Majblommebarn hedrade på Stockholms slott

Barn engagerade i Majblommans arbete var idag inbjudna till Stockholms slott. Deras insatser prisades av H. M. Drottning Silvia vid en högtidlig diplomceremoni.

Fotograf: Jonas Ekströmer

Majblommans insamling stärker barn i ekonomisk utsatthet, och är en årlig tradition sedan 1907. Några av de barn som utmärkt sig 2019 blev idag hedrade med diplom på Stockholms slott av H.M. Drottning Silvia. Drottningen är Majblommans högsta beskyddare.

För femte året i rad deltog Adolf Fredriks musikklasser – den skola som sålt mest majblommor av alla 2019. Dessutom diplomerades en rad barn och ungdomar som visat extra stort engagemang. Till exempel prisades en grupp unga fotbollsspelare från Västra Frölunda IF för sin laginsats i försäljningen. Andra Majblommebarn prisades för särskilt uthålliga, modiga eller entreprenöriella insatser. Också Majblommans unga konstnärer Alice Almarales Mossberg och Maximilian Maxi Svensson var på plats.

-        Det är så roligt att få uppmärksamma barnen som är med här idag. De har allihop bidragit til Majblommans insamling på olika påhittiga och smarta sätt. Barnens insatser och engagemang är helt avgörande för Majblommans arbete med att motverka barnfattigdom i Sverige, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare.

Majblommeföreningarna i Enköping och Lessebo mottog också diplom, liksom forskarna Britt-Mari Gilljam och Fredrik Alm, vars projekt finansieras av Majblomman.

För mer information, välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare:

0708-742713 eller 070-223 14 17 samt liv.landell@majblomman.se.

Högupplösta pressbilder publiceras i Majblommans pressrum via TT i anslutning till ceremonin, eftermiddagen 25 september.

Fotograf: Jonas Ekströmer
Majblommans konstnär Maxi Svensson 2018. Fotograf: Jonas Ekströmer
Majblommans konstnär 2019 Alice Almarales Mossberg. Fotograf: Jonas Ekströmer
köping Majblommeförening. Foto: Jonas Ekströmer
Lessebo Majblommeförening. Foto: Jonas Ekströmer.

Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det: Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish. - Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka b