Sveriges ByggindustrierSveriges Byggindustrier

Majoritet vill återställa rot-avdraget

Rot-avdraget har ett mycket brett stöd. Hela 85 procent av väljarna anser att rot-avdraget är bra, enligt en ny undersökning gjord av Kantar Sifo. Fler än hälften, sex av tio, tycker också att rot-avdraget ska återställas till 50 procent av arbetskostnaden.

- Rot-avdraget har gjort svarta jobb vita. Kantar Sifos siffror visar en samstämmig syn kring nyttan med rot-avdrag bland kvinnor och män och i hela landet, säger Björn Hellman, vd för Måleriföretagen.

Vid årsskiftet var det två år sedan regeringen försämrade rot-avdraget från 50 till 30 procent. Sju av tio medlemsföretag i Sveriges Byggindustrier uppger också att marknaden för renovering och tillbyggnad bromsar in.

- Rot-avdraget gynnade sund konkurrens. Innan regeringen försämrade rot-avdraget hade branschen lyckats motverka en kultur där det ansågs ok att jobba utan kvitto, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Fyra av tio företag uppger att man har fått förfrågningar om att utföra tjänster svart efter att avdraget sänktes. Mörkertalet tros vara ännu större.

- Svartarbete handlar ytterst om uteblivna skatteintäkter. Vilket annat verktyg, som ger lika stora positiva effekter som ett återställt rot-avdrag, kan finansminister Magdalena Andersson presentera i valrörelsen? säger Björn Hellman, vd för Måleriföretagen.

Kantar Sifos undersökning baseras på en webbpanel med drygt 1.000 tillfrågade. Den presenterades under torsdagen på ett seminarium arrangerat av Sveriges Byggindustrier och Måleriföretagen.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Kriss, kommunikations- och pressansvarig Sveriges Byggindustrier, tel: 0761-42 86 89 alt mail: lars.kriss@sverigesbyggindustrier.se

Anna von Corswant, kommunikationschef Måleriföretagen, tel: 0770-93 90 22 alt mail: anna.von.corswant@maleriforetagen.se

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.