Majoriteten talar väl om kollektivtrafiken
Både nöjdheten och lojaliteten har förbättrats jämfört med fjolårets undersökning. För första gången är nu kollektivtrafikens ambassadörer fler än skeptikerna, utifrån NPS-skalan som är det vanliga måttet för kundundersökningar för att mäta lojaliteten hos konsumenter.
- Vi ser att de som reser med stadstrafik har högre nöjdhet än de som reser med regiontrafik. Rena stadsbussystem hamnar alltid högt i listorna över nöjda kunder, kommenterar Mattias Andersson, projektledare för Kollektivtrafikbarometern på Svensk Kollektivtrafik.
I årets rapport analyseras även skillnader mellan städer och landsbygder, baserat på SKR:s kommungrupper. Nöjdheten med den senaste resan är störst (82%) hos de som bor i mindre tätorter/städer. Det framgår också att nöjdheten generellt inte är större hos de kunder som bor i storstäderna än i landsbygden, trots att trafikutbudet väsentligt skiljer sig åt.
Undersökningen visar bland annat att:
- Lojaliteten har förbättrats de senaste två åren (från -4 till +1 på NPS-skalan)
- 3 av 5 kunder är nöjda med kollektivtrafiken i sin region, vilket är en uppåtgående trend sedan 2016
- Nöjdheten med den senaste resan med bolaget tenderar att öka med stigande ålder. Personer i de äldre åldersgrupperna är mest nöjda, Av personerna mellan 65 och 85 år är hela 90% nöjda med senaste resan.
- De som bor i landsbygden och mindre tätorter tycker i högre grad att förare och ombordpersonal har ett trevligt bemötande än vad de tycker som bor i större städer eller pendlar till storstäder
- En tredjedel av kunderna tycker att möjligheterna att resa kollektivt har förbättrats under senaste året. Bland allmänheten är det framförallt de som bor i storstäder och större städer eller pendlar till dessa som tycker att kollektivtrafiken har förbättrats det senaste året
- 78 procent tycker det är lätt att köpa biljetter, vilket är en fortsatt förbättring och en ihållande trend. Sedan 2013 har värdet ökat med 31 procentenheter
- Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är oförändrat 31% jämfört med föregående år.
En av parametrarna för nöjda kunder är prisvärdhet. Men undersökningen visar att det framför allt fortfarande är andra faktorer som spelar roll för att skapa ett ökat resande och få bilister att välja kollektivtrafik – relevans, kunskap om hur systemen fungerar och vilka fördelar det finns med att välja bort bilen.
- Resultatet tydliggör att det inte är avgiftsfri kollektivtrafik som är lösningen för att få bilister att växla över till kollektivtrafiken. Istället är det tillgängligheten som är viktigt, det vill säga satsningar på kollektivtrafik som går till de platser man vill resa till och en tidtabell som passar de tider man vill resa. För detta krävs det fortsatta satsningar på effektiva och attraktiva linjenät samt bra stationer och bytespunkter, säger Mattias Andersson.
Kollektivtrafikbarometern är en branschgemensam kvalitets- och attitydundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik. Över 80 000 personer i hela landet som under hela 2019 fått svara på frågor kring resvanor, kvalitet och service. De intervjuade är ett representativt urval av svenska folket mellan 15-85 år, både de som brukar resa med kollektivtrafik och de som inte brukar göra det.
Nyckelord
Kontakter
Mattias AnderssonProjektledare
Tel:076-526 90 75mattias.andersson@svenskkollektivtrafik.seHelena LeufstadiusVD
Tel:0727180865helena.leufstadius@svenskkollektivtrafik.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.
Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande
De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.
Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande
Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.
Bijan Zainali ny ordförande i Svensk Kollektivtrafik23.5.2023 11:53:57 CEST | Pressmeddelande
På årsstämman för Svensk Kollektivtrafik den 23 maj 2023 valdes Bijan Zainali (S) till ny ordförande. Han är även ordförande i Västtrafik och regionråd i Västra Götalandsregionen.
Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande
Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum