Majblomman glittrande guldgul

Guldgul och svart med en pärlemorfärgad prick. Så ser vårens viktigaste accessoar ut. Majblomman avtäcktes för en stund sedan, framför glada elever på Katarina Södra i Stockholm. Bakom designen står 12-åriga Elina Hall från Göteborg. Samtidigt presenterades Lars Lerins adept Maxi Svensson som Majblommans yngsta konstnär någonsin.

Majblomman 2018 har smeknamnet "Humlan"

I år är Sveriges mest kända vårblomma inspirerad av sommarens gulligaste flygare; humlan! Bakom både tema och färg ligger Elina Hall – vinnare av årets designtävling. Elinas majblomma i guldgult, svart och pärlemor var jättepopulär bland alla barn som röstat i Majblommans app och på webben.

Utöver den nya blomman presenterades även årets majblommeaffisch, skapad av supertalangen Maxi Svensson som redan har ställt ut sina akvareller i Lars Lerins konsthall Sandgrund. 13-årige Maxi har så klart inspirerats av just humlan och låtit den stora lilla insekten sväva intill en vacker blombukett.

På plats på Katarina Södra skola fanns också Majblommans nya generalsekreterare Tove Lindahl Greve som berättade för alla eleverna om hur Majblommans färgkombination tas fram, vart pengarna går och hur viktigt barnens engagemang är.

• Det är tack vare barnens enorma engagemang och vilja att hjälpa utsatta barn som vi varje år lyckas slå rekord. Insamlingen behövs verkligen för att vi ska kunna hjälpa barn i ekonomisk utsatthet, säger Tove Lindahl Greve.

Louise Karlsson som är rektor på Katarina Södra håller med:

• Att våra elever säljer majblommor skapar delaktighet, inflytande och utvecklar förmågan att aktivt verka för att förbättra barns livsvillkor i vårt samhälle. Alla mellanstadieelever erbjuds att sälja och ser det som ett hedersuppdrag. Vi är mycket stolta över att få vara värdar för Majblomman i år igen.

12 april går startskottet för 2018 års insamling då omkring 80 000 barn i hela landet ger sig ut för att sälja vårens viktigaste blomma. Förra året firade Majblomman 110 år och barnen samlade in rekordbeloppet 64 miljoner kronor - en ökning med 3 miljoner jämfört föregående år.

Pressbilder på 2018 års majblomma, designer Elina Hall och akvarellist Maxi Svensson laddas enkelt ner via Majblommans MyNewsdesk. Majblommans affisch 2018 kan beställas via www.majblomman.se/Blombutiken

Faktablad om Elina och Maxi inklusive kontaktuppgifter till föräldrar finns också på Majblommans MyNewsdesk i anslutning till detta PM.

För mer information,

varmt välkommen att kontakta:

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: 070 206 87 38

Liv Landell Major, pressekreterare: 070 874 27 13

______________________________________________________
Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 600 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn.

Majblomman 2018 har smeknamnet "Humlan"

Majblomman - Alla barns blomma

Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden.

​Ny generalsekreterare för Majblommans Riksförbund18.12.2017 09:00Pressmeddelande

Tove Lindahl Greve blir ny generalsekreterare för Majblommans Riksförbund. Foto: Lisa Barryd Tove Lindahl Greve har utsetts till ny generalsekreterare för Majblommans riksförbund. Tove kommer senast från tjänsten som verksamhetschef för organisationen Ung Cancer. Hon har tidigare varit anställd på Rikspolisstyrelsen och Migrationsverket samt engagerad i Barncancerfondens nationella och lokala styrelser. Tove kommer att rapportera till Majblommans riksförbunds styrelse. - Majblomman är Sveriges äldsta barnrättsorganisation och har sedan 1907 varit ett stöd till barn som lever i utsatthet. Arbetet som generalsekreterare innebär både ansvar för att driva riksförbundets kansli och skapa goda förutsättningar för de över 600 lokalföreningar ute i landet som Majblomman består av. Tove har gedigen erfarenhet från både ideell och offentlig verksamhet vilket är avgörande för att förstå Majblommans uppdrag och roll. Hon har även visat resultat inom verksamhetsutveckling och kommer att bidra till

Barns rättigheter måste få större plats på agendan Majblommans kommunrapport27.10.2017 07:00Pressmeddelande

Varje år ger Majblomman ut en rapport som uppmärksammar hur svenska kommuner tar till vara barns rättigheter. Bakom vår kommunrapport ligger en rikstäckande enkät om barns villkor i skolan och på fritiden. 2017 kan vi med hjälp av kommunrapporten konstatera: att 23 procent av kommunerna saknar riktlinjer för medhavd matsäck, vilket i praktiken betyder att skolbarn själva bekostar sin lunch på studieresor och utflykter. I många fall handlar det om otillåtna avgifter enligt skollagen. Bland de kommuner som har riktlinjer för matsäck kan nämnas Alvesta, Ekerö, Habo, Kalmar, Mariestad, Sollefteå, Tibro, Västerås och Örebro. Siffror för samtliga medverkande kommuner i enkäten bifogas. att en majoritet om 59 procent av kommunerna inte erbjuder barn kostnadsfri kollektivtrafik, varken på skol- eller fritid. Endast 7 procent kostar på sina allra yngsta medborgare denna möjlighet, som är extra värdefull för barn i ekonomisk utsatthet. De kommuner som svarat att de erbjuder alla barn kostnadsfri