Majoriteten talar väl om kollektivtrafiken

Svenskarna är allt nöjdare med kollektivtrafiken och de som väljer att resa med kollektivtrafik är mer lojala jämfört med förra året. De allra nöjdaste resenärerna är de som reser i storstäderna samt de som bor i landsbygden. Det visar årets analyser från den nationella resvaneundersökningen Kollektivtrafikbarometern.

Både nöjdheten och lojaliteten har förbättrats jämfört med fjolårets undersökning. För första gången är nu kollektivtrafikens ambassadörer fler än skeptikerna, utifrån NPS-skalan som är det vanliga måttet för kundundersökningar för att mäta lojaliteten hos konsumenter.

- Vi ser att de som reser med stadstrafik har högre nöjdhet än de som reser med regiontrafik. Rena stadsbussystem hamnar alltid högt i listorna över nöjda kunder, kommenterar Mattias Andersson, projektledare för Kollektivtrafikbarometern på Svensk Kollektivtrafik.

I årets rapport analyseras även skillnader mellan städer och landsbygder, baserat på SKR:s kommungrupper. Nöjdheten med den senaste resan är störst (82%) hos de som bor i mindre tätorter/städer. Det framgår också att nöjdheten generellt inte är större hos de kunder som bor i storstäderna än i landsbygden, trots att trafikutbudet väsentligt skiljer sig åt.

Undersökningen visar bland annat att:

• Lojaliteten har förbättrats de senaste två åren (från -4 till +1 på NPS-skalan)
  • 3 av 5 kunder är nöjda med kollektivtrafiken i sin region, vilket är en uppåtgående trend sedan 2016
  • Nöjdheten med den senaste resan med bolaget tenderar att öka med stigande ålder. Personer i de äldre åldersgrupperna är mest nöjda, Av personerna mellan 65 och 85 år är hela 90% nöjda med senaste resan.
  • De som bor i landsbygden och mindre tätorter tycker i högre grad att förare och ombordpersonal har ett trevligt bemötande än vad de tycker som bor i större städer eller pendlar till storstäder
  • En tredjedel av kunderna tycker att möjligheterna att resa kollektivt har förbättrats under senaste året. Bland allmänheten är det framförallt de som bor i storstäder och större städer eller pendlar till dessa som tycker att kollektivtrafiken har förbättrats det senaste året
  • 78 procent tycker det är lätt att köpa biljetter, vilket är en fortsatt förbättring och en ihållande trend. Sedan 2013 har värdet ökat med 31 procentenheter
  • Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är oförändrat 31% jämfört med föregående år.

En av parametrarna för nöjda kunder är prisvärdhet. Men undersökningen visar att det framför allt fortfarande är andra faktorer som spelar roll för att skapa ett ökat resande och få bilister att välja kollektivtrafik – relevans, kunskap om hur systemen fungerar och vilka fördelar det finns med att välja bort bilen.

- Resultatet tydliggör att det inte är avgiftsfri kollektivtrafik som är lösningen för att få bilister att växla över till kollektivtrafiken. Istället är det tillgängligheten som är viktigt, det vill säga satsningar på kollektivtrafik som går till de platser man vill resa till och en tidtabell som passar de tider man vill resa. För detta krävs det fortsatta satsningar på effektiva och attraktiva linjenät samt bra stationer och bytespunkter, säger Mattias Andersson.

Kollektivtrafikbarometern är en branschgemensam kvalitets- och attitydundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik. Över 80 000 personer i hela landet som under hela 2019 fått svara på frågor kring resvanor, kvalitet och service. De intervjuade är ett representativt urval av svenska folket mellan 15-85 år, både de som brukar resa med kollektivtrafik och de som inte brukar göra det.

Hornsgatan 15, 1 tr

Staten måste kliva fram för kollektivtrafiken under coronakrisen18.3.2020 11:57:20 CETPressmeddelande

För att samhället ska kunna fungera under coronakrisen är kollektivtrafiken är avgörande. Kollektivtrafiken måste pekas ut som samhällskritisk så att vi kan garantera att den kan fortsätta leverera i normalläge. Där måste staten ta sitt ansvar gentemot regionerna och garantera ett gemensamt ansvar för kostnaderna för kollektivtrafiken. Det var branschorganisationen Svensk Kollektivtrafiks budskap under mötet med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på onsdagsmorgonen.

Årsrapport: Utökad undersökning bekräftar högt förtroende för färdtjänst- och sjukresor18.2.2020 10:00:24 CETPressmeddelande

9 av 10 är nöjda med sin senaste färdtjänstresa eller sjukresa. Det visar Svensk Kollektivtrafiks årsrapport från ANBARO, en undersökning som baseras på svar från närmare 60 000 personer i hela landet. I år är rapporten dessutom kompletterad med HANBARO, som undersöker vad resenärer tycker om handläggningen. Där visar resultatet att 9 av 10 är nöjda med bemötandet vid den senaste kontakten.

Liten andel trots stort intresse för nya mobilitetstjänster2.7.2019 14:06:04 CESTPressmeddelande

Trots att intresset för kombinerad mobilitet och nya mobilitetstjänster är stort utgör de idag en liten andel av den totala persontrafiken i Sverige. Bilpool, taxiliknande tjänster/”svarttaxi”, elsparkcykel och cykeldelning står för endast 0,07 procent av det totala persontrafikarbetet. Och det ser inte ut att växa så mycket framöver. Även om vi står inför en snabb utveckling med tillväxt inom de nya tjänsterna förblir andelen låg även 2030 och bedöms stå för ca 0,1 procent. Det visar en rapport som WSP tagit fram på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.