelsmyndigheten om godkännande att starta en klinisk fas 2-studie med läkemedelskandidaten golexanolon i patienter som drabbats av primär biliär kolangit. Studien planeras att genomföras vid ett flertal europeiska kliniska prövningscentra. Umecrine Cognitions läkemedelskandidat golexanolon tillhör en ny klass av läkemedel som modulerar aktiviteten i GABAA-receptorn i syfte att motverka kognitiva störningar som uppstår i samband med leversjukdom och associerad inflammation i hjärnan. Golexanolon utvecklas inom indikationerna primär biliär kolangit (PBC), som leder till inflammation och nedbrytning av gallgångarna, och hepatisk encefalopati (HE; leverkoma). Den randomiserade, dubbelblinda, placebokontrollerade kliniska fas 2-studien kommer att jämföra golexanolon mot placebo i upp till 150 patienter