Majoriteten av svenskarna kan tänka sig att betala extra för direktflyg
- Det är otroligt positivt att så många resenärer är villiga att betala extra för direktflyg. Självklart är det härligt att komma fram så snabbt som möjligt, men dessutom är det bättre för miljön med så få starter och landningar som möjligt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Resenärer från Stockholmsområdet är mer villiga än boende i övriga landet att betala extra för direktflyg (79 procent) samt att betala extra för att resa med ett välkänt och stabilt flygbolag (52 procent). De är dessutom något mer benägna att betala mer för bekväma avgångs- och ankomsttider (50 procent). Tvärtom är boende i Sydsverige klart minst benägna att betala extra för direktflyg (52 procent), och vill inte heller lägga till pengar för att flyga med ett välkänt flygbolag (32 procent).
De äldre resenärerna i åldern 66-79 år, som oftast har gått i pension, är den åldersgrupp som är klart minst benägna att betala extra för direktflyg (65 procent). Resenärer mellan 31 till 40 år, då många är småbarnsföräldrar, är de som är mest benägna att köpa en dyrare flygresa för att slippa mellanlandningar (74 procent).
- Barnfamiljer är de resenärer som är mest villiga att betala extra för att slippa trassel på resan, medan unga och pensionärer inte besväras lika mycket av mellanlandningar och därför prioriterar ett så lågt pris som möjligt istället, säger Katarina Daniels.
Resenärer i åldern 31-40 år är den åldersgrupp som i störst utsträckning kan tänka sig att betala extra för att resa med ett flygbolag som de känner väl till (48 procent). I denna grupp reser många utomlands med småbarn, varför det kan vara en trygghet att resa med ett välkänt och stabilt bolag. Tvärtom bryr sig de yngre resenärerna minst om vilket flygbolag de reser med, och endast 30 procent av dessa resenärer är villiga att lägga till extra pengar för att resa med ett välkänt flygbolag.
Vad av följande är du villig att betala en dyrare flygbiljett för, när du bokar din utlandssemesterresa?
- Direktflyg (inga mellanlandningar), 72 procent
- Bekväma avgångs- och ankomsttider, 45 procent
- Välkänt, stabilt flygbolag, 42 procent
- Resa från/till en närliggande flygplats (minimera transfertid), 28 procent
- Inget, 6 procent
- Annat, 2 procent
- Tveksam, vet ej, 4 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, de resenärer som reser/kan tänka sig att resa med flyg till utlandssemestern. Riksrepresentativt urval.
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Osäkert världsläge styr svenskarnas val av resmål24.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Oroligheter i omvärlden minskar inte svenskarnas reslust, men spelar in på valet av destination och restyp, detta enligt resebyrån Tickets SIFO-undersökning. Den viktigaste faktorn vid val av resmål är att det är tryggt och säkert, svarade 40 procent, tätt följt av priset på resan och att det finns direktflyg tillgängligt – tre restrender som tydligt speglar vår samtid.
Vårens röda dagar – så maxar du ledigheten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med våren kommer även de röda dagarnas årstid, och därmed den perfekta tiden att resa i väg på en långweekend. Första maj, Kristi himmelsfärd och nationaldagen hägrar, som i år alla ligger fördelaktigt för arbetstagare. Tjuvstarta sommaren innan alla andra och möt värmen i Sydeuropa.
Europeiska cityfavoriter - här vill svenskarna helst möta våren11.4.2024 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Den svenska våren är inte helt pålitlig – värmande vårvindar kan snabbt bytas ut mot snöslask. Att möta våren i en europeisk storstad kräver ingen backup med vinterjacka i bagaget. Rom, Prag och Barcelona är de mest populära weekendstäderna i år, medan London halkar ner. Resebyrån Ticket har tagit fram en topp 10-lista över svenskarnas cityfavoriter för våren 2024.
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum