Majblomman delar ut Partiblommor mot barnfattigdom

Med drygt två veckor kvar till valet har barnrättsorganisationen Majblomman tagit fram åtta unika majblommor i riksdagspartiernas respektive färger. "Partiblommorna" överlämnas till partiledarna för att få fram förslag på åtgärder mot barnfattigdomen i Sverige.

I Sverige lever vart tionde barn i fattigdom. Med ökad inflation och en annalkande lågkonjunktur riskerar barnfattigdomen att öka ytterligare. Trots det är debatten om barns situation i princip frånvarande i årets valrörelse. Därför lånar Majblomman ut sin form för första gången på 115 år, och delar ut särskilda "partiblommor" på villkor att politikerna presenterar konkreta åtgärder.

Majblommans generalsekreterare Åse Henell:

- Det är vår uppfattning att både barns utsatthet och deras rättigheter har försvunnit i valdebatten. Partiblomman är en vänlig men bestämd uppmaning till skärpning. Alla får den, men vi är tydliga med att partiblomman bara ska bäras om man levererar konkreta förslag på hur Sverige ska rå på den barnfattigdom som angår oss alla.

I och med de kraftigt stigande priserna på mat är det Majblommans bild att barns utsatthet har ökat påtagligt sedan i våras. Precis som under pandemin drabbas barn med svaga resurser snabbare och hårdare i kristider.

Majblomman har en rad förslag på politiska åtgärder som skulle gynna barn i ekonomisk utsatthet på både kort och lång sikt:

• Att förtäckta avgifter som matsäck och insamlingar  i skolan tas bort.
  • Att kollektivtrafik blir gratis för alla under 18 på kvällar, helger och lov.
  • Att barn får behålla det stöd de får av Majblomman, även i familjer med  försörjningsstöd.

- Våra förslag är sociala investeringar som är relativt enkla att genomföra. Men de kommer att göra stor skillnad för alla de barn som lever i fattigdom. Det handlar om att alla barn ska kunna delta i skolaktiviteter, ha en meningsfull fritid och att inte känna sig utanför kompisarnas gemenskap, säger Åse Henell.

Partiblommorna har skickats med post till samtliga partiledare. Majblomman kommer att följa upp initiativet under Frihamnsdagarna i Göteborg 25 – 27 augusti.

För mer information, varmt välkommen att kontakta

Åse Henell, generalsekreterare: 076-0070618

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713

Liv Landell Major - pressekreterare: 0708-742713