Majoriteten är inte orolig för pensionen visar ny undersökning

Sju av tio eller 75 procent av tjänstemännen känner sig lugna inför sin ekonomiska situation som pensionär. 23 procent är oroliga. Det visar en undersökning bland privatanställda tjänstemän, som har tjänstepensionen ITP som Ipsos genomfört på uppdrag av Collectum. Det är nionde året i rad som mätningen genomförs och resultatet är relativt stabilt sedan den första mätningen år 2013.

– Den stora majoriteten är helt enkelt inte oroliga för sin ekonomiska situation som pensionärer.Resultatet kan nog förvåna många då det går på tvärs mot den bild som ofta förmedlas kring pensionärer och deras ekonomi, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Det är inte bara de människor som har ITP som känner sig lugna inför pensionen. När Sifo förra året ställde samma fråga till allmänheten så var det 66 procent som kände sig lugna och 29 procent som kände sig oroliga.

– Arbetar man under sitt hela arbetsliv och har tjänstepension så kan man känna sig lugn. Idag har nio av tio anställda tjänstepensioner från sin arbetsgivare. Tjänstepensionen blir en allt viktigare del av den totala pensionen, säger Tomas Carlsson.

För de allra flesta spelar tjänstepensionen stor roll för den ekonomiska situationen som pensionär. Med tjänstepension kan den totala pensionen motsvara upp till två tredjedelar av den tidigare inkomsten. Den som saknar tjänstepension får ofta mindre än halva lönen i total pension. I genomsnitt får landets privatanställda tjänstemän 7 300 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen.

Telefonundersökningen genomfördes i maj och juni 2021 av undersökningsföretaget Ipsos. 1 004 slumpvis utvalda privatanställda tjänstemän fick frågan: ”Känner du dig lugn eller orolig när du tänker på din framtida ekonomiska situation som pensionär?”. 20 procent svarade ”mycket lugn”, 55 procent svarade ”ganska lugn”, 16 procent ”ganska orolig” och 5 procent ”mycket orolig”. 2 procent svarade ”osäker/vet ej”

Tre tips för bättre pensionskoll

1. Säkra tjänstepensionen. Se till att arbeta hos en arbetsgivare, som betalar tjänstepension. Om inte arbetsgivaren erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta nivå kan vara 4–10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

2. Skaffa dig en samlad bild. På minpension.se kan du göra din egen pensionsprognos och få en samlad bild av din framtida pension, där såväl den allmänna pensionen, tjänstepensionen och det eventuella privata sparandet ingår.

3. Välj och välj bort. Att ha återbetalningsskydd för tiden fram till pensionsåldern är en trygghet för familjen och sänker inte din pension nämnvärt. Fyll på med familjeskydd om din familj behöver mer. Fundera sedan på att ta bort återbetalningsskyddet när du väl går i pension, eftersom det kan öka din pension med upp till 20 procent.

Collectum förmedlade 62,5 miljarder kronor i premier under 2020 mellan 36 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se