ByggföretagenByggföretagen

Majoritet vill återställa rot-avdraget

Rot-avdraget har ett mycket brett stöd. Hela 85 procent av väljarna anser att rot-avdraget är bra, enligt en ny undersökning gjord av Kantar Sifo. Fler än hälften, sex av tio, tycker också att rot-avdraget ska återställas till 50 procent av arbetskostnaden.

- Rot-avdraget har gjort svarta jobb vita. Kantar Sifos siffror visar en samstämmig syn kring nyttan med rot-avdrag bland kvinnor och män och i hela landet, säger Björn Hellman, vd för Måleriföretagen.

Vid årsskiftet var det två år sedan regeringen försämrade rot-avdraget från 50 till 30 procent. Sju av tio medlemsföretag i Sveriges Byggindustrier uppger också att marknaden för renovering och tillbyggnad bromsar in.

- Rot-avdraget gynnade sund konkurrens. Innan regeringen försämrade rot-avdraget hade branschen lyckats motverka en kultur där det ansågs ok att jobba utan kvitto, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Fyra av tio företag uppger att man har fått förfrågningar om att utföra tjänster svart efter att avdraget sänktes. Mörkertalet tros vara ännu större.

- Svartarbete handlar ytterst om uteblivna skatteintäkter. Vilket annat verktyg, som ger lika stora positiva effekter som ett återställt rot-avdrag, kan finansminister Magdalena Andersson presentera i valrörelsen? säger Björn Hellman, vd för Måleriföretagen.

Kantar Sifos undersökning baseras på en webbpanel med drygt 1.000 tillfrågade. Den presenterades under torsdagen på ett seminarium arrangerat av Sveriges Byggindustrier och Måleriföretagen.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Kriss, kommunikations- och pressansvarig Sveriges Byggindustrier, tel: 0761-42 86 89 alt mail: lars.kriss@sverigesbyggindustrier.se

Anna von Corswant, kommunikationschef Måleriföretagen, tel: 0770-93 90 22 alt mail: anna.von.corswant@maleriforetagen.se

Nu öppnar ansökningen till byggkollo i Linköping3.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har ansökningen till sommarens byggkollo i Linköping öppnat. På det populära kollot kommer barnen bland annat pröva på att skruva, måla och snickra och till och med få bygga en egen lådbil. - Vi förväntar oss att platserna till årets byggkollo fylls på snabbt. Många barn tycker det är väldigt roligt att få bygga lådbil, köra grävmaskin och hjullastare, säger Tobias Elf Svensson som jobbar med kompetensförsörjningsfrågor på Byggföretagen i Östergötland.