Majblomman glittrande guldgul

Guldgul och svart med en pärlemorfärgad prick. Så ser vårens viktigaste accessoar ut. Majblomman avtäcktes för en stund sedan, framför glada elever på Katarina Södra i Stockholm. Bakom designen står 12-åriga Elina Hall från Göteborg. Samtidigt presenterades Lars Lerins adept Maxi Svensson som Majblommans yngsta konstnär någonsin.

Majblomman 2018 har smeknamnet "Humlan"

I år är Sveriges mest kända vårblomma inspirerad av sommarens gulligaste flygare; humlan! Bakom både tema och färg ligger Elina Hall – vinnare av årets designtävling. Elinas majblomma i guldgult, svart och pärlemor var jättepopulär bland alla barn som röstat i Majblommans app och på webben.

Utöver den nya blomman presenterades även årets majblommeaffisch, skapad av supertalangen Maxi Svensson som redan har ställt ut sina akvareller i Lars Lerins konsthall Sandgrund. 13-årige Maxi har så klart inspirerats av just humlan och låtit den stora lilla insekten sväva intill en vacker blombukett.

På plats på Katarina Södra skola fanns också Majblommans nya generalsekreterare Tove Lindahl Greve som berättade för alla eleverna om hur Majblommans färgkombination tas fram, vart pengarna går och hur viktigt barnens engagemang är.

• Det är tack vare barnens enorma engagemang och vilja att hjälpa utsatta barn som vi varje år lyckas slå rekord. Insamlingen behövs verkligen för att vi ska kunna hjälpa barn i ekonomisk utsatthet, säger Tove Lindahl Greve.

Louise Karlsson som är rektor på Katarina Södra håller med:

• Att våra elever säljer majblommor skapar delaktighet, inflytande och utvecklar förmågan att aktivt verka för att förbättra barns livsvillkor i vårt samhälle. Alla mellanstadieelever erbjuds att sälja och ser det som ett hedersuppdrag. Vi är mycket stolta över att få vara värdar för Majblomman i år igen.

12 april går startskottet för 2018 års insamling då omkring 80 000 barn i hela landet ger sig ut för att sälja vårens viktigaste blomma. Förra året firade Majblomman 110 år och barnen samlade in rekordbeloppet 64 miljoner kronor - en ökning med 3 miljoner jämfört föregående år.

Pressbilder på 2018 års majblomma, designer Elina Hall och akvarellist Maxi Svensson laddas enkelt ner via Majblommans MyNewsdesk. Majblommans affisch 2018 kan beställas via www.majblomman.se/Blombutiken

Faktablad om Elina och Maxi inklusive kontaktuppgifter till föräldrar finns också på Majblommans MyNewsdesk i anslutning till detta PM.

För mer information,

varmt välkommen att kontakta:

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: 070 206 87 38

Liv Landell Major, pressekreterare: 070 874 27 13

______________________________________________________
Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 600 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn.

Majblomman 2018 har smeknamnet "Humlan"

Majblomman - Alla barns blomma

12-årige Wille intervjuar partiledarna i Almedalen27.6.2018 10:31Pressmeddelande

Politikerveckans yngste reporter heter Wille Öhgren och är redan en profil i Almedalen. Förra året intervjuades han om sitt stora intresse för politik i SVT. Han avslöjade att han är på plats så mycket han kan, och annars följer alla livesändningar från Almedalen. Samtidigt. 2018 ställer Wille upp för Majblomman och intervjuar alla partiledare och barnministern om barns rättigheter. Temat blir otillåtna kostnader i skolan, men Wille kommer också att utmana var och en med skräddarsydda frågor inför valrörelsen. - Jag ser fram emot att diskutera med partiledarna, jag tycker självklart att barns rättigheter ska ha mer plats i politiken, säger Wille. Wille Öhgren bor i Visby och ska börja 7:an på Solbergaskolan efter lovet. Han vill bli journalist, och har redan hunnit vara prao på P4 Gotland. Största intresset är samhällsfrågor: - Ja, jag gör inte mycket annat. Nyheter är mitt fritidsintresse! Sedan 2004 skickar Majblomman en knattereporter till Almedalen, med målet att föra barns talan o