Audi

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife

Dela

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Nordslingan (Nordschleife) på Nürburgring är en legendarisk racingbana. Den 20,832 kilometer långa sträckningen är bland de mest utmanande i världen. Varenda meter är en utmaning: kompressionen vid Fuchsröhre, kurvan vid Karussell och hoppet vid Pflanzgarten. Mer än 80 procent av banan körs med full kraft. Med maximal belastning i hög hastighet beräknas varje kilometer på banan ge mångdubbelt i kilometer jämfört med vanliga vägar. 800 mil i uthållighetstestning på Nordslingan motsvarar lätt bilens hela livslängd. Med sina stora utmaningar är den referensen för alla sportbilar. Om du klarar av sträckan - klarar du det mesta av världens alla vägar.

Nordslingan ger också en hel del information om bilen till en kunnig förare.  Både styrkor och svagheter, hur man når snabba varvtider, hur lätt den kan kontrolleras vid gränsområdet och framförallt, hur solid kvaliteten är även under de mest utmanande förutsättningar. Det är därför Nordslingan är en av fixstjärnorna i bilutvecklarnas och testarnas kosmos inom Audi Sport GmbH.

Frank Stippler - i tjänst hos Audi Sport och expert på Nordschleife

Frank Stippler är en av de förare som bäst känner det som även kallas ”die Grüne Hölle”. 44-åringen föddes i Köln och bor inte långt från Ringen. Han är också en förare som är starkt förknippad med Audi Sports racinghistoria. Till hans största framgångar hör segern i 24-timmars i Spa 2012 och på Nürburgring 2012 och 2019. Stippler var med redan vid testerna av Audi R8 LMS, GT3-racingbilen som debuterade 2009. Förutom att han är en skicklig förare, bidrog han även med sitt ingenjörskunnande. Ända sedan dess har han varit med och påverkat utvecklingen av kundracingbilar och RS-modeller.  Det gäller även supersportbilen Audi R8, som fick en omfattande uppdatering i början av 2019.

Stippler’s senaste bedrift är varvrekordet på Nordschleife med Audi RS Q8 hösten 2019. Klockan stannade efter 7:42.253 minuter och innebar att racingprofilen slog den tidigare rekordtiden för standardsuvar med 12 sekunder. Det nya rekordet var inte målet med utvecklingsarbetet, det är inte desto mindre ett tydligt bevis för prestandan hos Audis sportigaste Q-modell.

Oliver Hoffmann: “Nordschleife är det ultimata uthållighetstestet"

“Nordschleife är det ultimata uthållighetstestet i vårt utvecklings- och avstämningsarbete” förklarar Oliver Hoffmann, VD för Audi Sport GmbH. “Varje RS-modell testas i minst 800 mil här. Banan ger oss detaljerad information om hållbarheten hos våra komponenter under extrema förhållanden och chassiegenskaperna. Med RS Q8 låg huvudfokus på setup av fjädrar, dämpare och ESP och även karaktären hos krängningshämmare och sportdifferentialen”.

Hoffman förklarar vidare: “RS-modellerna har en stark och unik karaktär: spontan maximal prestanda, var och när det önskas, och samtidigt avspänd körning på längre resor.” Det är viktigt eftersom många RS-kunder använder sin bil i vardagen och kör många mil. “En RS-modell är en verklig Dr. Jekyll och Mr Hyde. Det är viktigt att varje kilometer, hur den än körs, är en njutningsfull upplevelser tack vare sin design, högklassiga känsla och kvalitet” säger Oliver Hoffmann, som även är ansvarig för all teknisk utveckling i Neckarsulm.

RS-offensiv med tolv modeller i portföljen

Modelloffensiven i RS-programmet är i full kraft. Audi Sport GmbH, som är ett dotterbolag till AUDI AG, har redan tolv RS-modeller i portföljen med Audi RS 3 som Sportback och Sedan, RS 4 Avant, RS 5 som Coupé och Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS som Coupé och Roadster, RS Q3 och RS Q3 Sportback, liksom RS Q8. Åtta av dem lanserades som sent som 2019 och Audi Sport GmbH har fler ideér för den nära framtiden.

Kommande RS-modeller är planerade att introduceras relativt snabbt efter lanseringen av grundmodellen. Det betyder att karaktären kommer att bestämmas i ett tidigt stadie och att utvecklingen sker parallellt med modellen som de baseras på. Utöver design, kommer arbetet fokuseras på drivlina och hjulupphängning. Framförallt är målet att stretcha det sportiga DNA:t hos varje Audi så lång som möjligt.

Effektivitet är ett av de grundläggande målen. Audi RS 6 Avant, RS 7 Sportback och RS Q8 är redan utrustade med ett avancerat 48-volts mildhybridsystem och cylinderavstängning (COD) av V8 TFSI-motorn under dellast. Funktionerna implementeras på ett RS-typiskt sätt. “Finetuning” är det magiska ordet när det gäller den långa utvecklingstiden för en RS-modell. “En unik karaktär uppstår endast om vi arbetar konsekvent och med stor precision. Lång erfarenhet och en tydlig vision är nycklarna till ett samstämmigt övergripande koncept” säger Oliver Hoffmann med övertygelse.

30 gånger runt jorden: testprogrammet för RS Q8

Testingenjörerna från Audi Sport GmbH tillbringade ca två år på vägarna i RS Q8 och körde över 1,2 miljoner kilometer, motsvarande 30 gånger runt jorden med utvecklingsbilar och prototyper. Testförarna körde till Finland, Sverige, Frankrike, Italien, Sydafrika, Kina och USA. Alla typer av racingbanor och vägar tillryggalades.

