Majblomman och Svensk Simidrott i samarbete

Märket Vattenprovet i Majblommans färger för barns rätt till simkunnighet

2020 har varit dramatiskt för Majblomman, men året slutar med en hoppingivande satsning. Tillsammans med Svenska Simidrott vill barnrättsorganisationen säkra och sätta ljus på simkunnigheten bland barn och tonåringar. Märket Vattenprovet får årets majblommefärger.

Alla barn har rätt att lära sig simma. Grunden är barnkonventionen och rätten till liv och hälsa. Svensk Simidrott och Majblomman jobbar från olika håll för att alla barn i Sverige ska lära sig simma så tidigt som möjligt i livet. Enligt förbundets senaste mätning är 62% av alla barn i åldern 4 -17 år simkunniga. En stor grupp lär sig kring sju års ålder, men det finns barn som aldrig får chansen – bland annat av ekonomiska skäl.

- När Majblomman delar ut ekonomiskt stöd till badkläder och terminsavgift så medverkar vi till att barns rättigheter stärks. Att kunna simma är en livförsäkring, som alla barn borde få. Men att lära sig kostar både pengar och tid. Det ser våra lokalföreningar på nära håll. För oss är det en fullträff att få samarbeta med Svensk Simidrott, säger Tove Lindahl Greve – Majblommans generalsekreterare.

Christina Sandin, simkunnighetsansvarig på Svenska Simförbundet:

- Vår vision lyder; Svensk Simidrott i världsklass, i ett Sverige där alla kan simma. Det känns därför fantastiskt att vi får möjlighet att samarbeta med Majblomman, för att ge fler barn chansen att lära sig simma.

I dag släpper Svensk Simidrott sin traditionella affisch med årets märken, där man valt att ge märket Vattenprovet Majblommans aktuella färger brandgult, rosa och gul(d). För varje Vattenprovet-märke som köps går dessutom tio kronor till Majblomman.

Svensk Simidrott välkomnar Majblommans sakkunskaper om barnfattigdomens konsekvenser, och Majblomman ser fram emot att kunna göra simundervisning mer tillgänglig för fler barn i Sverige tack vare Svensk Simidrott.

För mer information, välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713 / liv.landell@majblomman.se

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: 070-2068738 / tove.lindahl.greve@majblomman.se

Ulrica Söderqvist, simmärkesansvarig, Svensk Simidrott: 010-476 53 13 / ulrica.soderqvist@svensksimidrott.se

Fakta

Svensk Simidrott omfattar ett antal olika sporter och är organiserat i Svenska Simförbundet.

Simkunnig anses den som kan falla i vattnet, så att huvudet kommer under vattenytan och som efter att ha tagit sig upp till ytan kan simma 200 meter, varav 50 meter ska vara i ryggläge. Simkunnighetsprov utförs på djupt vatten. Klarar du att genomföra dessa moment har du även klarat av att ta Svensk Simidrotts simmärke Vattenprovet. Simkunnighet är en färskvara, glöm inte att testa din simkunnighet årligen!

Majblomman är en barnrättsorganisation som arbetar mot barnfattigdom i Sverige, sedan 1907. Varje år säljer barn majblommor, så att Majblomman kan dela ut ekonomiskt stöd till barn i hela landet.