Maj Karlsson ny gruppledare för Vänsterpartiet

Vänsterpartiet har valt en ny gruppledare i riksdagen. Det är riksdagsledamoten Maj Karlsson som tar över efter avgående gruppledare Mia Sydow Mölleby.

- Det känns förstås väldigt roligt och är en stor ära. Vänsterpartiet har en otroligt viktig roll att fylla i politiken. Som vågmästare i riksdagen har vi bland annat stoppat kaosprivatiseringen av arbetsförmedlingen och förhandlat fram 7,5 miljarder kronor för att stoppa välfärdskrisen, säger Vänsterpartiets nyvalda gruppledare Maj Karlsson.

- Riksdagen lutar starkt åt höger sedan valet 2018. Där är det Vänsterpartiets riksdagsgrupp som är oppositionen och utmanar högerpolitiken. Jag ser fram emot att ta vidare det arbetet efter Mia Sydow Mölleby, fortsätter hon.

Maj Karlsson har suttit i riksdagen sedan 2014 och är idag vice gruppledare och socialpolitisk talesperson. Hon tar över efter Mia Sydow Mölleby, som efter fyra år på posten och fyra år som vice gruppledare väljer att sluta som gruppledare. Till vice gruppledare valdes Hanna Gunnarsson, Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson.

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (Obs går ej att skicka sms)

070-620 00 64 (ej sms)http://www.vansterpartiet.se