Sveriges ByggindustrierSveriges Byggindustrier

Majoritet vill återställa rot-avdraget

Rot-avdraget har ett mycket brett stöd. Hela 85 procent av väljarna anser att rot-avdraget är bra, enligt en ny undersökning gjord av Kantar Sifo. Fler än hälften, sex av tio, tycker också att rot-avdraget ska återställas till 50 procent av arbetskostnaden.

- Rot-avdraget har gjort svarta jobb vita. Kantar Sifos siffror visar en samstämmig syn kring nyttan med rot-avdrag bland kvinnor och män och i hela landet, säger Björn Hellman, vd för Måleriföretagen.

Vid årsskiftet var det två år sedan regeringen försämrade rot-avdraget från 50 till 30 procent. Sju av tio medlemsföretag i Sveriges Byggindustrier uppger också att marknaden för renovering och tillbyggnad bromsar in.

- Rot-avdraget gynnade sund konkurrens. Innan regeringen försämrade rot-avdraget hade branschen lyckats motverka en kultur där det ansågs ok att jobba utan kvitto, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Fyra av tio företag uppger att man har fått förfrågningar om att utföra tjänster svart efter att avdraget sänktes. Mörkertalet tros vara ännu större.

- Svartarbete handlar ytterst om uteblivna skatteintäkter. Vilket annat verktyg, som ger lika stora positiva effekter som ett återställt rot-avdrag, kan finansminister Magdalena Andersson presentera i valrörelsen? säger Björn Hellman, vd för Måleriföretagen.

Kantar Sifos undersökning baseras på en webbpanel med drygt 1.000 tillfrågade. Den presenterades under torsdagen på ett seminarium arrangerat av Sveriges Byggindustrier och Måleriföretagen.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Kriss, kommunikations- och pressansvarig Sveriges Byggindustrier, tel: 0761-42 86 89 alt mail: lars.kriss@sverigesbyggindustrier.se

Anna von Corswant, kommunikationschef Måleriföretagen, tel: 0770-93 90 22 alt mail: anna.von.corswant@maleriforetagen.se

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.