Höghastighetsbanan i Nardo i södra Italien användes för att testa elasticiteten hos alla delar vid konstant hög hastighet. Isen och snön i Skandinavien bjöd på ideala förhållanden för att ge den slutgiltiga karaktären på respons från hjulupphängning och reglersystem. När man kör på hala underlag får även mindre förändringar i setup märkbara effekter. Värmen och höjdnivån i Sydafrika utmanade klimatanläggning, motorkylning och kraftutveckling.

Design inspirerad av racingbilarna

RS-modellerna är spjutspetsarna i Audis modellportfölj. Det tar sig även uttryck i designen som hämtat inspiration från motorsporten och förenar en viss understatement med dynamisk skärpa. Topprestanda inom motorsport kräver mer extrema former. I enlighet med principen “form följer funktion” är det därför naturligt att användandet av högprestandateknik från motorsporten även reflekteras i det visuella uttrycket för RS-modellerna.

I många RS-modeller är proportionen och positionen hos Singleframe-grillen baserad på Audi R8. Den är både bredare och lägre än på sina systermodeller med sportigt svarta element istället för kromade. Några RS-modeller har dessutom horisontella slitsar mellan grillen och motorhuven som en markör till den ikoniska Audi Sport quattro från 1984. Stora luftintag och elliptiska ändrör symboliserar kraften hos de turboladdade motorerna.

Karossen har även en unik form vilket är speciellt tydligt på Audi RS 6 Avant. Den är 80 millimeter bredare än grundmodellen och designen av skärmarna är lika RS-typisk som de bakre dörrarna, sidopanelerna, fronten och motorhuven. Det är bara de främre dörrarna, taket och bakluckan som är oförändrade jämfört med Audi A6. Hjulhusen ger plats för däck med en diameter på upp till 22 tum – och när det gäller RS Q8 hela 23 tum.

Master jig för högsta kvalitet under utvecklingsarbetet

Audis maxim för kompromisslös kvalitet gäller alla exklusiva lösningar. “Våra kunder kräver de bästa produkterna på marknaden” säger VD för Audi Sport, Oliver Hoffmann. “Vi har de bästa specialisterna och teamen för att möta de höga förväntningarna.” Under utvecklingsarbetet sätts bilarna samman för hand i speciella verkstäder.  Audi:s kvalitetssäkringsavdelning har stort inflytande på de kommande produktionsmodellerna även under denna fas. Hela karossen byggs upp på en sk master-jig där laserscanners kontrollerar flera miljoner mätpunkter för att kunna justera alla ytor, fogar och radie ner till en tiondel av en millimeter. Det ger fördelar både när det gäller aerodynamik och utseendet på varje individuell RS-modell.

Fyra produktionsanläggningar tillverkar RS-modeller

RS-modellerna tillverkas på fyra olika platser. I Ingolstadt rullar RS 3 Sportback, RS 3 Sedan, RS 4 Avant, RS 5 Coupé och RS 5 Sportback av bandet. RS 6 Avant och RS 7 Sportback tillverkas i Neckarsulm. I ungerska Győr byggs TT RS Coupé och Roadster, RS Q3 och RS Q3 Sportback. Audi RS Q8 tillverkas i slovenska Bratislava. Alla RS modeller tillverkas på samma produktionslina som sina systermodeller. I Neckarsulm byggs ett tvåsiffrigt antal RS 6 Avant och RS 7 Sportback varje arbetsdag. Samtliga testkörs sedan på väg innan de överlämnas till kunden.

Huvudkvarteret för Audi Sport GmbH ligger i Neckarsulm. Inte långt därifrån ligger även “Böllinger Höfe” som är namnet på anläggningen som tillverkar både Audi R8 och racingbilarna i R8-familjen. Snart kommer även den helt eldrivna Audi e-tron GT börja byggas i samma anläggning.

Se filmen "Making of RS" 

Mer pressinformation och filmer om RS-modellerna här: https://www.audi-mediacenter.com/en/presskits/making-of-rs-how-audi-sport-gmbh-shapes-the-character-of-its-rs-models-12777

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, motorcykeltillverkaren Ducati och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Premiär för Audi Q5 i förnyad form med ny teknik29.6.2020 12:16:07 CESTPressmeddelande

Audi Q5 är sedan många år en av de storsäljande suvarna i premiumsegmentet i Europa. Nu är det dags för en uppgradering av modellen. Audi har finslipat detaljerna och gjort en kompetent bil ännu bättre. Den optimerade Q5:an har en sportig karaktär som kombinerats med praktiska lösningar och en rad avancerade infotainment- och assistanssystem. Den vässade designen förstärker Q-identiteten och en världsnyhet avslöjas i bakljuspartiet med digital OLED-teknik.

Aluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp11.6.2020 09:24:45 CESTPressmeddelande

Audi har en lång tradition av att använda aluminium. Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Sedan dess har Audi fortsatt använda lättviktsmaterialet i olika former, numera i en innovativ multimaterialmix. Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

Säljstart för laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro27.4.2020 12:25:11 CESTPressmeddelande

Södertälje, 27 april 2020. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven och lanserar två eftertraktade laddhybrider. Nu kan även tjänstebilsfavoriterna A6 Sedan och A6 Avant köras eldrivet med lokalt nollutsläpp. Elmotorn i 55 TFSI e quattro ger en räckvidd på upp till 50 km för A6 Avant och 55 km för A6 Sedan enligt den verklighetsnära WLTP-körcykeln. I kombination med en 2.0 TFSI-motor på 252 hk levereras en systemeffekt på 367 hk. Standardutrustningen är väl tilltagen med S line exteriörpaket, Audi virtual cockpit, Matrix LED strålkastare, sportchassi, sportstolar och navigationssystem. Försäljningen startar denna vecka och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum