Majblommans konstnär: Barn måste få vara barn

Majblommans konstnär 2020 heter Joel Peries och är 14 år. Han vill jobba för att alla barn ska få vara barn. Barnkonventionen ger rättigheter och gör Majblomman starkare, menar Joel som har målat ett färgsprakande fantasilandskap.

Sedan 1912 har kända konstnärer skapat Majblommans årliga affisch. I år går hedersuppdraget för tredje gången till en mycket ung talang: 14-årige Joel Peries från Kista är har målat en blomstrande björkskog som för tankarna till en sagovärld.

-        Jag blir inspirerad av alla färger i naturen men min tavla är en fantasi där det är vår, sommar och höst samtidigt. Alla blommor på marken står för att Majblomman ger barn möjligheter, säger Joel.

-        Har du någon kommentar till det speciella ljuset i tavlan?

-        Ja, det visar att ljuset finns bakom det mörka.

-        Hur känns det att vara Majblommans konstnär 2020?

-        Det känns väldigt bra, så klart. Jag känner mig stolt över att få vara med och jobba mot barnfattigdom. Jag blev väldigt överraskad när jag fick frågan.

-        Det finns barn i Sverige som inte har råd med viktiga saker, som vinterskor eller en fritidsaktivitet. Vad har du för tankar om det?

-        Det tycker jag är en orättvis sak, som vi måste ta upp tills det blir ändring.

-        Tror du att barnkonventionen kan vara till hjälp? Den har ju precis blivit till lag i Sverige.

-        Ja, barnkonventionen säger att vi ska sträva efter ett rättvist samhälle för alla barn. Den gör Majblomman starkare. Barnkonventionen hjälper till och det gäller att inte ge upp.

-        Vad tycker du att makthavare ska göra för att skapa mer jämlikhet för barn i Sverige?

-        De som har makt kan fatta beslut som verkligen hjälper barn att leva som barn. Så det tycker jag att de ska göra. Barn ska inte leva i fattigdom – barn ska få vara barn.

-        Du flyttade från Indien till Sverige 2017 och började på Ulriksdalsskolan där många säljer majblommor. Men du sålde inte majblommor. Vad hände?

-        Haha, just det! Jag kunde ju ingen svenska på den tiden och kunde inte riktigt prata med människor, så jag målade tavlor stället för att sälja majblommor. Pengarna gav jag till Majblomman!

-        Hur har du lärt dig att måla och teckna?

-        Jag hade en konstlärare som lärde mig olika tekniker när jag bodde i Indien, men jag har också målat mycket fritt, på känsla.

-        Har du något råd till andra barn som vill hålla på med konst?

-       Det är bra att ha en lärare som kan lära dig olika metoder och hjälpa dig att uttrycka dig själv.

Fakta om Majblommans konstnär 2020

Joel Peries

Ålder: 14 år

Familj: Mamma, pappa, lillasyster

Skola: Ulriksdalsskolan, 8:an.

Intressen: Rita, måla, spela piano. Spelar i bandet Youthful Life.

Majblomman är en ideell barnrättsorganisation som arbetar för att motverka barnfattigdomen i Sverige. Genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning kan vi ge fler barn en barndom fri från fattigdom.

Följ oss på Facebook och Instagram

Interflora stöttar Majblomman17.4.2024 13:21:24 CEST | Pressmeddelande

Årets majblommeförsäljning är i full gång. Hittills har barnens insamling slagit alla rekord. Majblommeförsäljningen har ökat rejält jämfört förra året när den andra insamlingsveckan inleds. Barnens insamling får sedan ett par år dessutom värdefull draghjälp av Interflora. Floristkedjan har tagit fram en särskild bukett i årets lila färger. För varje såld bukett går 30 kronor oavkortat till Majblommans arbete mot barnfattigdom i Sverige. Interfloras florist Anette Strahl: – Jag valde lila snittblommor som är typiska för säsongen, som klematis, prärieklocka och limonium. För att förstärka den vårfräscha känslan plockade jag in några vita också – lejongap, slöjsilja, Alstroemeria och Krysantemum Santini. Majblommans generalsekreterare Åse Henell om samarbetet: - Att barn över hela landet säljer majblommor är en tradition som verkligen hör våren till, och att få extra stöd genom en blombukett känns självklart och välkommet. Rätt samarbeten med engagerade företag är jätteviktigt för Majblo

Majblomman fick rekordstart11.4.2024 11:08:27 CEST | Pressmeddelande

I går kl 12.00 gick startskottet för ca 40.000 barn som säljer majblommor över hela landet. Vid midnatt stod det klart att första dagens försäljning innebar premiärrekord. Försäljningen landade på 15,4 miljoner kronor. Beloppet är det bästa någonsin för en premiärdag. - Det känns helt fantastiskt med en riktig superstart 2024! Vi har känt av ett ökat tryck från barn som vill sälja majblommor, och nu visar barnen att de menar allvar. Vi är så glada, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell. Men att öka Majblommans insamling är inget självändamål, poängerar Åse Henell: - Pengarna från majblommeförsäljningen går till barn i familjer som inte har ekonomiska marginaler. Det är för barnens skull vi säljer majblommor! Och behoven har ökat rejält de senaste åren, och det har våra majblommeföreningar märkt av. Förra årets rekordstora insamling har inte räckt till alla barn. Så fortsätt köpa majblommor! 2023 slog Majblomman ett historiskt rekord när barnen sålde majblommor för 76 miljoner

Majblomman gästar PEP-rapporten: barn i låginkomstfamiljer riskerar sämre hälsa10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Endast tre procent av Sveriges barn och unga äter och rör sig i enlighet med kostråd och rekommendationer. Och barn i familjer med låg inkomst har sämre möjligheter att äta bra mat och delta i idrottsaktiviteter. Det konstaterar Pep-rapporten 2024, i vilken Majblommans generalsekreterare Åse Henell medverkar som sakkunnig. Rapporten varnar för växande hälsoklyftor bland barn och unga i Sverige.