Majblommans insamling blir av!

För första gången på 113 år får Sverige möta våren utan barn som säljer majblommor. Coronapandemin gör att försäljningen skjuts upp till hösten. Den 23 april drar Majblomman ändå igång en stor, digital insamling.

För ett par veckor sedan meddelades att barnens försäljning av majblommor skjuts upp till i höst på grund av den pågående pandemin.

Responsen har varit makalös. Människor hör av sig varje dag, entreprenörer erbjuder kreativa lösningar och vardagshjältar som Sophie Rålin i Växjö startar egna insamlingar för Majblomman.

-          Gensvaret har varit fantastiskt. Folk har förstått att barnfattigdomen i Sverige inte pausar - tvärtom. När samhällsekonomin tvärnitar är det de mest utsatta barnen som betalar priset. Vi behöver samla in pengar trots den svåra situation vi nu befinner oss i, barnen vi finns till för behöver oss nu mer än någonsin, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

Majblomman kommer därför att genomföra en landsomfattande digital insamling där hela Sverige kan delta. Från och med idag den 6 april kan alla skapa en egen insamling för Majblomman på swish.majblomman.se. Alla skapade insamlingar aktiveras automatiskt den 23 april då startskottet går för Majblommans digitala insamling. Insamlingen håller på till den 13 maj och alla intäkter kommer att delas ut i ekonomiskt stöd till barn lokalt och användas för att stärka barns rättigheter nationellt.

Tove Lindahl Greve:

-          Det känns så klart tungt att barnen måste vänta till i höst med att sälja majblommor och att vi tvingas bryta en 113-årig tradition. Men vi måste göra vad vi kan för att hindra smittspridning. Samtidigt vägrar vi att bara ge upp, även om tiden för att ställa om är knapp. För att barn i Sverige ska får det de har rätt till ger vi alla möjlighet att starta en egen insamling för Majblomman.

Förhoppningen är att de tiotusentals barn som skulle sålt majblommor engagerar sig genom att påverka vuxna i sin närhet att dela klassens eller gruppens insamling.

-          Barnen är Majblommans viktigaste ambassadörer. Vi hoppas att deras röster ska påverka fler vuxna att förstå hur viktigt det är att motverka barnfattigdomen i Sverige, och sprida barnens digitala insamlingar för Majblomman, säger Tove Lindahl Greve.

Barngrupper får behålla 20% av förtjänsten. Privatpersoner och företag skänker alla insamlade medel till Majblomman. Läs mer och skapa en insamling på swish.majblomman.se.

För mer information om Majblommans digitala insamling,

välkommen att kontakta

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: tove.lindahl.greve@majblomman.se tel 070-2068738

Amelia Triana, insamlingsansvarig: amelia.triana@majblomman.se tel 0702-360650