Sveriges ByggindustrierSveriges Byggindustrier

Majoritet vill återställa rot-avdraget

Rot-avdraget har ett mycket brett stöd. Hela 85 procent av väljarna anser att rot-avdraget är bra, enligt en ny undersökning gjord av Kantar Sifo. Fler än hälften, sex av tio, tycker också att rot-avdraget ska återställas till 50 procent av arbetskostnaden.

- Rot-avdraget har gjort svarta jobb vita. Kantar Sifos siffror visar en samstämmig syn kring nyttan med rot-avdrag bland kvinnor och män och i hela landet, säger Björn Hellman, vd för Måleriföretagen.

Vid årsskiftet var det två år sedan regeringen försämrade rot-avdraget från 50 till 30 procent. Sju av tio medlemsföretag i Sveriges Byggindustrier uppger också att marknaden för renovering och tillbyggnad bromsar in.

- Rot-avdraget gynnade sund konkurrens. Innan regeringen försämrade rot-avdraget hade branschen lyckats motverka en kultur där det ansågs ok att jobba utan kvitto, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Fyra av tio företag uppger att man har fått förfrågningar om att utföra tjänster svart efter att avdraget sänktes. Mörkertalet tros vara ännu större.

- Svartarbete handlar ytterst om uteblivna skatteintäkter. Vilket annat verktyg, som ger lika stora positiva effekter som ett återställt rot-avdrag, kan finansminister Magdalena Andersson presentera i valrörelsen? säger Björn Hellman, vd för Måleriföretagen.

Kantar Sifos undersökning baseras på en webbpanel med drygt 1.000 tillfrågade. Den presenterades under torsdagen på ett seminarium arrangerat av Sveriges Byggindustrier och Måleriföretagen.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Kriss, kommunikations- och pressansvarig Sveriges Byggindustrier, tel: 0761-42 86 89 alt mail: lars.kriss@sverigesbyggindustrier.se

Anna von Corswant, kommunikationschef Måleriföretagen, tel: 0770-93 90 22 alt mail: anna.von.corswant@maleriforetagen.se

Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier17.5.2018 13:11Pressmeddelande

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.