Majoritet av svenska folket vill att regeringen ska ge tillstånd för slutförvar

Två tredjedelar av svenska folket vill att regeringen ger tillstånd för ett slutförvar för använt kärnbränsle i Forsmark. Det visar en opinionsundersökning som Novus genomfört på uppdrag av SKB.

–Det här visar att en betydande andel av svenska folket vill ha en slutlig lösning för Sveriges använda kärnbränsle. De anser också att vår generation ska ta det här ansvaret nu och inte skjuta frågan på framtiden till kommande generationer, säger SKB:s kommunikationschef Anna Porelius.

SKB ansökte år 2011 om att få bygga slutförvaret för använt kärnbränsle. Strålsäkerhetsmyndigheten rekommenderar regeringen att säga ja, liksom Östhammars kommun där Forsmark ligger. Mark- och miljödomstolen har bland annat godkänt platsen och miljökonsekvenserna. Genom åren har SKB lämnat in kompletterande information och tillståndsprocessen har präglats av transparens, öppenhet och delaktighet. Östhammars kommun beslutade den 13 oktober 2020 att tillåta SKB att bygga slutförvaret och därmed har regeringen alla yttranden som krävs för att fatta beslut i ärendet.

– SKB är efter 40 års forskning, utveckling och förberedelser redo att bygga den anläggning som skyddar människor och miljö från det använda kärnbränslet i 100 000 år. Vi ser fram emot att regeringen ger oss möjlighet att ta det ansvaret, säger Anna Porelius.

Fakta om undersökningen
Drygt 1000 personer deltog i Novusundersökningen som visar att 66 procent anser att regeringen bör tillåta byggnationen av ett slutförvar. Den näst största gruppen (23 procent) svarar ”vet ej”, medan endast 11 procent anser att regeringen inte bör tillåta byggnationen. Vidare visar resultatet att totalt 2 av 3 (66 procent) anser att vi som lever nu bör lösa den långsiktiga förvaringen.

Den senaste lokala opinionsundersökningen genomfördes i våras och visade att det finns ett starkt stöd bland invånarna i Östhammars kommun för SKB:s planerade slutförvar för använt kärnbränsle i Forsmark. Åtta av tio kommuninvånare (eller 82 procent) säger ja till ett kärnbränsleförvar i kommunen. Det är den högsta siffran som någonsin har uppmätts. SKB har låtit göra lokala opinionsmätningar i samma form sedan 2013.

Mer om den senaste lokala undersökningen

Frågorna i undersökningen
Fråga 1:

Sverige har under drygt 50 års tid producerat el med hjälp av kärnkraft. Resterna från elproduktionen –det använda kärnbränslet –planeras att slutförvaras i Forsmark, i Östhammars kommun. Anser du att Sveriges regering bör tillåta eller inte tillåta byggnationen av ett slutförvar för använt kärnbränsle?

Jag anser att regeringen bör tillåta byggnationen av ett slutförvar (66%)
Jag anser att regeringen inte bör tillåta byggnationen av ett slutförvar (11%)
Vet ej (23%)

Fråga 2:

Du kommer nu att få läsa två olika åsikter om hur det använda kärnbränslet från kärnkraftverken bör hanteras. Vilken av dessa stämmer bäst överens med vad du själv tycker i frågan? Åsikt A: Om de lösningar man kan få fram med dagens teknik och kunskap uppfyller myndigheternas säkerhetskrav tycker jag att vi som lever nu bör lösa den långsiktiga förvaringen av det använda kärnbränslet. Åsikt B: Om vi väntar med att lösa den långsiktiga förvaringen av det använda kärnbränslet kan vi få tillgång till ny kunskap och teknik. Jag tycker därför att vi ska låta kommande generationer lösa den långsiktiga förvaringsfrågan.

Åsikt A (66%)
Åsikt B (12%)
Ingen av åsikterna (8%)
Vet ej (14%)

Läs mer om den aktuella undersökningen i det relaterade materialet.

Debattartikel i Dagens industri: Dags för ja till slutförvaret17.10.2020 08:53:00 CESTPressmeddelande

Den 13 oktober meddelade Östhammars kommun att man säger ja till slutförvaret för använt kärnbränsle i Forsmark. Det är ett historiskt beslut: nu har båda kommunerna som är direkt berörda av slutförvarsfrågan ställt sig bakom SKB:s ansökan. SKB:s planer har också prövats av myndigheterna, både enligt kärntekniklagen och enligt miljöbalken, och med det ligger frågan nu för avgörande hos regeringen. Med alla förutsättningar på plats ser vi fram emot att regeringen tar sitt ansvar och levererar ett skyndsamt beslut. Sverige har varit föregångare inom andra miljöområden, tagit ansvar och visat ledarskap baserat på forskning och vetenskap. Oavsett vilken inställning man har till kärnkraften så finns kärnavfallet redan i dag. Det är vår generation som har nyttjat elproduktionen och därmed är det också vårt ansvar att ta hand om avfallet. Vi på SKB är redo. Efter 40 års forskning och teknikutveckling har vi utvecklat en slutförvarsmetod som skyddar människor och miljön både nu och i framtiden