Majoritet av butiksstölderna polisanmäls inte: ”Tappat tron på rättsväsendet”
Drygt var fjärde butik utsattes för stöld den senaste veckan - men knappt var tredje stöld polisanmäldes. Andelen hotfulla eller våldsamma situationer i samband med stölderna har ökat. Det visar Svensk Handels Trygghetsbarometer.
– Många handlare har tappat tron på rättsväsendet och slutat att polisanmäla butiksstölder. Att rättsväsendet i det tysta ser mellan fingrarna och i princip avkriminaliserar stölderna i butik är en farlig utveckling. Det sänder ut en olycklig signal att det är fritt fram att begå brott, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.
Trygghetsbarometern för tredje kvartalet visar att åtta procent av butikerna varit utsatta för hot eller våld i samband med stöld. Det är den högsta siffran sedan Trygghetsbarometerns mätningar började förra året. Drygt var femte handlare (22 %) har utsatt för hotfullt beteende från besökare eller kund vid ett annat tillfälle än vid stöld.
– Stämningsläget i handeln är en temperaturmätare för hur samhället mår. Våra butiker står öppna för alla och finns mitt ute på våra gator och torg. När klimatet i samhället blir råare smittar det snabbt av sig till butiksmiljön, säger Per Geijer.
Nya EU-regler kan stävja kortbedrägerier
Trygghetsbarometern mäter sedan början av året butikernas utsatthet för bedrägerier. Drygt var femte butik (21 %) har varit utsatta för någon form av bedrägeri den senaste månaden. En ökning med fyra procentenheter från förra mätningen.
Byte av varans prismärkning, kortbedrägerier och återköp med felaktiga kvitton är de vanligaste bedrägeriformerna.
– Följs EU:s nya regler för kortbetalningar sätter vi i praktiken stopp för köp med stulna kortuppgifter inom EU. Med tanke på att kortbedrägerier är det enskilt vanligaste brottet vore det ett viktigt steg för att stoppa brotten i handeln, säger Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel.
Sammanfattande Säkerhetsindex
Svensk Handels Säkerhetsindex är ett sammanfattande mått på andelen butiker som varit brottsutsatta den senaste tiden. Det tredje kvartalet landar Säkerhetsindex på 39 %, en minskning med tre procentenheter från förra mätningen.
Nyckelord
Kontakter
Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel, 010-47 18 647
Svensk Handels pressjour, 010-47 18 650
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Loungewear är Årets modejulklapp13.12.2019 09:35:00 CET | Pressmeddelande
En uppdaterad variant av mysdressen tar plats under granen i år. De senaste årens starka trend med fokus på träning, yoga och ett sökande efter större välbefinnande i vardagen har fångats upp i modet. Det har blivit status att ta hand om sig själv och att även visa upp att man gör det, därför är loungewear Årets modejulklapp.
Årets julrapport: Julhandeln väntas skapa 15 000 extra jobb11.12.2019 10:26:22 CET | Pressmeddelande
Butiker som säljer leksaker, böcker, heminredning och elektronik får störst uppsving av julhandeln. I år väntas svenskarna handla julklappar för totalt 21 miljarder kronor. De som handlar julklappar lägger cirka 3 000 kronor per person på inköpen.
Modehandeln tappade i november10.12.2019 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,2 procent i november jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 0,5 procent under månaden.
Svag krona pressar modehandelns marginaler ytterligare22.11.2019 11:11:41 CET | Pressmeddelande
Modehandeln har haft ett trögt år hittills med minussiffror för både kläd- och skohandeln. Utöver växande e-handel skapade låg kronkurs och ökade importpriser utmaningar för modebranschen.
Tidiga julklappsinköp ger tillväxt för Black Friday19.11.2019 14:56:33 CET | Pressmeddelande
Varannan svensk planerar att handla under årets Black Friday som blivit startskottet för julhandeln. Totalt väntas Black Friday växa med upp mot 15 procent och omsätta drygt 7 miljarder kronor. Viktigast är rea-tillfället bland e-handelsföretagen där många satsar på kampanjer.
Framtidstron i detaljhandeln vänder nedåt15.11.2019 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron i både butiks- och e-handeln minskar. Svag tro på framtida lönsamhet och en sviktande anställningsvilja gör att framtidsförväntningarna bland e-handlarna hamnar på den lägsta nivån hittills i år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum